Normal 0 <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Tahoma; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:1627421319 -2147483648 8 0 66047 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} a:link, span.MsoHyperlink {color:blue; text-decoration:underline; text-underline:single;} a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {color:purple; text-decoration:underline; text-underline:single;} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.25in 1.0in 1.25in; mso-header-margin:.5in; mso-footer-margin:.5in; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> Jeg tror på el cykler kan være med til ændre nedgangen af cyklister i Danmark. Men til alle der overvejer og købe en el cykel så spørg ind til de følgene ting hos forhandleren. El cykler forhandles i det meste af Danmark men der er alt for mange med dårlige løsninger på den el drevne kraft. Det vigtigste på en el cykel ud over at cyklen selvfølgelig skal være i orden er kvaliteten af batteriet og kommunikationen til motoren. Batteriet skal være Litium og husk at 36V batteri er ca. 1000kr dyrer end 24V batteri. Batteriets Volt er kraften mens ampære er distancen. Et Litium batteri er stærkere og har en meget længere levetid end et bly batteri, der tit bliver beskrevet af sælgere som et NiMH batteri fordi folk ved at et bly batteri er en meget ringe løsning.
Dernæst er den sensor der kommunikerer aktiviteten I pedalerne til batteri og motor utrolig vigtig. På markedet er der PT fire sensorer, der er flere men mange er så tæt at jeg beskriver dem som en. De fire el cykel sensorer er en Torque sensor oprindeligt udviklet af Yahama og registrerer den kraft der tilføjes pedalerne og gengiver det med motor kraft. En rigtig god sensor der holder og udnytter batteriet rigtig godt. Så er der den billige man ser på næsten alle cykler I Danmark Speed sensoren der består af en lille plastic ring med to magneter der sættes på pedal kranken. Der sættes også en magnet på stellet der registrerer når der er bevægelse og der efter giver motor kraft. Denne sensor spilder utrolig meget batteri da batteriet giver fuld power også selv om intentionerne bare var at bevæge sig en meter frem. Speed sensoren er også helt åben og vil give problemer når der kommer snavs I den. Jeg håber alle vil fravælge denne sensor så de får en el cykel de bliver glade for. Så er der Panasonic sensoren man ser på de dyreste el cykler. Man betaler meget for mærket Panasonic, men får også et solidt system. Til sidst er der den taiwanesiske TMM4 sensor der registrerer bevægelse I stellet og giver der efter motor kraft, også en rigtig fornuftig løsning.
Motoren er også meget vigtig. Der findes idag 3 slags elektriske motorer, børsteløs motor, motor med børster og en gearet motor med børster. Den bedste motor er helt klart den gearede motor med børster mens den pæneste er den børsteløse motor der er mindre og lidt lettere. Det dårlige ved en børsteløs motor er at den ingen gear har og derfor giver fuld gas med et ryk der er for vildt for mange og virkelig tærer på batteriet. Den gearede motor giver kraft gennem de fire gear hvilket giver en blødere acceleration og er fantastisk for batteri forbtuget. Cyklen er helt klart at foretrække I aluminium. På alt for mange el cykler er ikke lavet af gode cykel dele, men af billige komponenter der vil give problemer hurtigt hvis cyklen bruges flittigt. Fælge, bremser, kuglelejer er meget vigtige for at cyklen bliver stabil, god at køre på og holder længe |
Det bliver jeg lige nødt til at kommentere lidt.
Batterierne er meget vigtige på en el-cykel, så vidt er vi enige. Det med at batteriets volt er kraften, er direkte vrøvl. Hvor meget kraft du har, afhænger af motoren. Jeg forudsætter at batteri og motor er dimentioneret til hinanden. Hvis du har en bil med 100Hk så hjælper det heller ikke at sætte en større benzintank på for at få flere kræfter.
Det du kan hente ud af et batteri er effekten. Effekt beregnes ved spænding*strømstyrke. Et 24V batteri på 10Ampere giver således 240Watt Et 36V batteri på 6Ampere giver 216Watt. Her har du størst kraft og rækkevidde på 24V batteriet. Uanset hvilket batteri du end måtte hægte på, så er det motoren der afgør hvor hurtigt du kan accelerere og hvor meget hjælp den kan give dig. Er motoren på 120W kan den i det første eksempel altså køre 2 timer med fuld effekt.På elcyklerne kører man sjældent med fuld effekt, da man skal træde i pedalerne samtidig. Den bedste løsning er faktisk et gashåndtag til at regulere hvor meget kraft man får fra motoren, men det er ikke tilladt efter danske regler. Det er synd, for så ville man slippe for alle mulige sensorer og det er langt mere behageligt at køre med.
Batterierne er normalt Lithium, men kun på de små el-cykler. Bly batterier er ikke nødvendigvis dårlige, de er bare eneste løsning i mange tilfælde. Ved større modeller som elektriske scootere, så kan man simpelthen ikke lave Lithium batterier endnu. Dels er teknikken ikke til det og dels vil det være så dyrt at ingen ville røre ved det. Der er også forskellige modeller af batterier med bly. De helt almindelige som vi kender fra en bil, holder kortest tid. Andre har ikke flydende syre, men istedet en gel, de har omkring 50% længere levetid i forhold til et alm bly/syre.
Jeg har ikke set almindelige el-cykler med børstemotor og gear og jeg ville heller ikke røre ved dem. Motoren slukker og tænder jo ikke bare, det er derfor der er en regulator. Der er alt for stort tab i et gear til motoren, til at det ville kunne gå ved en almindelig cykel. Hele idéen ved den børsteløse motor, er jo at den er 100% vedligeholdes fri. Der sidder viklinger og en magnet, det eneste der bevæger sig, er lejerne i motoren, der igen fungerer som hjullejer. En børstemotor har sliddele og skal renses og et gear er da endnu værre. Jeg vil ikke skifte olie på min cykel.
Aluminium er da en fordel til stellet hvis lakeringen ikke er god. På almindelige cykler giver det bare visse begrænsninger i designet. Aluminiums stel er noget kraftigere at se på, da aluminium godt nok er let, men ikke så stærkt. De færreste almindelige cykler har trods alt aluminiums stel og der er faktisk meget lille forskel på en cykel og en el-cykel.
Men el-cyklen er helt klart på vej frem, dem kommer vi til at se en del af næste forår på vejene. Også el-scooterne tror jeg en del på, særligt med den vej benzin priserne tager. Også på miljø siden er der klare fordele ved elektriske scootere og motorcykler. En almindelig scooter forurener i dag lige så meget som 8 biler, så selv om de kører lidt længere på en liter, så er det ikke af miljø hensyn at man har såden en.
Rene el-biler vil jeg nok vente lidt med endnu, batterier i den størrelse er ikke udviklet nok endnu og udgiften til batterier er for stor i forhold til besparelsen på benzin. En af de få steder i verden hvor el-biler burde kunne sælges, er faktisk i Danmark. For tiden er der ikke afgift eller grøn afgift på en el-bil. Flere steder i de større byer, er der endda gratis parkering i midtbyen for el-biler. Desværre er der ikke så meget som 1 krone i besparelse på afgiften, hvis det er en hybrid bil.
Hilsen Flemming, der sælger elektriske køretøjer og elcykler med aluminiums stel, Shimano dele og Lithium batteri ;-)