Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forudbetaling i webshop for produkt - lovligt?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Det har ikke lykkedes mig at finde noget information på nettet om hvorvidt det er tilladt at kræve forudbetaling for et produkt selvom produktet ikke er på 'lager' og derfor ikke afsendes før dato xx/xx-xxxx.

Eks.
Produkt A sælges på ABC.dk til 500 kr. mod forudbetaling - og levering 3 uger senere. OBS: De 500 kr. hæves fra kundens kort!
Når Produkt A kommer på lager afsendes produktet til dem der har forudbetalt - og Produkt A sættes herefter op til 800 kr.

Er dette lovligt eller hvordan ser scenariet ud?

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du tager mod betaling med kort (Dankort/kreditkort) er svaret et MEGET tydeligt nej. Men har du prøvet at google 'nethandel' - side 1 giver masser af links til sider, hvor reglerne er beskrevet.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten E:
Hvis du tager mod betaling med kort (Dankort/kreditkort) er svaret et MEGET tydeligt nej. Men har du prøvet at google 'nethandel' - side 1 giver masser af links til sider, hvor reglerne er beskrevet.


Umiddelbart ville jeg også antage at det ville være mod retningslinierne, men hvis de køber et 'bevis' på at de har købt et produkt og varen afsendes d. xx/xx-xxxx. Så har de jo købt et produkt, netop som hvis man køber flybilletter. Her køber man mandag og pengene er hævet tirsdag, selvom rejsen først er 1/2 år efter. Det har selvfølgelig noget at gøre med at produktet er specielt til kun denne ene kunde - men hvor finder jeg mere info om denne regel?

Fra Fjerritslev
Tilmeldt 21. Mar 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der ikke bare tale om en slags " dropshipping " ? - Og er det ikke lovligt nok.

Fra Århus
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Chr.

Svaret er som de andre er inde på et tydeligt "nej".. Og man må heller ikke vælge at trække mere end det oprindeligt aftalte hvis det er det du mener med den sættes på til kr. 800,00... Så skal du annullere kundens ordre eller få bekræftet fra kundens side at han vil give en mer pris.

Hvis kunden betaler med f.eks. bankoverførsel så må man godt, da kunden så er indforstået med at lægge en forudbetaling.. Men så må ikke trække dem på hans hævekort (medmindre der er tale om et unikt produkt som produceres efter kundens specifikke ønsker, som man ser med nogle møbler osv. Her er reglerne vidst anderledes)..

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Zacho:
Svaret er som de andre er inde på et tydeligt "nej".. Og man må heller ikke vælge at trække mere end det oprindeligt aftalte hvis det er det du mener med den sættes på til kr. 800,00... Så skal du annullere kundens ordre eller få bekræftet fra kundens side at han vil give en mer pris.


Produktet sælges i en periode for 500 kr. og dette ville være den fulde pris for dem som har købt produktet i den givne periode - selvfølgelig!
Efter noget tid sættes produktet op til 800 kr., men dette har jo ingen betydning for dem som allerede ville have købt produktet og fået det leveret.
Så dette har jeg styr på ;-))

Zacho:
Hvis kunden betaler med f.eks. bankoverførsel så må man godt, da kunden så er indforstået med at lægge en forudbetaling.. Men så må ikke trække dem på hans hævekort (medmindre der er tale om et unikt produkt som produceres efter kundens specifikke ønsker, som man ser med nogle møbler osv. Her er reglerne vidst anderledes)..


Så vil jeg overveje bankoverførsel eller blot have reservationen på kundes kort for produktet med aftale om at kunden for tilsendt produktet når det er muligt og pengene først trækkes på dette tidspunkt.

Tak for hjælpen og god weekend.

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det kræver blot, at du tænker lidt ud af boksen.
Hvis du starter med at sælge et gavekort, må du jo gerne trække pengene samtidig med at gavekortet sendes. Gavekoretet sender du elektronisk (mail) umiddelbart efter bestilling.

Det skal ganske tydeligt være et gavekort, men kan jo være lavet så det kun er gyldigt til et særligt produkt. Husk dog at det skal være gyldigt i et par år...

Ring evt. til PBS og spørg dem, selv om jeg vil mere du har dit på det tørre.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Zacho:
Og man må heller ikke vælge at trække mere end det oprindeligt aftalte

Det kan heller ikke lade sig gøre at trække et større beløb end det, som kunden har autoriseret.

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)