Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betalingsbetingelser på Faktura.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 07:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg lavede i Februar en opgave, for en virksomhed. Da opgaven var
afsluttet, var kalenderen lige nøjagtigt tikket over i Marts måned.

Da fakturaen skulle skrives, blev jeg informeret om at jeg skulle sætte
betalingsdato til "Løbende måned + 30 dage".  Det vil altså sige,
at jeg skrev fakturaen 1. marts og ikke kunne forvente at se en krone
før 1. maj.   Må man gerne det?    - Jeg har i
øvrigt, i skrivende stund (d. 14 maj) ikke modtaget pengene endnu.



Det er jo fint nok for dem (hvis vi lige leger at jeg rent faktisk
havde fået pengene 1. maj), at de kan score renter i 2 måneder, men må
en virksomhed gerne diktere, hvor lang betalingsperiode der skal være
på en faktura, de modtager - og er der en grænse for, hvor lang den må
være?






Fra 7100 Vejle
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 1337
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg ville da umidlbart sige at det var op til DIG hvornår den skulle indbetales :s..

Jeg plejer bare at skrive "Netto kontant 8 dage fra fakturadato".
Så de har 8 dage til at indbetale, efter faktureringsdagtoen.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er dig, som fastsætter betalingsbetingelserne, men hvis der er tale om en stor ordre, er det et emne, som lige bør vendes, inden man går i gang med arbejdet - hvis der er en kontrakt, kan betalingsbetingelserne skrives ind. Hvis betalingsbetingelserne er et afgørende parameter for kunden, må man så aftale sig ud af det, f.eks. sådan at nogle af pengene falder undervejs i projektet, og der så er lang kredit på resten.

I det aktuelle tilfælde synes jeg, du skal ringe til dem på mandag og sige, at du forventer at se pengene NU, fordi du ikke gider bruge din tid på rykkere og inkassosager. Når de har fået så lang en frist, kan de ikke være bekendt så ikke at betale.

Og så sende en rykker, hvis ikke pengene er dukket op onsdag.

Mange hilsner

Fra Haslev
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 319
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej ..

 

Det er jo et godt spørgsmål som må være op til den enkelte.

 

Jeg selv startede for 2 år siden med 30 dages kredit til virksomheder og kontant til private.

 

Jeg er nu gået over til netto kontant 8 dage for alle kunder, idet at jeg ikke vil ud i at have mange tusind kr. til gode med renter & rykkere til mig selv,

 

for jeg skal jo også betale min leverandør!

 

Er det større opgaver forlanger jeg 50% på forskud, tænk nu hvis kunden går neden om eller at de ikke vil betale, hvem går det så ud over!

 

Men som sagt er det op til dig selv at gøre hvad du føler for. Man har det med at give store kunder lidt længere snor for ikke at miste dem.

 

Håber du kan bruge rådene til noget.

Fra 7100 Vejle
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 1337
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg syntes også bare du skal tage at ringe til dem imorgen(mandag).

Efter så lang tid, så er det godt nok ved at være på tide jo!

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Anette: Det var tilsyneladende vigtigt for dem, med "løbende måned + 30
dage", eftersom jeg fik en flersides-brochure om hvordan jeg skulle
fakturere ;-) Så de forventer at alle gør, som de beder om.  Jeg
var bare - sådan her på bagkant - nysgerrig ang. reglerne omkring det.



Af samme årsag går jeg også ud fra, at det er en teknisk smutter at
pengene ikke er gået ind på min konto, da det hele er automatiseret hos
dem.  Men jeg ringer i morgen og forhører mig.


Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, kunder er jo nogle mærkværdige størrelser :-) Hos os er det sådan, at dem, der er dårligt til at betale til tiden er de offentlige, f.eks. AF og visse kommuner - og det til trods for, at de både har pengene og systemet til at betale rettidigt. Hvorimod den typiske lille, nye iværksætter gerne betaler til tiden, og beklager mange gange, hvis der skulle gå et par dage over.



De få gange, hvor vi har mistet penge, har det altid været ApS-er, aldrig enkeltmandsfirmaer, I/S eller A/S. Så jeg har det med at tjekke ApS-ere ud en ekstra gang, især hvis de i øvrigt virker ustabile i deres samlede udtryk. En enkelt gang har jeg bedt om forudbetaling på ca. 50%, normalt gør vi det ikke.



Men apropos det med at tjekke dem ud, se her:






Mange hilsner



Tilmeldt 18. Apr 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Lone,

 

Som flere herinde skriver kan betalingsbetingelser være et konkurrenceparametre, som der i lige så høj grad skal tages hensyn til.

 

Men det er selvfølgelig 100 % din afgørelse, hvilken betalingsbetingelse der skal være gældende. Jeg har selv handlet en del med Grundfos og de startede også med at diktere en betingelse, men da jeg var den eneste der kunne levere på det tidspunkt, var det mig der sad med esserne.....

 

En mulighed kunne også være at betinglesen så således ud:

 

Lb. måned +  30 dage

Alternativt 8 dage - 5 %

 

Der skal selvfølgelig regnes lidt på det, men måske kan du bruge det som inspiration.

 

 

Tilmeldt 26. Sep 05
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Lone, når du sender en faktura så skal du jo også tilkendegive hvordan betalingsfristen er. I min iværksættervirksomhed gør jeg rimeligt meget ud af at have forretningsbetingelserne skåret ud i pap på forhånd, så jeg undgår den slags cases.

I store træk gælder det jo om at betale sine leverandører så sent som muligt og hive pengene ind så hurtigt som muligt hos kunderne. Forresten kan jeg fortælle dig at der er mange virksomheder der laver rente-stuntet.

Tilmeldt 26. Sep 05
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har siddet og kigget på dit website. Jeg er virkelig imponeret! Er det noget du har lavet selv altsammen? Har du nogensinde tegnet plakater? Så vidt jeg kan se på dine referencer, er det mest til digital brug.

Hvis man, hypotetisk set, skulle have fremstillet en plakat (A3) - hvad ville sådan noget koste? Jeg kender muligvis nogle mennesker der kunne være interesseret, da det er cool på en ikke særlig brugt måde. Jeg vil bare gerne vide hvad prisniveauet egentlig er for den slags.
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)