nogle der kender til det her??
Dele-leasing
Ligningsrådet har i en bindende forhåndsbesked godkendt en ordning med dele-leasing i relation til firmabiler. Modellen går ud på, at en medarbejder og en virksomhed leaser den samme bil og anvender denne bil dels til erhvervsmæssig kørsel og dels til privat kørsel. Dette får den virkning, at medarbejderen ikke beskattes af fri bil, samt at virksomheden betaler de forholdsmæssige omkostninger, der er forbundet med den erhvervsmæssige kørsel.
Virksomheden henholdsvis medarbejderen indgår hver en selvstændig leasingaftale med et leasingselskab for en given periode. Ingen af parterne hæfter for den anden parts forpligtelser. Acontoleasingydelsen beregnes for hver part på grundlag af deres forventede kørselsbehov og betales direkte til leasingselskabet.
Hver part skal betale det samme pr. kørt kilometer, og tilsammen skal disse betalinger dække alle omkostninger til bilens drift, værdiforringelse samt forrentning. Arbejdsgiveren finansierer, hæfter eller garanterer på ingen måde for medarbejderens forpligtelser. Tværtimod opnår arbejdsgiveren en besparelse, desto flere kilometer medarbejderen anvender bilen privat, idet gennemsnitsprisen pr. kilometer alt andet lige reduceres proportionalt med antallet af kørte kilometer.
Følgende krav skal opfyldes, hvis ordningen
ønskes anvendt:
- Der skal indgås skriftlige, separate aftaler
mellem henholdsvis leasingselskab/ virksomhed og leasingselskab/lønmodtager
- De samlede udgifter til bilens drift, afskrivning og forrentning – alle indeholdt i leasingydelsen – skal fordeles proportionalt mellem parterne på grundlag af de faktiske kørte kilometer fordelt på henholdsvis erhvervsmæssig og privat kørsel (leasingaftalerne forudsættes at være identiske)
- Leasingydelsen for hver af parterne skal betales direkte til leasingselskabet
- Hver af parterne skal alene hæfte for egne forpligtelser i relation til leasingselskabet
- Der skal føres et detaljeret kørselsregnskab.
Det skal for god ordens skyld nævnes, at man bør være varsom med at benytte ordningen, samt at Ligningsrådet i en konkret sag har tilsidesat ordningen, idet ikke alle ovennævnte betingelser var opfyld