Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Svindelforsøg - heldigvis uden held

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 12. Sep 07
Indlæg ialt: 212
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Så har vi oplevet vores første registrerede svindelnummer – heldigvis lykkedes det ikke personen.

Vi blev kontaktet af en meget flink person, som havde nogle varer han gerne vil købe, og betalingen skulle ske via bankoverførsel.

Han kontaktede senere min makker for at hører om varerne kunne afsendes samme dag, hvis han kunne dokumentere for overførslen. Min makker modtog en email, hvor der var vedlagt et billede som viste at pengene var overført til vores konti (anden information var skjult undtagen kunden konto-nr.). Da jeg så kom på arbejde (efter at have vært i skole) gennemgik jeg ordren, og fandt den meget utroværdig. Så jeg ringede til kundens bank for at hører om de havde registreret en bankoverførsel fra kundens konto. Banken have ikke registreret noget, så jeg ventede en dag med at sende pakken. Dagen efter var der stadig ikke kommet nogen penge ind på vores konti, så vi ventede til efter weekenden – men med samme resultat.

Vi har kontaktet kunden igen, og har desværre intet svar fået.

Jeg har desværre ikke så meget erfaringen indenfor svindelnumre, og derfor er mit spørgsmål:

Hvad kan vi gøre for at hindre andre ebutikker ikke oplever samme nummer fra denne kunde, og eventuelt stoppe kunden i at prøve igen?

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville vente lidt med at stemple det som svindel indtil i har haft kontakt med kunden, men ja det lyder meget underligt. Snak med kunden og hør det fra hans side.

 

Ellers er det vel en sag for politiet?

Tilmeldt 12. Sep 07
Indlæg ialt: 212
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har ikke stemplet kunden, vi har bare nogle indtryk af at der har vært forsøg på svindel.

Vi har for det første modtaget et kopi af bankoverførslen som var mistænkelig, og for det anden har vi ikke set skyggen af pengene efter 3 arbejdsdage.

Vi havde ikke tænkt så meget over at politianmelde det, han nåede jo ikke at snyde os

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår helt jeres bekymring.

 

Det kommer desværre an på hvor travlt politiet har i jeres lokalområde, de burde i det mindste lave en rapport om det så hvis der dukker sager op i samme stil kan de sammenkæde dem.

Jeg har tidligere politianmeldt sager i samme stil, men vi stoppede med det da Århus politi ikke havde resourcer til at gøre noget ved det.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Jacobsen:
Hvad kan vi gøre for at hindre andre ebutikker ikke oplever samme nummer fra denne kunde, og eventuelt stoppe kunden i at prøve igen?

Der er ikke så meget at gøre udover at minde webshop ejere om at de skal benytte deres sunde fornuft, og derfor ALDRIG sende varer som er betalt via bankoverførsel men endnu ikke står på kontoen. Ligegyldigt hvilken undskyldning eller dokumentation kunden kan komme med. 

Jeg tror ikke du får noget ud af at anmelde det til politiet, og du får heller ikke noget ud af at stemple personen via offentlige fora med navn og alt - selvom jeg heller ikke tænker du har dette i sinde.  

Tilmeldt 12. Sep 07
Indlæg ialt: 212
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, vi har noteret de oplysninger vi havde på kunden i vores egen lille bog. (Han bliver selvfølgelig fjernet hvis vi engang høre fra ham (tvivler lidt)).

Tror bare vi holder os til vores lille bog. Syntes en politianmeldelse er lidt hård, men i nogle tilfælde skal man selvfølgelig gå videre med dette. Men da han ikke fik noget ud af det, syntes jeg ikke rigtig der er nogen sag for politiet.

 

Du kan have tusind tak for dit hurtige svar :)

Tilmeldt 12. Sep 07
Indlæg ialt: 212
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Tygsen:

Jonas Jacobsen:
Hvad kan vi gøre for at hindre andre ebutikker ikke oplever samme nummer fra denne kunde, og eventuelt stoppe kunden i at prøve igen?

Der er ikke så meget at gøre udover at minde webshop ejere om at de skal benytte deres sunde fornuft, og derfor ALDRIG sende varer som er betalt via bankoverførsel men endnu ikke står på kontoen. Ligegyldigt hvilken undskyldning eller dokumentation kunden kan komme med. 

Jeg tror ikke du får noget ud af at anmelde det til politiet, og du får heller ikke noget ud af at stemple personen via offentlige fora med navn og alt - selvom jeg heller ikke tænker du har dette i sinde.  

Vi har haft mange gode oplevelser med kunder der overførte via banken, men denne her kunden havde en helt anden dokumentation på overførslen (derfor jeg blev mistænkelig og ringede til hans bank).

Det er rigtig jeg ikke har i sinde at hænge nogen ud på internettet, også derfor kunden ikke bliver nævnt ved navn eller andet. Vores kunder bliver i vores system, og kommer ikke videre.

Men det er vel også en lille reminder til os om at være mere opmærksom på at svindel kan ske.

Fra Vesterbro
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas!

Ring til kunden og sig du ikke har fået nogle penge - og hør hvorfor.

Kommer der ikke noget konkret svar ud af det, så politi anmeld ham / hende. Jeg kan på sin vis godt forstå at du ikke vil anmelde personen, men uanset hvad, så taler vi her altså om beviseligt dokument falsk, hvilket som du sikkert nok er bekendt med er en af de værste forbrydelser i det danske retsvæsen.

Ja det er muligt at politiet ikke tager sig af sagen, men når de så gør på et tidspunkt, så har de materiale til at forfølge personen.

God aften :)

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Jacobsen:
Vi har haft mange gode oplevelser med kunder der overførte via banken, men denne her kunden havde en helt anden dokumentation på overførslen (derfor jeg blev mistænkelig og ringede til hans bank).

Jeg fik mig måske ikke forklaret tydeligt nok, jeg mener bankoverførsel er en fin måde - Men man bør bare først sende varen når pengene ER kommet ind på kontoen. Ligemeget hvor meget kunden presser på.  Dokumentation fra banken kan meget nemt "forfalskes" ved at sætte betalingen igang i netbank men sætte et flueben ved "sæt betalingen i kø". Denne form for dokumentation har jeg ihvertfald set andre svindlere forsøge sig med.  

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der tale om en dansk svindler, så er sandsynligheden for at en politianmeldelse giver bonus større end, hvis der er tale om en udenlandsk. Som nævnt er der jo tilsyneladende tale om dokumentfalsk. Skaf og verificér så mange oplysninger som muligt om kunden - navn, adresse, fastnettelefonnummer (ring op og tjek). Overlad resten til politiet.

Men husk også lige, at der kan være gået ét eller andet skævt. Så en kontakt til kunden er afgørende, så du kan være sikker på, at det er svindel. Det vil jo være ærgerligt at miste en god kunde på en dårlig kommunikation.

mvh Hans

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)