Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nytænkende web"firma"

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Viby J
Tilmeldt 15. Sep 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi er 2 unge som begge to er studerende på en multimedieuddannelse, og vil gerne arbejde indenfor it. Vi har begge to kompetencer indenfor programmering og design, og vi arbejder godt i team. Vi er dog lidt usikre på, hvad vi skal gå efter, hvem vores målgruppe skal være, hvordan vi skal få vores navn ud i starten og hvordan vi skal arbejde?

 

Er der nogen som har erfaringer med dette?

 

Josef

Fra Grenaa
Tilmeldt 19. Sep 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Josef

Nu har jeg selv lige startet web virksomhed, og det er i grunden ret simpelt. Hvis vi først tar det praktiske, der har jeg flere forslag til jer.

Det første er regnskab, det mest irriterende at lave, hvis man ikke har interesse for området.
Det vi har gjort I min virksomhed, er at jeg har taget et 6 ugers regnskabs- og bogføringskursus på den nærmeste voksen uddannelses institution. Ved at tage det kan man virkelig spare mange penge på revisor arbejde. Det eneste man skal bruge en revisor til er færdiggørelse af årsregnskabet.

Det næste som jeg personligt mener er meget vigtigt når man er mere end en i virksomheden. Adskild arbejde fra hjemme.. Dvs. find nogle billige lokaler I kan drive jeres virksomhed I, og bliv enige om at når man er hjemme har man fri, og når man er på arbejde skal man arbejde.. Og så for guds skyld, hold weekenden fri, men i hverdagende arbejd så meget I magter..

Der findes flere iværksætter miljø'er rundt i Danmark, og hvis det er muligt så tilkobl jer dem. Mange af dem har en iværksætter konsulent og advokat tilknyttet, og det er en kæmpe hjælp når man skal starte op og få skrevet kontratkt, og så gætter jeg på at I to skal have en interessentskabs kontakt skrevet, og der er det virkelig vigtigt at få en advokat til at skrive den, og man skal blive enige om overskudsdeling, indskydelse osv så længe man er venner..

Og for guds skyld, tjek skat.dk der står en masse gode vejledninger ang. moms registrering og generelt opstart af virksomheder..

Men nu er jeg nysgerrig om jeres kompetencer? Hvilke programmeringssprog kender I til? Lad mig gætte ASP / ASP.NET ??

Tilmeldt 21. Apr 05
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Josef,

Læser du tilfældigvis Multimedesigner på Århus Købmandsskole?

Da jeg læste der startede jeg også et firma, primært for at lave noget relevant arbejde der relaterede til mig studie.

I indlægget før dette gives der mange gode råd, og jeg kan råde til at følge dem alle. I skal dog også passe på ikke at tage munden for fuld og derved lade det gå ud over jeres studie og evt. medstuderende.

Rent teknisk ved jeg ikke på hvilket stadie i er, og hvilke produkter i påtænker at lave. Et godt råd jeg vil give jer er at sørge for at lave skriftlige aftaler med jeres kunder, så begge parter er klar over hvad der skal leveres, hvornår det skal afleveres og hvor meget der betales for ydelsen. Det sker desværre tit at en af parterne "tror" een ting og den anden part "tror" noget andet, og det ender altid problematisk.

 

Fra Grenaa
Tilmeldt 19. Sep 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må på det kraftigste understrege Michael Poulsens udtalelse ang. få aftaler på skrift..

Har oplevet en der ville have lavet en hjemmeside hos os, og vi blir enige om en lille pris, da han ik har mange penge til rådighed, når vi efter 2 uger aflevere produktet, siger han at han ik kan bruge det, og så hører man ik fra ham. Vi sender ham en faktura for tabt arbejdskraft, og mere kan vi ik gøre, har ik råd til at sende en advokat efter ham.. Så sørg for at få en skriftlig aftale på plads, det fik vi ik..

Tilmeldt 21. Apr 05
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper,

Selvom man får aftalen fældet ned på skrift, ville du stå i samme situation med den kunde du omtaler. Han vil ikke betale og du vil ikke bruge penge på en advokat. I det tilfælde du vil gå efter kunden med en advokat er det klart det bedste at have en skriftligt aftale, selvom en mundtlig aftale er lige så bindende.

Der hvor det bliver nyttigt er når man skal opklare "jamen vi troede" problematikker. Hvis der gøres opmærksomt på at det der står i aftalen er gældende så slipper man for at diskutere om det interne annonce system var med i prisen eller ej, eftersom det ikke stod specificeret i aftalen.

 

Fra Grenaa
Tilmeldt 19. Sep 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Joh men problemet er at vi ikke vil kaste en advokat efter ham, for vi kan som sådan ikke bevise at han har bestilt produktet.. Og derfor er der chance for vi ville tabe, og derfor os miste pengende (ja og så er hans virksomhed i tvangsopløsning) Så vi dropper det bar, som tab på debitor.. Det er ik så sygt mange penge så det gør noget, vi har os solgt hans hjemmeside videre, dog med ændret design og logo. men samme engine..

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg søger pt. en freelancer til en lille opgave jeg skal have, noget med et nyhedsbrev, virkeligt simpelt.

Så kontakt mig gerne :)

 

Mvh.

Simon Mørch - Simonmorch@mailbasen.dk

 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kasper Mejenborg Sørensen:
Har oplevet en der ville have lavet en hjemmeside hos os, og vi blir enige om en lille pris, da han ik har mange penge til rådighed, når vi efter 2 uger aflevere produktet, siger han at han ik kan bruge det, og så hører man ik fra ham. Vi sender ham en faktura for tabt arbejdskraft, og mere kan vi ik gøre, har ik råd til at sende en advokat efter ham.. Så sørg for at få en skriftlig aftale på plads, det fik vi ik..

Det er sindsygt ærgelige lærepenge, når kunder pludseligt ikke kan huske aftaler... og særligt de første par aftaler man laver som selvstændig, hvor man stoler for meget på folk.
Dog skal man også passe på, at der ikke går for meget skrankepave og jura i det. Ofte er email rigeligt til aftaler, når blot man der ikke er tvivl om, at begge parter er enige om at der er bestilt noget og hvad der konkret er bestilt.
Skriv derfor hellere lidt for detaljeret hvad tilbudet og aftalen inkluderer - og hvad der ikke er inkluderet.

Jeg er i øvrigt helt enig med Kasper i, at I skal have firmaet ud fra privaten. Det er dræbende for firmaet, motivationen og fritiden, at firmaet ligger i forlængelse af soveværelset.

Held og lykke med business :-)

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Viby J
Tilmeldt 15. Sep 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

 

Mange tak for dine råd. Jeg beklager den lange besvarstid, men der er lige en del opgaver i skolen for tiden og en studietur der skal planlægges.

Vi er pt. kun 2 der arbejder sammen, hvor han mest beskæftiger sig med grafiske opgaver. Han har både kompetencer indenfor Photoshop, 3DMax og Maya. Det skal så også lige siges, at 3DMax og Maya blot er "fritid" for ham, og han mere arbejder med Photoshop i sin studietid.

Jeg koder selv PHP på mit ottende-år, og jeg har kompetencer inden for selvføgelig html/xhtml og CSS. Derudover er Javascript selvfølgelig en stor del af min viden, og jeg læser i øjeblikket om det "fantastiske" AJAX.

Jeg har før lavet løsninger til både private kunder og nogle små firmaer, så jeg har lidt erfaring mht. samtaler med kunden og aftaler.

 

Pt. har vi disse løsninger i tankerne

Content management system

- Vi vil ikke gå efter at lave et helt nyt og fantastisk CMS som skal slå alle andre. Vi satser meget mere på effektivitet og brugervenlighed. At en kunde køber ét produkt, som kan 100 ting mere end kunden kan, er vi meget utilfredse med, og derfor satser vi mere på at lave en form for "modul system" så kunden selv kan plotte moduler på og fra.

- Internet butik

For ikke at skrive det samme, henviser jeg her til den overstående tekst omhandlende CMS. Det gælder igen om at lave noget som passer perfekt til kunden!

- Diverse projekter til mere private personer, såsom forums, brugersystemer og mindre systemer som enkelte private bruger i hverdagene.

 

- Derudover er vi selvfølgelig åbne for at lanchere eventuelle produkter på nettet, f.eks. Arto.dk (ikke fordi vi vil ligge os op imod dem, men blot et eks).

 

Til nederstående indlæg:

Nej jeg går ikke på Århus købmandsskole, men HTX Viby J. (:

Fra Viby J
Tilmeldt 15. Sep 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kom lige i tanke om,I snakkede omkring lokaler. Hvilket jeg er meget enig i!

Men men men.. Som ung studerende, er der meget som skal vedligeholdes.

Jeg bor pt. i en lejlighed, og der skal jo både betales husleje og mad og regninger og forsikringer.

- Hvilket kræver at jeg arbejder ved siden af min udeboende su på 3200 ,-

 

Er den eneste løsning at gå i banken?

- Og kan jeg på nogen måde starte op og arbejde på mit "kontor" hver dag, uden at skulle have et fuldtidsjob ved siden af?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)