Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurenceklausul ?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Oct 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Håber nogle kan svare på følgende :

 

Er den dag idag selvstændig og har virksomhed med 2 andre. Jeg påtænker snarest at træde ud af firmaet da en konkurent har tilbudt en meget spændende job. Jobbet vil stort set være det samme som det jeg har idag. Vi har kun en ganske almindelig anpartskontrakt idag. Det vides på nuværende tidspunkt ikke om firmaet drives videre af den ene ejer men spørgsmålet er så om det på nogen måde kan give problemer at jeg tager nogle af mine egne kunder med i det nye job ?

Mvh

JørnJensen

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har kunder som du trækker med over i det nye firma, så kan der blive lidt debat om hvor meget du skal ha/slippe for at komme ud af dette. Ellers har jeg ikke hørt om tilfælde hvor det skulle være et problem

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil typisk fremgå af anpartsoverenskomsten, at du har en konkurrenceklausul?

Det vil sige, at du i et vist tidsrum (typisk 1 til 2 år) efter ansættelse i dit nuværende firma(APS), ikke må starte eller købe en konkurrende virksomhed. 

Denne klausul er jeg ganske sikker på også gælder, hvis du udtræder og starter i arbejde hos en konkurrende virksomhed henset til, at du jo planlægger at tage kunder med fra dit nuværende firma. Du vil derved, selvom du nu er ansat, direkte konkurrerer med dit nuværende selskab, og din partner vil kunne gøre denne klausul gældende overfor dig. Han vil i så fald kunne nedlægge et fogedforbud mod den aftale som er indgået med den konkurrende virksomhed.

Mit råd er at træde varsomt, medmindre der ikke er indbygget nogen konkurrenceklausul i jeres anpartskontrakt.

Mvh

Stig

 

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørn,

Det afgørende vil i første omgang være, hvad I har aftalt.

Du kan let risikere at overtræde såvel konkurrenceklausul i jeres anpartshaveroverenskomst (ofte med heftig bodsbestemmelse og den skal tages helt bogstaveligt), og hertil kommer overtrædelse af loyalitetsforpligtelse som ansat og medejer af firmaet.

Så, du skal passe meget på "bare" at sige, at du vil sælge dine anparter og så begynde hos en kunde eller tage kunden med og så starte for dig selv eller tage ansættelse der.

Det vil dog kræve en gennemgang af jeres aftale for at kunne svare dig præcist, og du er da meget velkommen til at give mig et ring eller sende en mail for at få set på tingene.

Mvh

Karsten

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)