Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Serverløsning

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Efter min mening, så mangler du reelt nogle krav, som du skal have fastsat før det er muligt at komme med nogle mere konkrete løsningsforslag:
  • Oversførselshastighed (båndbredde)
    • Hvor store er de filer, du skal have overført?
    • Hvor lang tid må det tage at overføre dem?
    • Hvilken båndbredde har I selv til internettet?
  • Planlagt nedetid
    • Hvor lang tid kan I med rimelighed klare uden, at der er adgang til data, hvis I selv kan bestemme perioden, hvor der ikke er adgang?
    • Hvor ofte ... ?
  • Uplanlagt nedetid
    • Hvor lang tid kan I med rimelighed klare uden, at der er adgang til data, hvis det sker på et tilfældigt tidspunkt?
    • Hvor ofte ... ?
  • Placering
    • Er der mulighed for at have løsningen stående i virsomheden og få forbindelse til den via eksisterende internetforbindelse?
    • Er der mulighed for det, hvis der skiftes internetforbindelse?
Hvis man kan leve med noget nedetid (planlagt såvel som uplanlagt) og har et normalt behov for båndbredde, så vil jeg anbefale en løsning, som sættes op hos en selv med to maskiner, hvor den ene kunne tage over, hvis den anden fejlede samt benytte tre USB-diske til sikkerhedskopier. Prisniveauet vil kunne lægge på 20.000 for hardware og 5.000 for opsætning. Ingen softwarelicensudgifter, da løsning kan realiseret på fri software. Hvis man placere løsningen hjemme i virksomheden, vil man også opnå en stor hastighedsforbedring, når man arbejde i virksomheden. Desuden vil man også have flere frihedsgrader ved at have løsningen placeret lokalt, hvis/når der opstår behov for nye tjenester og udvidelser.
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Kjeld:
Det med den eksterne harddisk tog jeg ud fra hvad Bent skrev: "backup til ekstern harddisk der kobles op på serveren"

Det kræver vel lige så meget disciplin at få skiftet en disk som et bånd? :) men ja du har fuldstændig ret, det glemmes alt for ofte, ellers tages alt for let. Et alternativ der kommer mere og mere frem er fjernbackup, men så er vi igen ude i at du er afhængig af en udbyder - plus at det med ADSL forbindelser ikke er for smart hvis det er alt for store mængder data.

Du har helt ret i at man ved en hosted løsning er afhængig af udbyderen. Hvor vidt det er gratis eller ej tror jeg varierer fra udbyder til udbyder samt alt efter hvilken aftale man har.
For vores eget vedkommende leverer vi som udgangspunkt en maskine med samme opsætning (uden beregning) som da vi leverede den i sin tid, hvis en disk skulle gå død. Det er dog muligt at lave andre aftaler.


Bent:
Ting du typisk har ved en hosted løsning men ikke nødvendigvis har ved en løsning på kontoret er forbedrede driftsfaciliteter - dieselgenerator, UPS, redundant køling, redundant internet (fibertilførsel + udbydere), alarmsystem, vagtværn, co2 brandslukningsudstyr osv.

Mange af faciliteterne er dog også overdrevne blot til en enkelt server, og ting man sagtens kan undvære - en ordentlig UPS vil dog være at anbefale hvis i vælger at have serveren stående på kontoret, så den ikke bare dør ved strømnedbrud eller bliver "voldtaget" ved lynnedslag.

Hvis du skal leje en server ude i byen med et par hundrede gigabyte diskplads, spejling af diskene, backup løsning, SBS2003 licens + klientlicenser og en fornuftig mængde trafik tror jeg nu nok du må forvente at de 1500 bliver prislejet, og formodentlig også lidt mere til.
Hvis du der i mod selv indkøber hardware og software samt får det installeret og køreklar hjemmefra, burde du kunne slippe med omkring 1/2 eller 1/3 af prisen (afhængig af trafikmængden).
Tilmeldt 30. Apr 06
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent,

1.500,- pr. md. er prisniveauet på en dedikeret server (Windows).
Jo, den skal bare sættes op, og så sørg for at der er strøm på den hele tiden.
Prisen på en Windows Small Business Server 2003 (Standard koster) DKK 5.350,- (vejl. salgspris ex. moms)
Hertil kommer hardware. Det kan du vel få til omkring DKK 5 -6.000,- ex. moms, helt efter konfiguration med RAM, osv..
Small Business Server 2003 er i en gennemprøvet version nu, og Microsoft satser stort på salget af den, til mindre virksomheder. Du finder ikke nogen bedre/billigere løsning ude i byen med de samme egenskaber. Tænker du på Linux?
Glem det! Det er kun for "nørder".
Tidligere var nævnt at Exchange burde hostes ude, men jeg har ingen dårlige erfaringer. Small Business Server 2003 kører bare, og har du nogen til at administrere den, så får de automatisk en mail fra serveren, bare der er det mindste galt, udover en daglig rapport om tilstanden.
Tilmeldt 30. Apr 06
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Claus,

Jamen, det er da helt fornuftige overvejelser og spørgsmål. Og svarene er jo i sidste ende kun et spørgsmål om økonomi.
Med den løsning du skitserer, kan man da arbejde f.eks. via web udefra på sit eget netværk? 
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Small Business Server (SBS) indeholder ikke nogen egentlig ''fjern-bruger''-løsning - også kaldet en terminal-løsning - men den har en lille smutvej: der indbygget en mulighe for at en administrator kan koble sig op via et fjern-skrivebord. Faktsik kan han gøre det to gange samtidig, så der er mulighed for at have to brugere koblet op "udefra".

Men så skal man altså lige være opmærksom på, at der så er lukket lidt mere op for systemet med dertiol hørende risici. Vil man bruge en sådan løsning, bør ''hullet'' i firewall''en lukkes ved at man benytter en sikret tunnel, en VPN-fobindelse.
Tilmeldt 30. Apr 06
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ellegaard,

En VPN er helt rigtig at bruge, men at SBS ikke indeholder en fjernbruger løsning, er jeg ikke enig i.
Du definerer en fjernbrugerløsning som en terminalløsning. Det er jo blot én type fjern forbindelse til serveren.
Men Remote Web Workplace og SharePoint Services er også en fjernbruger løsning til serveren.
Det er jo kun fjernforbindelsen til fjernskrivebord der vil passe på din beskrivelse, og den bruger typisk kun administrator.
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 07:12
Hvor mange stjerner giver du? :
SBS
Det lyder lidt som overkill at benytte SBS med ovenstående ønsker, med mindre at det er et fast krav at man vil have en server.
Ingen tvivl om at SBS er en god og billig pakke Microsoft software, som vil passe fint hvis man har behov for pakkens indhold på sin egen server.

Hosted Exchange
Jeg har netop opsat Hosted Exchange fra scannet for en bekendt.
Der var lidt problemer ifbm. overflytning af domænet, men her efter har det bare fungeret.

Alternativ løsning til tidligere nævnte SBS
Hvis man absolut kun har brug for e-mail med kalender og dataopbevaring, kan I kigge på tidligere nævnte Hosted Exhange-løsning pr. scannet.
Yderligere finder der utallige Secure Online Storage-løsninger på internettet, hvor man kan gemme data som hvis det var et netværksdrev. eks. X-Drive, DriveHeadquaters, Google GDrive (tror ikke at den er i produktion endnu).

leverandør afhængighed.
Jeg mener ikke at det er noget problem at benytter sig af hosting-udbyder.
Der skal selvfølgelig være noget tillid til at leverandøren kan løfte opgaven, og ikke forsvinder dagen efter at man har flyttet sine data.

Andre fordele ved hosting er f.eks. at det er en fast pris (pr. mb., pr. bruger pr. whatever), og dermed nem at budgettere med ved eks. udvidelse af antal medarbejder, ingen udforudset udgifter ved nedbrud/vedligehold, ingen upfront investering i hardware/software/konsulentbistand, ingen løbende strømforbrug.

Alt om både i Danmark

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 07:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/2/2006 11:07:02 PM Forfatter: Kjeld B.
Small Business Server 2003 er i en gennemprøvet version nu, og Microsoft satser stort på salget af den, til mindre virksomheder. Du finder ikke nogen bedre/billigere løsning ude i byen med de samme egenskaber. Tænker du på Linux?
Glem det! Det er kun for ''nørder''.
Det er ikke korrekt, at Linux kun er for nørder. Der findes flere glimrende, grafiske administrationsværktøjer til tjenesterne på en Linux-server (YAST, Webmin, SME server etc.), som hverdagsadministratorer let kan sættes ind i at administrere. Problemet er måske nærmere, at Linux-løsninger ofte er så stabile, at hverdagsadministratoren glemmer, hvordan den skal administreres, da det meste foregår fuldautomatisk. Jeg har en kunde, som henvendte sig til mig efter 1½ år, da han ikke kunne huske, hvordan man gjorde, fordi han slet ikke havde haft behov for at ændre på løsningen. Og andre som ikke havde brug for mig i næsten 2 år efter jeg havde rettet deres system til. Jeg gør det på den måde, at jeg i samarbejde med kunden sætter de tjenester op, som de har behov for for 5.000,- medmindre det gælder tjenester, som kræver meget konfiguration (det kost så ekstra). Web-, post-, navne- og filserver er helt klart med i prisen (samt økonomisystemet Saldi selvfølgelig).
Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 07:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/2/2006 11:27:21 PM Forfatter: Kjeld B. Med den løsning du skitserer, kan man da arbejde f.eks. via web udefra på sit eget netværk?
Ja, hvis der er åbnet for det i sin internetforbindelse.
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 07:30
Hvor mange stjerner giver du? :
1.500,- pr. md. er prisniveauet på en dedikeret server (Windows).

Det kommer nu an på hvor man køber den - vi tilbyder Windows servere helt ned til 399 pr. måned. Det er vel at mærke web edition, standard edition koster yderligere 100 kr. pr. måned og SBS2003 koster lidt ekstra for CAL''s. Generelt er priserne på udlejning i dag meget fornuftige.

Det er ikke korrekt, at Linux kun er for nørder. Der findes flere glimrende, grafiske administrationsværktøjer til tjenesterne på en Linux-server (YAST, Webmin, SME server etc.), som hverdagsadministratorer let kan sættes ind i at administrere.

Enig, det er dog min erfaring at for mange kaster sig ud i Linux og tror det er det samme som Windows blot fordi de har et grafisk interface - og jeg har set utallige servere blive infiltreret med skidt på baggrund af den indstilling. Linux er vidunderligt, men det er altså ikke lige så "lige til" at drifte som en Windows server (tror dog det er en brugerindstilling, sætter man sig ordentligt ind i det er det jo ikke noget problem, jeg tror dog for få gør dette).
Side 2 ud af 4 (33 indlæg)