Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabsform skal ændres, hvad gør vi?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Risskov
Tilmeldt 12. Jan 08
Indlæg ialt: 238
Fra  iAdvice Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer.

Vi er 2 personer som pr 1 jan startede et IT firma, firmaet består af et APS = holding, som ejer et APS = Driftselskab.
Ejerskabet på holdingselskabet er således, Partner 1 80%, Partner 20%   (herefter benævnt P1/P2)

P1 er fuldtidsansat og arbejder som daglig direktør, P2 er sleeping partner, men hjælper dog til ved siden af.
Planen har hele tiden været at P2 skulle købe en større andel, og den tid nærmer sig nu hvor år 1 snart er gået

Vi har vendt sagen med vores revisor, men han har ikke nogen nem løsning på det, og derfor ryger det lige en tur på Amino.

Ejerskabet i holdingselskabet skal ændres til følgende:
P1 skal eje 50%, P2 skal eje 40%, og vores nye bestyrelsesformand 10%.
Derudover skal P1 gerne modtage/sikres en 80% af den værdi som er skab i år 1.

Vi har brug for ideer til hvordan ovenstående kan løses, uden at vi skal betale det hele i skat pga. af denne overgang i ejerskabet.
Forventet overskud i år 1 er på 250.000 efter skat.

Skal ejerskiftet finde sted efter 31/12, eller før 31/12.
Der har også været noget "berigtigelse af ejerskiftet" inde i debatten hos vores revisor.
Dette skulle løse skiftet fra 80/20 til 50/50, så har vi kun 50/40/10 som skal løses plus udbyttet til P1 som skal sikres P1.

Et ekstra spørgsmål er:
Vi ønsker at udbetale løn op til topskatgrænsen på 358.000 kr, men hvor er den reele grænse?, for så vidt jeg kan læse mig frem til, så er det ex. diverse ting.
1 løn på 30.000 x 12 er 360.000, hvor meget vil beskattes af topskat?
1 løn på 30.000 x 12 + bonus på 30.000 er 390.000 kr, hvor meget vil beskattes af topskat?  

Dertil kommer også muligheden for at udbetale ca 50.000 kr til 28% i skat fra holdingselskabet, 
Hvordan mener i at den meste optimale fordeling mellem løn, udbytte, kapital skal være

Jeg ved der er nogle skarpe hoveder herinde, så håber i vil give jeres mening til kende.

På forhånd tak.

J

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)