Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sen levering af efterårsvarer. Hvad gør vi?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 11. Jul 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har en leverandør af børnetøj, der endnu ikke har sendt os deres efterårskollektion. Årsagen skulle angiveligt være, at Ol I Kina har forsinket leveringen, men varerne skulle være på vej til dem.

Vi er i begyndelsen af oktober, og allerede om 3-4 mdr. kan man forvente at skulle begynde med udsalg for at komme af med disse varer. Dvs. et tab for os, da vi selvfølgelig har bestilt med henblik på at have 1-1½ mdr. ekstra at sælge i (normal levering august/september).

Leverandøren er ikke umiddelbart én, som jeg fremover vil handle med, da de efterhånden ikke har så mange produkter, som vi kan bruge i vores webshop. Derudover føler jeg ikke, at vi har fået info nok af dem, men måske er det fordi vi er en lille aftager. Jeg har dog ikke lyst til at smække med døren, hvis det kan undgås. Vil dog helst ud af denne handel, da det kan ende med tab for os.

Hvordan står vi i denne sag, og hvad ville I gøre?

 

Mvh. Tanja

 

 

 

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det en dansk eller udenlandsk leverandør, du handler med?

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 11. Jul 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Dansk leverandør, der åbenbart henter varer i Kina.

Kendt dansk mærke, som vi ikke har haft problemer med før.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 14. Mar 07
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja jeg ville nok gøre misligholdelse af kontrakt gældende, som tiden ser ud lige nu ønsker man vel ikke at ligge for meget på lager? Evt. sige man er fleksibel, men ikke vil have hele leverancen.

René C. Larsen tlf.: 211 411 61 www.CoWork.dk KLIK her for CV

 

Tilmeldt 18. Nov 07
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tanja.

Nettop det du skriver og oplever er det vi kalder for et indkøbs problem, at man ikke kan få varen til den aftalte tid. Jeg ved fra egen erfaring at man altid skal være 100% sikker på hvad det er for et firma som man handler med. 100% er måske svært, for man tror jo altid det bedste og har man fundet netop leverandøren der "har varen", vil man jo gerne igang.

Havde du været f.eks., Bilka, ville din leverandør få dagbøder på 1000vis af kroner, for hver dag leveringen er overskredet, dette kan du naturligvis ikke gøre, da du er en mindre virksomhed.

Problemet er i mange tilfælde at man ikke har en skriftelig aftale med sin leverandør som forhandler, derfor kan man i mange tilfælde ikke gøre noget ved at de har leverings problemer, uanset hvad årsagen er for den udsatte levering.

Dog vil jeg sige, at leverandøren burde have styr på sin fabrik i Kina, han får altid besked om hvornår varen sendes og i mange tilfælde har han også et shipping firma til at sørge for leveringen/importen til Danmark. Så måske er der andre årsager til at leveringen er blevet udsat som du nævner.

Har du ingen skriftelige samhandelsaftaler med din leverandør og bundet dig for køb m.v., så kan du normalt trække dig som forhandler og sige at du ikke længere ønsker samarbejde.

Hilsen,

Claus

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 11. Jul 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det sådan, at der som sådan ikke er en kontrakt og måske alligevel.

Vi bestilte til messe i februar og fik så senere en udprintning af, hvad vi havde bestilt. Det kan vel tælle som en kontrakt eller?

Skal blankt indrømme, at jeg er ret ny i branchen og ikke kender vildt meget til love og regler indenfor netop dette.

 

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har åbenbart tidligere rykket for varerne og fået en forklaring. Hvis du i den forbindelse egentlig har accepteret at varerne blev forsinket har du egentlig også sagt god for en ny leveringsdato. Det er altid et godt stridsspørgsmål om, hvad der er aftalt, hvis du ikke har noget korrespondance. Din leverandør kan jo sige at du har accepteret den nye leveringsdato og "hvis du ikke er enig kan man jo undre sig over, hvis du ikke har gjort indsigelse, da leveringsdatoen blev overskredet". Hvis der ikke er aftalt en eksakt ny dato, så er det jo altid et spørgsmål om, hvad der er rimeligt. Når det er modetøj og efterårskollektionen må det nok forventes at varerne havde været der nu. Så derfor vil det være praktisk at finde ud af om du og din leverandør har forskellige opfattelser af hvad der er aftalt. Jeg ville tale med leverandøren for at finde ud af om det er tilfældet og om der kan indgås en aftale om mindre varemængdeleverance og/eller nedslag i prisen - en aftale i begge kan være tilfredse med. Leverandøren vil nok mene, at han er uden skyld, men hvis han ikke har taget højde for  forsinkelser fra hans leverandører i jeres aftale, så er det sådan set ikke dit problem. Hvis leverandøren er fornuftig vil du også kunne indgå en aftale. Men undgå at situationen går i hårdknude.

Hvis du har gjort indsigelser da varerne udebliver på den aftalte leveringsdato kan du opsige aftalen.

Hilsen Jakob

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)