Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskabs spørgsmål

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et spørgsmål vedr. regnskab

Jeg har en hypnoseklinik, og i den forbindelse har jeg naturligvis udgifter til en del ting. Dog ikke mere end at jeg regner med selv sagtens at kunne overskue selv at lave regnskab…
Det har jeg gjort i nogle måneder nu – jeg bruger Stone’s Summasummarum 3.

Jeg er dog kommet i tvivl om jeg gør det rigtigt… Eller det vil sige – om regnskabet er lavet korrekt så det kan godkendes af SKAT.

Jeg bruger kun én afstemningskonto nemlig bank… Jeg ved ikke hvad man skal bruge de andre til…

Ved kontonr. (finanskonti) har jeg selv oprette dem jeg bruger. Det vil sige at jeg har følgende finanskonti:
1.    Hypnosebehandlinger
2.    Husleje (som vist så vidt jeg ved ikke har moms)
3.    Indkøb
4.    Indkøb uden moms (bruger jeg til når der fx er fragt i indkøb som ikke er momspligtige)
5.    Drift (webhotel, antenne o.l.)
6.    Google Adwords (som er med udenlandsk moms)
7.    Reklame o.l. (fx udgifter til eniro)

Stort set alt indkøb kommer altså ind under nr. 3 ”indkøb”. Men er det godt nok?? Skal det præciseres mere, så det tydeligt kan ses om det er kontoraartikler, it, osv.?

Jeg har søgt i gamle indlæg, men har ikke kunne finde svar på mit spørgsmål, så jeg håber der er en venlig sjæl derude der kan hjælpe…

På forhånd tak, og med venlig hilsen

Lasse Andersen

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse

du kunne jo oprette en afstemningskonto med privat hævet/indsat således, at du hele tiden kan følge med i, hvor meget du har hævet privat - da det vel ikke er alle posteringer, som går via din bankkonto - på den måde kan du osgå bruge privat hævet/indsat som automatisk modkonto for disse posteringer i Summasummarum i stedet for 2 linier

er du i det hele taget sikker på, at du skal opkræve salgsmoms af hypnosebehandlinger til private?

af din huslejekontrakt eller huslejeopkrævningerne bør det fremgå, om der er beregnet moms - hvis ikke - ja så er det uden moms

jo mere specificeret du laver din kontoplan - jo bedre kan du bruge din balance til at sammenligne de specifikke udgifter fra år til år

med venlig hilsen

Anders Michael

Tilmeldt 21. Oct 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders -

Tak for dit svar!

Mht. "overskueligheden" i mit regnskab (firma og privat) har jeg ikke noget problem ved at overskue det. Jeg kan jo bl.a. følge med i underskudet (som der indtil videre er pga etableringsomkostninger) - og når der på et tidspunkt er kommet penge i kassen og jeg når nul, opretter jeg en konto seperat til mit firma (har ikke gjort det endnu da jeg bruger min private kassekredit).

Jeg skal desværre opkræve moms af mine behandlinger. Der er nogle helt specifikke krav til den alternative uddannelse der skal opfyldes, og med min hypnoseuddannelse alene opfylder jeg ikke denne. Var jeg også uddannet psykoterapeut ville jeg imidlertid opfylde kravet - og ville derfor være momsfritaget. En del hypnotisører er dette - og derfor er der efter min mening en total skæv og temmelig urimelig konkurence inden for mit felt. Men det er jo en hel anden diskussion....

Det jeg vil være sikker på er om det i forhold til godkendelse af regnskab hos SKAT er krav til mere præcisering end den måde jeg på nuværende tidspunkt laver mit regnskab.

Som sagt har jeg forholdsvis få udgifter i det lange løb - og derfor sagtens selv overskue de specifikke udgifter i årets løb...

Med venlig hilsen

Lasse

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)