Hejsa, Jeg bruger Summasummarum (Enterprise) og skal nu lave årsregnskabet. 1) I min resultatopgørelse, har jeg en "gruppe" der hedder "AFSKRIVNINGER", hvorunder der er en konto: småanskaffelser. Denne konto indeholder ca. 4000,- Jeg ved at jeg må afskrive disse, men hvordan gør jeg det i Summasummarum? 2) Ligeledes har jeg et beløb på ca. 32000,- stående på "MATERIELLE ANLÆGSAKTIVER" (I balancen). Da er aktiver der kan afskrives med 25%, går jeg ud fra at jeg tager den aktuelle konto her og nedskriver med 8000,- samt sætter de samme 8000,- på "Årets afskrivninger" i "MATERIELLE ANLÆGSAKTIVER"? Punkt 2 (synes jeg selv), lyder ret fornuftigt, men når man tænker på at man kan trække en rapport i Summasummarum, der bl.a. kommer med en oversigt i resultatopgørelsen der hedder "AFSKRIVNINGER" og denne så viser 0, hvis jeg krediterer min "småanskaffelser" konto, så virker det ikke som den rigtige metode til punkt 1. Er der nogle der kan gøre mig klogere på dette? Venlig hilsen |
Hej!
1. Bogfør under kontoen småanskaffelser
2. Debet afskrivninger(drift)og kredit årets afskrivninger(status)
Træk en balance istedet for.......!