Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af Restaurant

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 02:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle....

 
Jeg er en ung gut på 22 år som går og leger med tanken om at starte en kinesisk restaurant.
Jeg har fundet den bedste beliggenhed syns jeg selv, hvor der ikke ligger noget spisested endnu
Der er i gang med at blive byggemodnet grunde så de er klar til salg og jeg har "Reserveret" en grund allerede.
 
 
Men hva kan jeg forvente at låne da jeg både skal ha grund, bygge lokaler op og ha varerlager? Og hvordan ser banker etc.
på at man starter fra bunden?
 
Jeg er husejer og har godt og vel 800000kr i friværdi til en evt sikkerhed. Derudover har jeg 50000 kontant.
 
Hvad kan jeg forvente og er der nogen der har en ide om hvad det ca ville løbe op på. Grunden koster 500000kr og er på 700kvm2 og der skal ikke laves P-pladser da der er det i forvejen.
 
På forhånd mange tak
Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 3. Sep 05
Indlæg ialt: 157
Skrevet kl. 07:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcis hvor meget du kan komme til at låne, kan jeg ikke svare dig på - det handler nok også om, hvordan forholdet til din bank (læs: din bankrådgiver) er, hvilken bank du har etc..

Men det er helt sikkert, at uanset hvad, så vil banken se meget positivt på, at du i en alder af 22 år har opbygget en friværdi på 800.000 kr.. Det er et rigtigt godt grundlag at starte ud på!
 
 
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Marc,

Har du erfaring med restaurationsbranchen? Det er jo nok noget banken vil se på, kunne jeg forestille mig.
 
Har du overvejet at bygge din restaurant på et franchise koncept? I en anden tråd under franchise er der ihvertfald en debattør som har erfaring med at det er nemmere at finde kapital til et gennemprøvet og kendt koncept.
 
mvh Carsten
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/27/2006 8:13:43 AM Forfatter: Carsten Jacobsen

Hej Marc,

Har du erfaring med restaurationsbranchen? Det er jo nok noget banken vil se på, kunne jeg forestille mig.
Har du overvejet at bygge din restaurant på et franchise koncept? I en anden tråd under franchise er der ihvertfald en debattør som har erfaring med at det er nemmere at finde kapital til et gennemprøvet og kendt koncept.
mvh Carsten

Mon det gør den store forskel her. Det er de færreste der starter en restaurationsvirksomhed op ved at erhverve/opføre den ejendom hvorfra aktiviteten skal drives. Der var måske mere ide i at få en investor på banen som vil finansiere opførelsen af ejendommen, og derefter leje sig ind.
 
En ting banken vil/bør kigge på er hvordan driftsforholdene ser ud. Om du selv kan lave mad, eller skal have ansatte hertil.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/27/2006 4:03:50 PM Forfatter: Skat & Råd

Mon det gør den store forskel her. Det er de færreste der starter en restaurationsvirksomhed op ved at erhverve/opføre den ejendom hvorfra aktiviteten skal drives. Der var måske mere ide i at få en investor på banen som vil finansiere opførelsen af ejendommen, og derefter leje sig ind.

Så prøv at se på McDonald's franchise koncept - så vidt jeg har forstået skal du blot stille med 500K, så sørger de for resten. De klarer bygninger etc. hvilket de så efterfølgende får hjem gennem 5% af den omsætning du laver fremover. Det forudsætter naturligvis at de godkender dig, stedet du vil drive den og 1.000 andre ting.
 
mvh Carsten
 
 
Tilmeldt 4. Apr 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten.

De 5% af omsætningen er ren royalty - dvs. betaling for at bruge konceptet. Derudover betaler du en større procentsats i "husleje".
 
I restaurationsbranchen, hvor der i stor grad køres med sort økonomi, kan det være meget svært at drive franchise-restauranterne. Man er nemlig nødt til at køre 100% ren økonomi - ellers ryger franchise-kontrakten.
 
Rarligst
Anja
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det gælder vel generelt. Hvis man kører en del af en restaurants indtægter orange, vil det gøre virksomheden mindre værd i en salgssituation og man står med dårligere kort på hånden overfor banken og andre investorer.

Vedr. franchising er det lidt ligesom leasing. At man i stedet for at afholde nogle store engangsudgifter, og optage lån hertil, bliver friholdt for de høje engangsudgifter men pengene skal alligevel falde, bare i form af en Royalty.
 
Særligt når vi taler om restaurantdrift kan franchising måske også være vanskeligt: Vil man lave en restaurant som ikke serverer "slavemad", men speciel tilrettet klassemad taler det jo netop for at lave en restaurant som har noget man ikke kan få andre steder.    
 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 27. Apr 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Dejligt med en masse svar..

 
Men igen så er det altså (syns jeg selv) en HAMMER god beliggenhed.. Kæmpe udvikling i området, tæt ved storcenter osv. Så jeg ville jo selv mene at hvis jeg fik lokaler op og står og det blev pænt og godt ville jeg da i hvert fald ikke miste penge af da belligenheden jo er meget attraktiv. Så ville banken ikke føle det som en sikkerhed i sig selv ?
 
Og det ville blive en kinesisk restaurant da danskere er vilde med maden, buffeten er billig (Men stadig med god fortjeneste)
 
Jeg har ikke erfaring med restaurant, men har snakket med en tidligere restaurant chef af asiatisk herkomst og han ville selvfølgelig hjælpe mig meget de steder hvor jeg havde brug for det.
 
Men hvem skal jeg kontakte ang lån ? Og hvordan med vækstkaution?
 
Og er der nogen der ved om det ikke er væsentlig billigere selv at få lokaler op og stå end at leje det hvis en anden fik det op? Igen det er et dyrt område..
 
Marc
Tilmeldt 27. Apr 06
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Marc,

Umiddelbart synes din situation at være ganske god. Du har en masse friværdi og du har kontanter til rådighed.
Banker og realkredit er med SÅ LÆNGE der er værdier, der modsvarer deres risiko. Husk, at penge er en handelsvare. Så hvis den ene bank siger nej, så går du videre til den næste, til der er en der er med på idéen.
 
Det gælder om for dig at belåne ejendommen mest muligt i første omgang, så du dermed har mest mulig kapital til rådighed til den daglige drift. Mange af dine råvarer skal nemlig betales kontant ved kasse 1, fordi leverandørerne ikke kender dig. Der er for mange virksomheder i restaurationsbranchen, der hvert år knækker halsen og det gider leverandørerne ikke betale for.
 
Det største problem, jeg ser her er, at du skal bygge en bygning først. Men der må du nok stille din friværdi på højkant sammen med noget realkredit. Når bygningen er færdig, så belåner du den mest muligt. Mange gange er bankerne villige til at belåne helt op til skorstenen, altså 100%. Du skal blot være et selskab A/S eller ApS, så er der helt andre regler for långivning end til private.
 
Har du lavet en forretningsplan? Det er et ekstremt nyttigt redskab, når du skal ud og hente penge gennem bank eller investor.
 
Held og lykke med projektet!
 
Flemming
Side 1 ud af 2 (15 indlæg)