Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

El cyklens år i Danmark

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Shanghai
Tilmeldt 28. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Normal 0 <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Tahoma; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:1627421319 -2147483648 8 0 66047 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} a:link, span.MsoHyperlink {color:blue; text-decoration:underline; text-underline:single;} a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {color:purple; text-decoration:underline; text-underline:single;} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.25in 1.0in 1.25in; mso-header-margin:.5in; mso-footer-margin:.5in; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Jeg tror på el cykler kan være med til ændre nedgangen af cyklister i Danmark. Men til alle der overvejer og købe en el cykel så spørg ind til de følgene ting hos forhandleren. El cykler forhandles i det meste af Danmark men der er alt for mange med dårlige løsninger på den el drevne kraft. Det vigtigste på en el cykel ud over at cyklen selvfølgelig skal være i orden er kvaliteten af batteriet og kommunikationen til motoren. Batteriet skal være Litium og husk at 36V batteri er ca. 1000kr dyrer end 24V batteri. Batteriets Volt er kraften mens ampære er distancen. Et Litium batteri er stærkere og har en meget længere levetid end et bly batteri, der tit bliver beskrevet af sælgere som et NiMH batteri fordi folk ved at et bly batteri er en meget ringe løsning.

 

Dernæst er den sensor der kommunikerer aktiviteten I pedalerne til batteri og motor utrolig vigtig. På markedet er der PT fire sensorer, der er flere men mange er så tæt at jeg beskriver dem som en. De fire el cykel sensorer er en Torque sensor oprindeligt udviklet af Yahama og registrerer den kraft der tilføjes pedalerne og gengiver det med motor kraft. En rigtig god sensor der holder og udnytter batteriet rigtig godt. Så er der den billige man ser på næsten alle cykler I Danmark Speed sensoren der består af en lille plastic ring med to magneter der sættes på pedal kranken. Der sættes også en magnet på stellet der registrerer når der er bevægelse og der efter giver motor kraft. Denne sensor spilder utrolig meget batteri da batteriet giver fuld power også selv om intentionerne bare var at bevæge sig en meter frem. Speed sensoren er også helt åben og vil give problemer når der kommer snavs I den. Jeg håber alle vil fravælge denne sensor så de får en el cykel de bliver glade for. Så er der Panasonic sensoren man ser på de dyreste el cykler. Man betaler meget for mærket Panasonic, men får også et solidt system. Til sidst er der den taiwanesiske TMM4 sensor der registrerer bevægelse I stellet og giver der efter motor kraft, også en rigtig fornuftig løsning.

 

Motoren er også meget vigtig. Der findes idag 3 slags elektriske motorer, børsteløs motor, motor med børster og en gearet motor med børster. Den bedste motor er helt klart den gearede motor med børster mens den pæneste er den børsteløse motor der er mindre og lidt lettere. Det dårlige ved en børsteløs motor er at den ingen gear har og derfor giver fuld gas med et ryk der er for vildt for mange og virkelig tærer på batteriet. Den gearede motor giver kraft gennem de fire gear hvilket giver en blødere acceleration og er fantastisk for batteri forbtuget.

 

Cyklen er helt klart at foretrække I aluminium. På alt for mange el cykler er ikke lavet af gode cykel dele, men af billige komponenter der vil give problemer hurtigt hvis cyklen bruges flittigt. Fælge, bremser, kuglelejer er meget vigtige for at cyklen bliver stabil, god at køre på og holder længe

Kinakontakten Vi assisterer Scandinaviske virksomheder i indkøb og produktion på det kinesiske marked.

Fra Shanghai
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bliver jeg lige nødt til at kommentere lidt.

 

Batterierne er meget vigtige på en el-cykel, så vidt er vi enige. Det med at batteriets volt er kraften, er direkte vrøvl. Hvor meget kraft du har, afhænger af motoren. Jeg forudsætter at batteri og motor er dimentioneret til hinanden. Hvis du har en bil med 100Hk så hjælper det heller ikke at sætte en større benzintank på for at få flere kræfter.

Det du kan hente ud af et batteri er effekten. Effekt beregnes ved spænding*strømstyrke. Et 24V batteri på 10Ampere giver således 240Watt Et 36V batteri på 6Ampere giver 216Watt. Her har du størst kraft og rækkevidde på 24V batteriet. Uanset hvilket batteri du end måtte hægte på, så er det motoren der afgør hvor hurtigt du kan accelerere og hvor meget hjælp den kan give dig. Er motoren på 120W kan den i det første eksempel altså køre 2 timer med fuld effekt.På elcyklerne kører man sjældent med fuld effekt, da man skal træde i pedalerne samtidig. Den bedste løsning er faktisk et gashåndtag til at regulere hvor meget kraft man får fra motoren, men det er ikke tilladt efter danske regler. Det er synd, for så ville man slippe for alle mulige sensorer og det er langt mere behageligt at køre med.

Batterierne er normalt Lithium, men kun på de små el-cykler. Bly batterier er ikke nødvendigvis dårlige, de er bare eneste løsning i mange tilfælde. Ved større modeller som elektriske scootere, så kan man simpelthen ikke lave Lithium batterier endnu. Dels er teknikken ikke til det og dels vil det være så dyrt at ingen ville røre ved det. Der er også forskellige modeller af batterier med bly. De helt almindelige som vi kender fra en bil, holder kortest tid. Andre har ikke flydende syre, men istedet en gel, de har omkring 50% længere levetid i forhold til et alm bly/syre.

Jeg har ikke set almindelige el-cykler med børstemotor og gear og jeg ville heller ikke røre ved dem. Motoren slukker og tænder jo ikke bare, det er derfor der er en regulator. Der er alt for stort tab i et gear til motoren, til at det ville kunne gå ved en almindelig cykel. Hele idéen ved den børsteløse motor, er jo at den er 100% vedligeholdes fri. Der sidder viklinger og en magnet, det eneste der bevæger sig, er lejerne i motoren, der igen fungerer som hjullejer. En børstemotor har sliddele og skal renses og et gear er da endnu værre. Jeg vil ikke skifte olie på min cykel.

Aluminium er da en fordel til stellet hvis lakeringen ikke er god. På almindelige cykler giver det bare visse begrænsninger i designet. Aluminiums stel er noget kraftigere at se på, da aluminium godt nok er let, men ikke så stærkt. De færreste almindelige cykler har trods alt aluminiums stel og der er faktisk meget lille forskel på en cykel og en el-cykel.

Men el-cyklen er helt klart på vej frem, dem kommer vi til at se en del af næste forår på vejene. Også el-scooterne tror jeg en del på, særligt med den vej benzin priserne tager. Også på miljø siden er der klare fordele ved elektriske scootere og motorcykler. En almindelig scooter forurener i dag lige så meget som 8 biler, så selv om de kører lidt længere på en liter, så er det ikke af miljø hensyn at man har såden en.

Rene el-biler vil jeg nok vente lidt med endnu, batterier i den størrelse er ikke udviklet nok endnu og udgiften til batterier er for stor i forhold til besparelsen på benzin. En af de få steder i verden hvor el-biler burde kunne sælges, er faktisk i Danmark. For tiden er der ikke afgift eller grøn afgift på en el-bil. Flere steder i de større byer, er der endda gratis parkering i midtbyen for el-biler. Desværre er der ikke så meget som 1 krone i besparelse på afgiften, hvis det er en hybrid bil.

Hilsen Flemming, der sælger elektriske køretøjer og elcykler med aluminiums stel, Shimano dele og Lithium batteri ;-)

Fra Shanghai
Tilmeldt 28. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming

Det lyder til du ved mere om el end jeg gør. Jeg har altid været af den overbevisning at Volt var = kraft of Ampære distance. Jeg har underbygget min opfattelse med mange test ture og kan helt klart mærke at der er mindre kraft i et 24V batteri end i et 36V. Hvad kan forklaringen være på dette?

Har du ikke et billede af de el cykler du sælger samt mere info. Jeg går ud fra dine cykler er med børste motor og speed sensor. Hvor længe har du forhandlet dem of hvor mange enheder har du sendt på markedet?

Glæder mig til at høre fra dig

Jens

Kinakontakten Vi assisterer Scandinaviske virksomheder i indkøb og produktion på det kinesiske marked.

Fra Shanghai
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Batterierne fås normalt i 12V celler. Man sætter så flere sammen så man får 24 eller 36 Volt. Jeg har en elektrisk knallert 45 der har 4 celler og altså 48 Volt. Det er så forskelligt hvor mange Ampere hver celle er på, derfor vil du mærke forskellen. Den rykker så til gengæld, men batteriet leverer også 40 Ampere og har 1500Watt motor, hvor de fleste el-cykler ligger på 250-350W.

http://www.new.facebook.com/album.php?aid=7246&l=f6440&id=1133220392

Der skulle være lidt billeder af forskellige modeller. Jeg mangler billeder af et par cykler, jeg har 3 modeller i både herre og dame cykler.

Jeg har brugt det sidste år på at finde leverandører og få skidtet godkendt i Danmark. Færdselsstyrelsen o.s.v. men nu er det hele på plads og vi er med på forhandler messen http://www.nord-fair.dk/messeinformation.asp?messe=10

 

Der er mange der fokucerer meget på rækkevidden, men langt de fleste kører aldrig så langt alligevel. Der er en stor rapport hos center for miljøvurdering hvor de har gennemgået folks transportbehov på scooter og gennemsnittet var på omkring 5 Km om dagen. På el-cyklen kan det være lidt ligemeget, løber man tør for strøm, så træder man jo bare i pedalerne som en almindelig cykel.

Mht. batteriernes levetid, så opgiver producenten gerne x antal opladninger. Ved det antal gange er kapaciteten gerne 70-80% af et nyt batteri, men det kan stadig bruges. Det eneste der sker, er at rækkevidden bliver lidt mindre. Lige som mobiltelefonen, når batteriet er gammelt, så snakker man lige godt i telefonen af den grund, man skal bare lade lidt oftere. Dem jeg sælger skulle klare 1800 opladninger, altså mindst 6 år men sikkert mere inden man mærker en ændring.

De store scootere har bly/gel batterier. Skulle jeg have Lithium i den størrelse, så ville batteriets indkøbspris være højere end min udsalgspris på hele scooteren og det tror jeg ikke mange vil betale. Men så slemt er det jo heller ikke at skifte batteriet, se hvad du kan få et nyt til bilen for i dag. Der er jo vilde besparelser på brændstof. Selv de store scootere bruger max 1,5 KW/100Km. En KiloWatt koster vel op til 1,8 kroner i Danmark nu, så 2,70-Kr for at køre 100 Km er jo ikke så slemt.

Jeg har de første 4 containere i Danmark og flere på vej, så jeg håber da rent faktisk at det slår an i Danmark også. I Holland er de jo gået helt amok, der har de solgt over 100.000 sidste år.

Fra Shanghai
Tilmeldt 28. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming

Jeg har snakket med el cykel producenter som Kalhoff og flyer de bruger begge Panasonic batteri og sensor og lover deres batterier kan lades op 1000 gange før de går ned til 80% i effekt. Har du dokumentation der kan bekræfte dine batterier kan lades 1800 gange, men hvis de kan er det jo rigtig flot. Er dine batterier sikkerheds certificeret ? Jeg har lige læst at et UPS Cargo fly med Litium batterier er sprunget i luften og der nu uddeles fængselsstraffe op til 5 år til folk der transporterer og sælger batterier der ikke er godkendt.

Dine cykler ser fine ud men jeg vilde foretrække en forgaffel der var lavet til eksport isteddet for til det kinesiske marked, og en sensor der bedre økonimiserede batteri forbruget i steddet for speed sensoren. Hvad sælger du cyklerne for?

MVH

Jens

Kinakontakten Vi assisterer Scandinaviske virksomheder i indkøb og produktion på det kinesiske marked.

Fra Shanghai
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle batterier kan eksplodere, se bare Nokia Smile

Af samme årsag er det ikke tilladt at transportere batterier med fly, det er naturligvis også alt for dyrt.Visse selskaber vil ikke engang have en motor med, fordi der er en kraftig magnet i motoren.

Du kan sagtens få godt Lithium batterier i dag, 1800 gange burde ikke være et problem for et moderne Lithium batteri. Det er ikke altid en garanti at man køber et godt mærke. Et cykelmærke som Winther havde mange el-cykler på markedet, de er alle trukket tilbage.

Jeg kan godt få en forgaffel uden affjedring, og får det også om et par måneder. Det kræver så en ændring af hele stellet, ellers vil cyklen "dykke" med forenden, da en forgaffel uden affjedring er kortere. Samtidig ændrer du kronrørsvinkel og får ringere køreegenskaber hvis du bare skifter forgaflen. På en almindelig forgaffel er der heller ikke altid plads til at motoren kan sidde på forhjulet, derfor bruges det mest til modeller med udvendigt gear. Invendigt gear og motor har jeg ikke set bygget sammen, det vil vist blive noget af en klods på baghjulet.

Forbruget er jeg egentlig ligeglad med. Om cyklen kan køre 60 eller 70 Km på en opladning, er vist lidt ligemeget. Kører folk så langt hver dag, så køber de ikke en cykel alligevel. Jeg vil stadig mene at den bedste løsning er et gashåndtag, som det ses i mange lande, men stadig ikke tilladt i Danmark. Det må vi jo arbejde lidt for.

Priserne kommer Wink vi skal have snakket med de forskellige forhandlere, jeg sælger ikke cyklerne selv, kun igennem forhandlere over hele landet.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)