Vi checker altid det leverede materiale inden vi trykker det - i det omfang det altså er muligt at checke det. Skjulte fejl i filen som først viser sig ved RIPningen er svære at opdage, men gudskelov også ekstremt sjældende at vi støder på.
Rådgivning omkring opsætningen er også noget vi altid sørger for at give vores kunder med på vejen, såfremt de selv ønsker at stå for layoutet.
Omkring klargøring til tryk, så er det meget forskelligt hvad der er det optimale alt efter hvad der konkret skal trykkes og hvordan. Tag f.eks. en produktion af visitkort: Her i MediaMouse kører vi generelt med en margin til bekæring på 2,5 mm. på alle sider af visitkortet. Endvidere må der IKKE være skæremærker på dokumentet, da det blot besværliggøre håndteringen for os i og med at vi selv sætter de mærker vi skal bruge på dokumentet. Uanset hvad skal alle farver være i CMYK. Hvis det er en EPS eller AI-fil, så skal alle fonte være outlinet. Hvis det er en PDF er problemet ikke så stort.
Men fordi specifikationerne for "klargjort til tryk" variere alt efter hvad der skal produceres, så tager vi aldrig bare et dokument ind og kører det i blinde. Hvis vi modtager et dokument, hvor der inden da ikke har været en korrespondance omkring layoutet, så sender vi altid et JPG-billed retur som viser det vi "ser", så vi er sikre på at resultatet også bliver korrekt i den sidste ende.
De dokumenter som er de værste for os at håndtere er Microsoft-dokumenter generelt. Uanset om det er Word, PowerPoint, Publisher eller hvad de nu hedder, så giver de altid anledning til bøvl og problemer. Fontene giver problemer, marginer skrider, generel linieombrydning ryger af pommern til osv osv., farvestyring eksisterer ikke osv. osv. Når vi en sjælden gang imellem bliver nødttil at køre et Microsoft-dokument, så output''er vi altid det til en PDF og så sender det til endelig godkendelse hos kunden inden vi kører det. Endvidere er der altid et forbehold, hvor vi gør opmærksom på, at der stadig er en risiko for at den endelige resultat afviger fra det oprindelig dokument.
Omkring det at få en 3.part til at gøre dokumentet klart til tryk, vil være spild af penge hvis man f.eks. benytter MediaMouse som trykkeri. Rådgivning og bistand omkring dette er en del af tryk-processen hos os. Og i og med at vi ikke nødvendigvis følger de samme specs som andre gør, er en fil som er trykklar til ét trykkeri ikke nødvendigvis trykklar til os.
Men Brian, du har jo allerede benyttet os til tryk af dine finske visitkort - Og der oplevede du selv at få de nødvendige specifikationer fra MediaMouse og på baggrund af disse, så modtog vi et dokument fra dig som var korrekt i allerførste hug .
Så det kan godt være vi ikke er de billigste i branchen, men tilgengæld så slipper man altså for en længere række bekymringer.
|