Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tolkning af konkurrencelovgivningen

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan konkurrencelovgivningen skal tolkes - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=27672

Det drejer sig om en aftale, to virksomheder imellem, hvori én virksomhed gerne vil have den anden virksomhed til at gå udenom eksisterende kundeemner.

Jeg har sakset lidt i den paragraf jeg mener gør sig gældende:

§ 6. Det er forbudt for virksomheder m.v. at indgå aftaler, der direkte eller indirekte har til formål eller til følge at begrænse konkurrencen.

3) at opdele markeder eller forsyningskilder

Er det ikke lige præcis det der sker i ovenstående eksempel?

... og endnu vigtigere - har jeg overset noget (en undtagelse mv.) i konkurrencelovgivningen?

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 02:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det i vil kan opfattes på to måder:
1 - karteldannelse, hvor i bag om ryggen på kunden deler markedet = ulovligt
2 - konkurrenceklausul, I aftaler indbydes at i ikke markedsføre jer over for hinandens kunder = lovligt.

Konkurrencelovens §6, stk. 1 og 2: forbyder karteldannelse.
"Forudsætningen for domfældelse for karteldannelse er, at det kan findes bevist at de involverede enten direkte eller indirekte har koordineret....." citat fra en sag jeg læse på retssal.dk skrevet af denne herre: http://www.retssal.dk/vis_side.php3?side=145

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 06:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen §6 stk. 1+2 siger at karteldannelse er forbudt, men siger stk. 3 ikke lige netop at man heller ikke må lave aftaler om at holde sig fra hinandens kunder dvs. "opdele markeder"?

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

sådan som jeg har læst det og sådan som jeg har arbejdet med det de sidst mange år, så er forskellen at man ikke direkte markedsføre sig over for den andes kunder, men hvis kunden selv kontakter en, så kan man godt servicere kunden.

Jeg har for det meste som Konsulent, været hyret ind af et andet konsulentfirma for at klare deres problemer. Og der har vi for det meste bare haft en mundtlig aftale der hed, man reklamere ikke for sig selv når man repræsentere et andet selskab ud hos deres kunde.

Det er vist det nærmeste man kan komme, uden at overtræde loven.

Husk på jeg ikke er advokat :) så jeg kan tage fejl

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)