Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aflønning af en skribent

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

hej,

Jeg håber der er nogen søde Aminoer der kan hjælpe her. Jeg arbejder på et koncept som er meningen skal komme i flere lande og så har jeg et spørgsmål - er der nogen der har erfaring med aflønning af skribenter når deres materiale kommer i samme magasin men på flere sprog?

Hvis en skribent sælger en artikel til mig og også til et andet medie - så tjener han jo flere penge... men her er det jo samme medie, bare oversat til et eller flere sprog ekstra. Så skal man betale ekstra for det, og hvis ... hvor meget ekstra ville i mene?

mvh
jesper

Fra Ribe
Tilmeldt 30. Nov 07
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du får lavet tekster hos mig, kan du gøre, hvad du vil med dem. Når regningen er betalt, plejer jeg at sige, at alle rettigheder ligger i kundens hænder. Jeg skal ikke udtale mig om, hvordan andre tekstforfattere gør det. Men jeg mener, det burde være normalt at gøre det sådan.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest skal du sørge for at lave aftalen på skrift! Som udgangspunkt beskytter Ophavsretsloven nemlig ophavsmanden, således at selvom du betaler for teksten, så ejer denne ophavsretten. Som udgangspunkt vil du kun købe retten til at bruge den i den pågældende version og kun i det aftalte medie/oplag. Men du kan sagtens aftale noget anden med leverandøren. Det skal så bare skrives ned, for ellers er det som sagt Ophavsretslovens bestemmelser der gælder. Ophavsret kan dog normalt ikke overdrages - men rettighederne (også eksklusivt) til den kommercielle udnyttelse kan.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter Journalistforbundets vejledende regler for freelancere, skal der falde nyt honorar, hver gang du bruger teksten på et andet medie.

Mine kunder får fuld råderet over de tekster, jeg leverer, med mindre andet er aftalt i specielle tilfælde.
Lige nu har jeg gang i en delvis "no cure no pay"-opgave, hvor kunden efterfølgende sætter min tekst til salg. Dér har vi aftalt et meget lille beløb up front og en efterfølgende royalty-aftale.

Hvis du ansætter en skribent på lønmodtagervilkår,  bør du aftale ophavsretten i ansættelseskontrakten. Hvis du ansætter en journalist er Jlurnalistforbundet gerne behjælpelig med en standardkontrakt.

Men som Mikkel skriver - få det på skrift. Hvis du skal have mange leverandører, kan du lave en standardkontrakt.

mvh Hans

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil nok dreje sig om en lille hær af freelancere som jeg skal bruge. Så at udfærdige en standardkontrakt lyder som en rigtig god idé. Så må jeg få formuleret en god vending der beskriver at materialet udkommer i flere magasiner - med kompensation for dette. Det er jo heller ikke fordi jeg ikke vil betale for at bruge artiklen eller anmeldelsen flere gange, men den dybe tallerken er jo så kun opfundet en gang, så fuld pris oveni pr. land vil jeg jo nok synes var lidt voldsomt :)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Du får lige formuleringen om ophavsret fra min journalists ansættelseskontrakt:

Ophavsret

Medarbejderen har ophavsretten til de producerede artikler/billeder/værker mv. i henhold til Ophavsretsloven. Virksomheden har de rettigheder, der er nødvendige for at anvende de tjenstligt producerede artikler/billeder/værker til sin sædvanlige virksomhed, herunder anvendelse i radio, TV, på Internet, i egne udgivelser, i udgivelser for kunder m.m. i tilknytning til de kommunikationsmæssige opgaver, der løses for virksomheden. Denne ret bortfalder ikke ved ansættelsesforholdets afslutning.

Såfremt virksomheden måtte ønske at udnytte stoffet i videre omfang, aftales dette med medarbejderen i det enkelte tilfælde.

Disse formuleringer har været gennem Journalistforbundets juridiske mølle, og der skal vist kun få omformuleringer til, for at du kan bruge dem.

mvh Hans

PS - Hvis du betaler ordentligt, er jeg muligvis interesseret i at levere noget stof til dig :-)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans,

Hvad emner skriver du inden for?

Klovn

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans, man behøver faktisk ikke at skrive den slags mere. Den eksklusive licens tilfalder automatisk arbejdsgiveren ved fastansættelser i dag :)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Den eksklusive licens tilfalder automatisk arbejdsgiveren ved fastansættelser i dag :)

OK - ikke i følge Journalistforbundet, og det er dem, jeg evt. ville skulle slås med, hvis der blev problemer.
Det lyder nu fair nok, at det man skriver som ansat i et firma ejes af firmaet.

mvh Hans

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

Hvad emner skriver du inden for?

Hvis jeg hurtigt tænker tilbage på mine seneste kunder, kan jeg nævne emner som:

Planter, indretning, IP-telefoni, teater, cykler, events, design...

Men i grove træk skriver jeg om det, kunden har behov for. Hvis jeg en sjælden gang rammer en grænse for, hvad jeg kan eller vil, får kunden naturligvis besked med det samme.

mvh Hans

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)