Vi skal have en serverløsning op at stå til vores to firmaer. Tanken er at serveren udover at fungere som mailserver også skal fungere som lager, så vi kan hente og gemme data m.v. uanset hvor i landet vi er. Derimod lader vi vores hjemmesider ligge hos eksterne udbydere hvor de er hostet i dag. Hvad er den billigste løsning i dag. At eje eller leje sig ind og hvad ligger prisniveauet ca. på. Vi har vel ikke behov for meget mere end 300 GB kapacitet. |
Serverløsning
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Nogle af de ting i skal tage med i overvejelserne er bl.a. ansvaret ved defekt hardware, afstanden til hosting faciliteterne såfremt det er jeres egen server samt hvor stor en fleksibilitet i har behov for - altså om i kan nøjes med et "standard" system eller om i har behov for en skræddersyet maskine. Husk endvidere også at tænke over backup, det er en forglemmelse alt for mange gør sig. Når du siger kapacitet på 300gb, taler vi så diskplads eller månedlig dataoverførsel? |
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
|
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Hej Bent, Den helt rigtige løsning for jer, vil være en Microsoft Windows Small Business Server 2003. Den har de faciliteter I har brug for efter din korte beskrivelse. Der medfølger Exchange server til mail. Der er mulighed for at arbejde på jeres eget netværk udefra, enten via Remote Web Workplace, eller bruge Windows SharePoint Services, som er inklusive. Der er selvfølgelig også mange andre features. Tag gerne kontakt hvis du ønsker et tilbud. Der kan være andre ting at tage hensyn til, og der findes to versioner at vælge imellem. Nå, men det skal heller ikke være nogen salgstale.
Du kan downloade en brochure her: http://www.structura.dk/sbs/index.htm |
Som der bliver nævnt, så vil en hurtig og forholdsvis billig løsning være en "lille" filserver med Windows Small Business på, en ADSL forbindelse og en VPN firewall. Nu kan I tilgå alle Jeres data blot ved en simpel sikker krypteret opkobling fra bærbare pc''er m.m. Har I 2 lokationer, kan den anden lokation via en ADSL og VPN firewall ligeledes koble sig op til serveren uden besvær.
Ang. Exchange vil jeg anbefale Jer en Hosted løsning ved f.eks. Scannet, jeg tror på I vil få for store problemer hvis I skal have Jeres egen server, uden nogen i virksomheden har kendskab til hvordan man drifter en Exchange løsning.
Venlig hilsen
Henrik Meyer |
Vil i selv stå for opsætningen, og har i erfaring med det, eller ville i have udbyderen/en tredje virksomhed til at stå for hele opsætningen? Henrik''s pointe er meget væsentlig, det er dumt at kaste sig ud i hvis ikke i har kendskab til det. Hvad angår backup synes jeg ikke det lyder sikkert nok blot at have en ekstern USB disk som serveren backer up til hvis du har maskinen stående ved en udbyder. Det bedste vil være hvis du kan lave fjernbackup til en anden lokation, eller hvis serveren står på kontoret benytte backupbånd eller lignende. Fordelen ved at hoste serveren i et datacenter fremfor på kontoret er umiddelbart driftsfaciliteterne og sikkerheden. Hastigheden på internettet vil i de fleste tilfælde også være langt større, det er dog ikke sikkert i vil få behov for mere end den upload hastighed en adsl forbindelse kan give, hvis i blot er et par stykker der skal kunne koble op. |
Hej Sune, De bør selvfølgelig have nogen til at sætte serveren op, for selv om det er uproblematisk at sætte en SBS op, så er der en del spørgsmål at tage stilling til, under opsætningen. En server til sin virksomhed skal man ikke lade nevøen eller naboens nørd sætte op. Det kan de ikke.
Hvor har du det med en ekstern USB disk fra?
Backup med bånd er ok, men det kræver diciplin at få dem skiftet. Jeg ville foreslå en backup løsning med RAID1, og så swap diske. Den ene kan tages med hjem om aftenen og i weekenden.
Ved en hosted løsning, vil virksomheden jo være total afhængig af hoster. Selv host hostere går der jo en harddisk af og til. Og er det gratis bare at få reetableret på en ny fra backup?
Jeg har oplevet lidt af hvert, og har heldigvis altid selv haft backups liggende, så jeg hurtigt kunne reetablere på en ny server. |
Vi har ingen erfaring i at bruge server m.v. men har da et par kontakter som kan hjælpe med opsætning m.v. Jeg er fuldstændig græskkatolsk overfor om det står ude i byen eller hjemme. Bare det virker hele tiden og er til at betale. Har set eksempler på at man skulle betale 1.500 kr. om måneden og det er lidt skudt over målet. Vedr. en hjemmeserver. Handler det ikke blot om at få den sat op og pinedød sørge for at den altid er tændt eller er der andre problemer typisk ? Umiddelbart lyder small business serverløsningen tiltalende, hvis man da ikke støder for på mange problemer i dagligdagen.
Den eksterne harddisk backup ville jeg naturligvis kun benytte hvis serveren stod hjemme.
Alternativt: hvad kan man købe af serverløsninger ude i byen som kan det samme og hvad snakker vi om i prisniveau ? |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann