Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

KONTRAKT SOM FREELANCER

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 14. Oct 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

 

Jeg har netop startet et freelance designbureau, og er lidt i tvivl om, hvorvidt jeg skal lave kontrakt med mine kunder?

Er det nødvendigt, og hvad skal den i så fald indeholde?

Min indtil nu eneste kunde kender jeg godt, og vi har lavet en mundtlig og skriftlig aftale om, hvad, der skal laves og jeg sender så en faktura, og der er ingen problemer. Men er lidt nervøs for, hvordan det bliver, når jeg får nye kunder.

 

På forhånd tak for hjælpen :)

Platform 1st designbureau - freelance løsninger til virksomheder!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jamen, det er da en god idè med en kontrakt.

Kontrakten skal indeholde f.eks. arbejdsopgaver, betaling, gyldighedsperiode mv.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nu kontrakt med en enkelt kunde, og det er, fordi han er blevet ISO-certificeret, og de kræver det. Ellers har jeg ikke kontrakter, men sørger dog for at have alt på skrift! (gerne mail) og gemmer alt væsentligt materiale omkring aftaler af enhver art.

Derudover sørger jeg for at varsko og fortælle om alt, hvad jeg gør, og hvad der skal ske. Jeg fører udførlig tidsregistrering over, hvad jeg bruger min tid til, så der både for mig og mine kunder ikke er problemer med at skulle diskutere, hvad tiden er blevet brugt på. Og dermed at få sine penge.

Indtil videre har jeg ikke haft det store behov og vil egentlig også helst undgå det. Det er rarere, når det kan køre uden. Jeg har dog også haft en kunde, som jeg til sidst 'fyrede', fordi tingene kørte alt for træls. Han burde nok have bedt om at få en kontrakt, da jeg jo uden kunne fyre ham fra den ene dag til den anden. Og så stod han der. Jeg havde nævnt det for ham på et tidspunkt, men det blev jo hele tiden udskudt.

Resten af mine kunder er der ikke noget med, og hvis man kan overholde spillereglerne, er det sådan set ikke nødvendigt. Som jeg ser det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..o.k. kan være ret forskellig fra branche til branche.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, og måske også fra person til person. Jeg har hørt om dem, som mener, det er påkrævet også for grafikere, og på det tidspunkt havde jeg været i gang i 1 1/2 år uden at skænke det en tanke!

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Først og fremmest:

Tillykke med dit nystartede designbureau!

Dernæst:

Jeg kan kun anbfale brug af skriftlige kontrakter - således mindskes risiko for misforståelser, forglemmesler m.m.

Såfremt du har brug for juridisk bistand, er du velkommen til at tage kontakt til undertegnede.

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum, Cand.jur.

DALUM LAW CONSULTING s.m.b.a.    www.dalum-law.dk

 

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

 

 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved større projekter (grænsen ligger nok omkr. 50 kilo afh. af projekttype, kunde osv.) laver jeg kontrakter, men for det meste laver jeg skriftlige tilbud pr. mail, som kunden accepterer pr. mail. Jeg er temmelig udførlig i beskrivelsen af tilbudene, så de næsten har karakter af en kontrakt. Jeg beskriver opgavens omfang, tidsfrister m.m. - og i enkelte tilfælde også betalingsbetingelser, hvis jeg har en grund til det (f.eks. behov for rater eller lign.).

mvh Hans

Fra Århus
Tilmeldt 14. Oct 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

 

Tak for jeres svar :)

Det er godt at høre, hvordan andre gør det, og at det virker fint.

Hvis man har det hele aftalt og accepteret af kunden pr mail, er det så også juridisk bindende, hvis man skulle komme ud i en træls situation? (7-9-13 at man slipper for det)

Platform 1st designbureau - freelance løsninger til virksomheder!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

I princippet er en mundtlig aftale ligeså god som en skriftlig. Den er bare lidt sværere at bevise. Derfor er det en rigtig god idé at have tingene på skrift. Og der er en mail ligeså god som alt mulig andet.

Fra Århus
Tilmeldt 14. Oct 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen tak for hurtige svar, jeg vil sørge for, at få specificeret alt på skrift fremover :)

Platform 1st designbureau - freelance løsninger til virksomheder!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)