Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

OIOXML for dummies

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

 

Folk kaster om sig med udtryk som elektronisk fakturering og OIOXML i diverse tråde...og udover jeg godt kan regne ud at at det formentlig foregår online, er der så nogen der kan forklare lidt mere omkring hvordan det foregår, sikkerheden omkring det og den slags...eller bare henvise til nogle steder hvor det står beskrevet så selv jeg kan følge med

 

Håber i kan hjælpe.

Fra Lemvig
Tilmeldt 14. Feb 06
Indlæg ialt: 623
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :
OIOXML er i bund og grund en XML fil hvor der står ting om den faktura du har skrevet ud...

Det smarte er vist så du kan lave dit eget layout og når du får en OIOXML faktura står alt som det passer dig på det stykke papir du evt. printer ud...

Jeg har aldrig rørt eller bruger OIOXML...

Fra Randers
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

 

Tak for svaret...men lige et tillægsspørgsmål af ren nysgerrighed...hvorfor bruger du ikke det? Lyder som om du er lidt kritisk overfor det?

Tilmeldt 15. Sep 05
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kenneth,

OIOXML er definitioner for hvordan det offentlige kommunikerer elektronisk via xml.

OIO = offentlig information online

Tjek http://www.oio.dk





Venlige hilsner
Michael







Fra Lemvig
Tilmeldt 14. Feb 06
Indlæg ialt: 623
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/9/2006 11:00:48 AM
Forfatter: Kenneth Kromann
Hej


Tak for svaret...men lige et tillægsspørgsmål af ren nysgerrighed...hvorfor bruger du ikke det? Lyder som om du er lidt kritisk overfor det?



Det jeg mente var bare det info jeg havde var ud fra det jeg selv kunne regne ud med de ville bruge XML delen til...
Jeg er da vild med faktura i XML format...
Bare mig som ikke lige kunne udtrykke mig godt nok

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kenneth

Der er vist ingen, som elsker OIOXML-fakturaer, men det er et krav, hvis du leverer til det offentlige, at du kan levere fakturaerne i netop det format: Ret ulæseligt, også for "det offentliges" computersystemer. Så det foregår sådan:

1. Du skriver en almindelig faktura og sender (gratis bortset fra portoen) til et såkaldt indscanningsbureau. Fakturaen skal være påført EAN-nummer måske et eller flere numre, ud over fakturanummeret.

2. Indscanningsbureauet sender fakturaen til det offentlige

3. Det offentlige sender fakturaen til et udscanningsbureau, da de ikke selv kan læse den

4. Udscanningsbureauet laver en pdf, som de sender til "det offentlige".

Alternativt kan du bruge et regnskabsprogram, som kan lave OIOXML-fakturaer, som så sender dem til en VANS-leverandør, som så sender dem til det offentlige, som så.....

Det er et smukt eksempel på, hvor galt det kan gå, når begejstring ikke har viden som sin følgesvend.

Fra Randers
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

 

Jamen tak for svarerne...så fik jeg en god idé om hvad det er...og et godt grin over det offentliges måde at håndtere sådanne ting på...man ved jo ikke helt om man skal grine eller græde, men jeg vælger nu at grine

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Annette og Kenneth

 

Jeg er nu ikke helt enig med jeres karakteristik af eFaktura, det er ikke nødvendigt at sende sig faktura til et læs-ind bureau, istedet kan man sende en eFaktura direkte til en VANS udbyder som f.eks. http://www.xomilo.dk/ derved kan man helt sparer papir og porto.

 

Mht. det offentliges håndtering af eFaktura, så er det korrekt der har været problemer med at læse eFaktura, men det er nok nærmere et eksempel på at al begyndelse er svær.

 

Personligt synes jeg at eFaktura og UBL standarden i det hele taget er et fantastisk initativer, i sidste ende er formålet at spare i den offentlige administration og samtidigt gøre vores erhvervsliv mere konkurrence dygtigt.

Mindre skat eller mere service for pengene er vel noget de fleste kan tilslutte sig.

 

PS: Tro det eller ej, men jeg er ikke offentligt ansat :-) Har været selvstændig i snart 4 år.

 

Fra Lemvig
Tilmeldt 14. Feb 06
Indlæg ialt: 623
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/9/2006 7:59:50 PM
Forfatter: Anette/Inloco
Hej Kenneth

Der er vist ingen, som elsker OIOXML-fakturaer, men det er et krav, hvis du leverer til det offentlige, at du kan levere fakturaerne i netop det format: Ret ulæseligt, også for ''det offentliges'' computersystemer. Så det foregår sådan:

1. Du skriver en almindelig faktura og sender (gratis bortset fra portoen) til et såkaldt indscanningsbureau. Fakturaen skal være påført EAN-nummer måske et eller flere numre, ud over fakturanummeret.

2. Indscanningsbureauet sender fakturaen til det offentlige

3. Det offentlige sender fakturaen til et udscanningsbureau, da de ikke selv kan læse den

4. Udscanningsbureauet laver en pdf, som de sender til ''det offentlige''.

Alternativt kan du bruge et regnskabsprogram, som kan lave OIOXML-fakturaer, som så sender dem til en VANS-leverandør, som så sender dem til det offentlige, som så.....

Det er et smukt eksempel på, hvor galt det kan gå, når begejstring ikke har viden som sin følgesvend.



Jeg kan godt lide de bruger XML til dette jeg ville da osse gerne ha alt mit som XML...
Bare der var import funktioner i programmerne man bruger...

Så man får filen "firma-fakturanr-09052006.xml" og import og vupti på skærmen...
Det der er sket med OIOXML er syyyyyygt som Dolph nu vil sige det ;)

Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 322
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/9/2006 7:59:50 PM Forfatter: Anette/Inloco
1. Du skriver en almindelig faktura og sender (gratis bortset fra portoen) til et såkaldt indscanningsbureau. Fakturaen skal være påført EAN-nummer måske et eller flere numre, ud over fakturanummeret.

2. Indscanningsbureauet sender fakturaen til det offentlige

3. Det offentlige sender fakturaen til et udscanningsbureau, da de ikke selv kan læse den

4. Udscanningsbureauet laver en pdf, som de sender til ''det offentlige''.

Alternativt kan du bruge et regnskabsprogram, som kan lave OIOXML-fakturaer, som så sender dem til en VANS-leverandør, som så sender dem til det offentlige, som så.....


Større organisationer, der udskriver mange regninger til det offentlige, kan også få deres eget e-faktureringssystem, som f.eks. det danske Scriptor Technology udbyder  -  www.scriptor.dk, så er det helt så Gøg & Gokke, som Anette ganske rigtigt beskriver.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)