Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reetablering af egenkapital

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Oct 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Jeg har i 2008 etableret et Holding selskab (APS), med en indbetalt egenkapital på DKK 125.000.

I løbet af året har jeg privat lånt selskabet ca 8 mio DKK, som er investeret i aktier, der nu er faldet med ca 2 MDKK.

Jeg går ud fra som givet at dette, urealiserede kurstab skal udgiftsføres over driften per 31.12.2008 i forbindelse med udarbejdelse af årsregnskabet, og derved vil selskabet jo få en voldsom, negativ egenkapital.

Medfører det et krav om reetablering af egenkapitalen, f.eks. ved at konvertere dele af lånet til egenkapital, eller kan jeg køre videre med denne, store negative egenkapital?

Mvh

Peter

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er svært at sige noget fornuftigt om, men generelt kan man sige, at det forhold at et aps taber sin egenkapital ikke betyder at selskabet skal lukkes etc. eller at du straks skal gennemføre de nævnte tiltag. Hvis selskabet fx. ikke realiserer tabene og kurserne retter sig, så kommer egenkapitalen jo op igen. Hvad angår den konkrete bbotgføring, må jeg stå af, jeg er ikke revisor :-)

Tilmeldt 8. Oct 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob. Tak for fyldestgørende svar. Bogføringen har jeg styr på, det var mere det formelle omkring den negative egenkapital, men da mine aktieinvesteringer er langsigtede er det i princippet ikke noget problem, så jeg kører blot videre med den negative egenkapital i mit selskab.

 

Peter

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

heraf følger ledelsens forpligtelser:

 

LBKG 2006-06-15 nr 650 Anpartsselskabsloven §52
Som senest ændret ved: L 2006 246 §2 stk. 1 nr. 31
Ikraft: 2006-04-01


§ 52.  276) Efter reglerne i § 28 skal selskabets øverste ledelsesorgan senest 6 måneder efter, at selskabet har tabt halvdelen af sin anpartskapital, redegøre for selskabets økonomiske stilling over for anpartshaverne og om fornødent stille forslag om foranstaltninger, der bør træffes, herunder selskabets opløsning. 277)

Noter til §52

276) Som affattet ved L 2006 246.
277) § 52 er tilpasset aktieselskabslovens § 69 a. Det bemærkes, at bestyrelsen løbende skal tage stilling til, om selskabets kapital til enhver tid er forsvarlig (dette gælder, selvom anpartsselskabsloven ikke indeholder en til aktieselskabslovens § 54, stk. 3, svarende regel).

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)