Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beregning af egen løn i enkelmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 15. Oct 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle Aminoer!

 Jeg er ganske grøn som iværksætter, men modtog i dag mit CVR-nummer.

Jeg har valgt at blive registreret for at prøve at have egen virksomhed, og ikke fordi jeg har en god ide mm.

Som lønmodtager fik jeg 130kr/timen, denne løn vil jeg gerne som minimum have dækket når nu jeg skal til at fakturere min tidligere arbejdsgiver.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre fra mere garvede hvordan jeg kunne bære mig ad med det. Der skal fx. kompenseres for feriepenge (130*1,12..) osv. Men jeg er ikke helt med på diverste arbejdsmarkedsbidrag mm. Ved i evt. hvor jeg kan læse mere?

 

For at opsummere :

1) jeg mangler hjælp til at beregne min egen løn, når den var 130kr/t. som lønmodtager.

2) hvor kan jeg blive klogere på hvad man skal betale som selvstændig?

 

Mange mange tak for jeres hjælp- og ikke mindst tid.

 

-Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

1. Gang timelønnen med 1,5

2. Prøv at læse på SKAT s hjemmeside eller google lidt på "selvstændig"

Tilmeldt 15. Oct 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter!

 Jeg havde mere sådan tænkt over en anden tilgang. fx. 130*1,12 (inddrager feriepenge)* 1,08 (inkl. am-bidrag?..).... osv..

 

Men tak :)

 

-Benjamin

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes, at Peters bud er beskedent/realistisk. Når du overgår fra at være lønmodtager til selvstændig er der en række faktorer, som ændrer sig:

Feriepenge, naturligvis. Men du er heller ikke længere dækket af ansvars- og arbejdsskadeforsikring og skal selv sørge for dem (måske kan du blive dækket, men det skal undersøges og det vil ikke styrke din "identitet som selvstændig" i tilfælde af, at SKAT mener, der i virkeligheden er tale om et ansættelsesforhold). Du går også glip af AtP - arbejdsgiverdelen. Og du er ikke dækket i tilfælde af sygdom, hvilket du måske/måske ikke var som ansat. Herudover bliver din kontrakt måske ikke så omfattende, som en lønmodtagerkontrakt - måske kan din arbejdsgiver/kunde komme af med dig med meget kortere varsel, end hvis du havde været lønmodtager. Den del skal også udmønte sig i timeprisen.

En nøjagtig beregning kan du ikke få af mig her. Der er for mange branchespecifikke spørgsmål. Men hvis man kalkulererer med "prisen for en ansat" er den ca. 135% af lønnen. Men det er ikke det samme som, at du kan kræve den pris og så føle dig godt betalt. Så Peters bud er - som nævnt - både beskedent og realistisk.

AM-bidrag (de 8%) har ikke noget som helt med sagen at gøre. Du betaler bidrag, uanset om du er selvstændig eller lønmodtager. Og det, du skal forhandle med din kommende kunde er BRUTTO-timeprisen, og så sørger du selv for bidrag, pension, forsikring osv.

Held og lykke med det.

Tilmeldt 15. Oct 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for en god -fælles- besvarelse

 

Benjamin

Tilmeldt 15. Oct 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter!

 Du vil vel ikke være sød at fortælle, om du mener de *1,5 er inkl. moms? :).

 

Tak for din tid!

 

Mvh Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jo da....det er excl. moms.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud fra det du skriver vil jeg stille spørgsmålstegn ved om du overhovedet kan betragtes som selvstændig erhvervsdrivende. Det du sigerer som jeg ser det at du fakturerer den tidligere arbejdsgiver og ikke arbejder for andre ?

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 15. Oct 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Skattekonsulenterne,

 Tak for jeres (din) kommentar. Som det fremgår, så er spørgsmålet måske også lidt dumt formuleret. Jeg vil dog sige, at det du skriver er din konklusion på noget jeg skriver. Jeg spørger om, hvor meget jeg skal tage i løn på baggrund af hvad jeg fik i løn som lønmodtager. Det er ikke et spørgsmål om at jeg arbejder for den samme. Det er et spørgsmål om, at jeg var bekymret for at blive taget ved næsen fordi jeg ingen erfaring har med erhvervsløn.

Det kunne tænkes, at jeg i kundeporteføljen bl.a. ville have min tidligere arbejdsgiver. Igen jeg beklager min formulering, hvis det kan tolkes som det du konkludere, og henviser her til, at dette ikke er formulet med spørgsmålet (eller er tilfældet). Så er det slået HELT fast. Det andet er jo ulovligt.

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har du helt ret i men jeg skriver som rådgiver og en af de vigtigste opgaver for en rådgiver udover at svare på et bestemt spørgsmål er at påvise/gøre opmærksom på eventuelle faldgrupper: 

Forestil dig en situation "i den virkelige verden" hvor jeg bare svarede på dit spørgsmål, og du så kommer tilbage til mig efter et års tid og siger: Jamen nu anser skattemyndighederne at jeg er lønmodtager. Hvorfor har du ikke gjort opmærksom på det. 

Ja det kunne tænkes at du havde en kundeportefølje og at den tidligere arbejdsgiver bare var en af dem, og ja så ville  problemstillingen umiddelbart ikke være relevant, men det forlød der bare ikke noget om. Ulovligt er måske et lidt hårdt udtryk at bruge. Det er et fortolkningsspørgsmål/en konkret vurdering om en person er lønmodtager eller ej, og derfor er det også sjældent noget som kan afklares eksempelvis her, men jeg gjorde også bare opmærksom på problemstillingen.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)