Der er da helt sikkert rigtig mange gode eksempler på små og store virksomheder - i alle lande iøvrigt, som leverer en eksemplarisk service. Vi kunne sikkert alle sammen fortælle sådanne possitive historier på de næste 10.000 sider. Jeg har da selv oplevet mange der gjorde et fremragende job. Men det er jo også netop derfor det er så beskæmmende at så stor en procentdel af virksomhederne i mange brancher (Martin nævner en håndfuld), opfører sig åbenlyst dårligt overfor deres kunder. Det der kan undre er så, at der tilsyneladende er mange der dag efter dag bliver ved med at handle med virksomheder som de fleste kan blive enige om ikke burde gøre som de gør. Selvom det ikke lige har med service at gøre, så kan det f.eks. undre mig i sagen om Skare kød, at det kun er 20% af deres omsætning de har mistet. Jeg mener, det er da fint at to af de største supermarkedskæder har stoppet med at købe af dem, men 80% vælger åbenbart at fortsætte med at købe kød der mulligvis er pilråddent - eller i hvert fald forkert mærket.
Hvis vi bliver ved med at købe fisk hos den fiskehandler der sælger stinkende torsk, vaskekort af småfuskede tankpassere og brød hos smållige bagere så bliver de ved med at overleve. Det er os, kunderne, der giver dem pengene at leve af! Det må vi blive bedre til at holde op med.
Personligt har jeg mange gange valgt mine egne små boycutts af firmaer jeg af den ene eller den anden grund ikke have lyst til at støtte. Min "stemme" betyder naturligvis ikke ret meget for den enkelte virksomhed, men hvis alle handlede mere "politisk" tror jeg hurtigere at små-fuskerne og de service-forladte virksomheder ville dø. Og det synes jeg ville være helt fint - så kunne det måske skabe mere rum for nogle der gider lave ordentlige forretninger. |
Det der kan undre er så, at der tilsyneladende er mange der dag efter dag bliver ved med at handle med virksomheder som de fleste kan blive enige om ikke burde gøre som de gør. Selvom det ikke lige har med service at gøre, så kan det f.eks. undre mig i sagen om Skare kød, at det kun er 20% af deres omsætning de har mistet. Jeg mener, det er da fint at to af de største supermarkedskæder har stoppet med at købe af dem, men 80% vælger åbenbart at fortsætte med at købe kød der mulligvis er pilråddent - eller i hvert fald forkert mærket.