Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Driftsbudget

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 12. Aug 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder og er ved at lave driftsbudget for min nye virksomhed, og vil vide om det kun er månedlige ydelser, som husleje, el, varme, internet mm. der skal med, eller om det er alle udgifter det første år såsom depositum, computerudstyr, inventar, istandsættelse mm. (altså "en gangs" ydelser)... det vil i så fald betyde ens driftsbudget vil være væsentlig højere det første år.. eller?

Mvh Helle

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Inspiration kan måske findes her http://www.startvaekst.dk/Budgetter/0/8/0

Men ja alt skal i princippet medtages for at kunne give det rigtige billede af din virksomhed. Og ja der vil altid være startstudgifter. Dit driftsbudget skulle gerne vise, at du kan indtjene disse igen over tid...

Held og lykke med arbejdet det.

Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Teknisk set vil det være mest korrekt, hvis du i første års driftsbudget medtager afskrivninger på dine investeringer i form af inventar, computerudstyr m.m.

Når du indregner afskrivninger, vil du undgå et meget højt tal for udgifter i det første år og lavere tal efterfølgende.

Fra København
Tilmeldt 12. Aug 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar :)

Mht. afskrivning, kender I et sted man kan se over hvor mange år afskrivningen løber? og hvor mange procent det er om året?

Mvh Helle

 

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 262
Fra  RegnskabsSpecialisten RegnskabsSpecialisten ApS Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fru Thygesen,

Jeg er enig med Frank. Du får det mest reelle billede af din virksomheds evne til at præstere, hvis du medtager afskrivninger på virksomhedens anlægsaktiver i dit driftsbudget, i stedet for at omkostningsføre anlægsaktiverne straks. Det kan du heller ikke gøre når du senere skal lave regnskab. Husk også at budget skal være direkte sammenligneligt med regnskabet, så du nemt kan finde frem til afvigelser mellem dit budget og dit regnskab.

Det ville være en god ide at supplere dit driftsbudget med et likviditetsbudget. Altså en oversigt over hvormange penge du forventer at have i kassen og/el. banken på et givent tidspunkt og hvornår dine udbetalinger forfalder samt hvornår du forventer indbetalinger fra dine egne kunder.

Har flere gange set mindre virksomheder der præsterer et fint resultat, men alligevel har svært ved at klare skærene fordi de ikke har penge i kassen af den ene eller den anden grund. Blandt de hyppigste årsager er dårlige betalere blandt kunder og pengebinding i varelagre.

 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle

Dit driftsbudget må ikke stå alene. Du skal samtidig have et budget for dine investeringer og øvrige større finansielle poster.

Et totalbudget består af drift, balance og cash-flow. I opstartssituationen er cash-flow budgettet faktisk det vigtigste, fordi det også viser dit kapitalbehov, og det er ikke morsomt at have stor succes på driften og så have svært ved at skaffe finansieringen. Husk at der skal bindes penge i varelagre (måske) og tilgodehavender fra salg.

Afskrivninger er to forskellige ting; den regnskabsmæssige, som man gerne vil have så lille som muligt (fordi det er et udtryk for at aktivet værdiforringes, og dermed påvirker driften) og den skattemæssige, som man gerne vil have så stor som muligt (fordi det reducerer skattebetalingen her og nu).

Skattemæssigt må du afskrive 25% om året (du kan også lade være, hvis du alligevel ikke kan bruge fradraget)

 

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)