Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma 90% /Privat 10% Bil

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.  Jeg har nu læst mange timer her på Amino da jeg selv skal til at starte et enkle mands firma op.

Jeg har brug for hjælp når det kommer til bil .

Jeg er kommet frem til at det bedste for mig er at lave leasing af en ny bil. 

Jeg har en anden privat bil som min kone bruger mest. Så denne nye bil vil blive 90% firma og 10% privat.

Hvordan laver jeg dette bedst så jeg ikke skal af med en masse skat og moms når jeg ikke skal bruge bilen privat mere end de 10%.

 

+++ data.  Det bliver en bil på gule plader og mit firma bliver et enkeltmandsfirma . så bilen vil altid stå ved mig privat, da mit firma er samme sted

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er med på en lytter.

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der ingen som har noget input her.  Hvad gør i andre som har et lille firma med en leasing bil som kun skal bruges ca. 10% privat.

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

nogle der kender til det her?? 

Dele-leasing

Ligningsrådet har i en bindende forhåndsbesked godkendt en ordning med dele-leasing i relation til firmabiler. Modellen går ud på, at en medarbejder og en virksomhed leaser den samme bil og anvender denne bil dels til erhvervsmæssig kørsel og dels til privat kørsel. Dette får den virkning, at medarbejderen ikke beskattes af fri bil, samt at virksomheden betaler de forholdsmæssige omkostninger, der er forbundet med den erhvervsmæssige kørsel.

 

Virksomheden henholdsvis medarbejderen indgår hver en selvstændig leasingaftale med et leasingselskab for en given periode. Ingen af parterne hæfter for den anden parts forpligtelser. Acontoleasingydelsen beregnes for hver part på grundlag af deres forventede kørselsbehov og betales direkte til leasingselskabet.

 

Hver part skal betale det samme pr. kørt kilometer, og tilsammen skal disse betalinger dække alle omkostninger til bilens drift, værdiforringelse samt forrentning. Arbejdsgiveren finansierer, hæfter eller garanterer på ingen måde for medarbejderens forpligtelser. Tværtimod opnår arbejdsgiveren en besparelse, desto flere kilometer medarbejderen anvender bilen privat, idet gennemsnitsprisen pr. kilometer alt andet lige reduceres proportionalt med antallet af kørte kilometer.

 

Følgende krav skal opfyldes, hvis ordningen
ønskes anvendt:

 

  • Der skal indgås skriftlige, separate aftaler
    mellem henholdsvis leasingselskab/ virksomhed og leasingselskab/lønmodtager
  • De samlede udgifter til bilens drift, afskrivning og forrentning – alle indeholdt i leasingydelsen – skal fordeles proportionalt mellem parterne på grundlag af de faktiske kørte kilometer fordelt på henholdsvis erhvervsmæssig og privat kørsel (leasingaftalerne forudsættes at være identiske)
  • Leasingydelsen for hver af parterne skal betales direkte til leasingselskabet
  • Hver af parterne skal alene hæfte for egne forpligtelser i relation til leasingselskabet
  • Der skal føres et detaljeret kørselsregnskab.

 

Det skal for god ordens skyld nævnes, at man bør være varsom med at benytte ordningen, samt at Ligningsrådet i en konkret sag har tilsidesat ordningen, idet ikke alle ovennævnte betingelser var opfyld

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det med biler er lidt kompliceret. Det med 'Dele-leasing' lyder som en kreativ løsning. For kreativ? Det skal jeg ikke gøre mig klog på.

 

Min umiddelbare tanke er at det med blandet bil (firma/privat) generelt er noget man skal holde sig fra. I al fald skal du passe på med det med at blive beskattet af 'rådighed' over firmabil til private formål. Hvis bilen ikke er alt for dyr, så er det oftest det smarteste at afholde alle udgifter (inkl vrændstof) privat og så hævede 'statens takster' skattefrit for hver km du kører firmakørsel i privatbilen.

 

Men kig på http://www.beierholm.dk/ - de er erksperter. Det er jeg ikke.

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke lavet andet end at læse på det idag. Og som det ser ud nu. SÅ er jeg kommet frem til at det bedste er at købe bilen selv og så få Skattefri kørselsgodtgørelse

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger jo af bilens værdi.

Hvis det er firma bil, så kan du få alle udgifter trukket over firma svarende til den procent du benytter den til firma. Og du har fradragberretigelse på disse udgifter.

Når du får kørselgodtgørelse kan du ikke fratrække m.m. eller nogen andre udgifter relateret til bilen over firmaet.

 

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du sikker singleton?

I hvilke tilfælde er det at man regner på den måde og i hvilke er det at man beskattes af en fast (beregnet) værdi af rådighed over firmabil, uanset faktisk kørsel?

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener da, hvis man har en 50/50 fordelingsnøgle, så kan man f.eks. trække 50% af den samlede benzin udgifter over firma, det samme med forsikring, grønafgift m.m.

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har bare ikke lyst til at betale fuld skat af firmabil hvis jeg ikke skal bruge den mere end 10%.   privat.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)