Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aflønning af en skribent

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans, reglerne dækker tilsyneladende ikke tekster - det troede jeg faktisk ... jeg måtte lige slå det op :)

§ 59. Ophavsretten til et edb-program, der er frembragt af en arbejdstager under udførelsen af dennes arbejde eller efter arbejdsgiverens anvisninger, overgår til arbejdsgiveren.

§ 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et bestilt portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.

 

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

For mit vedkommende vil det primært være freelancere - så evt. regler for fastansatte kan jeg alligevel ikke benytte mig af. Med det sagt så har jeg dog altid haft svært ved at acceptere fx. fotografers rettigheder til deres fotos når de er betalt for en gang, også selvom de er fastansatte - uden at vide det nøjagtigt så mener jeg at de fleste lønmodtagere som er laver noget kreativt arbejde som fastansatte ikke beholder nogen rettigheder på hvad de laver, de får deres løn og så er udført arbejde firmaets bagefter. Og alt foto er sgu ikke kunst - mange fotos er jo rent rugbrødsarbejde :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ophavsretsloven handler ikke om kunst! Det er en meget almindelig misforståelse. Den handler om beskyttelse af immaterielle rettigheder, som så godt KAN være kunst, men bestemt ikke behøver at være det. Faktisk mener jeg slet ikke der findes en lov der definerer hvad kunst er.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Faktisk mener jeg slet ikke der findes en lov der definerer hvad kunst er.

Nej, heller ikke en lov :-)

Hans

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Men uanset om det er kunst eller ej - så mener jeg stadig at hvis jeg hyrer en medarbejder til at løse en opgave, så er produktet mit når jeg har betalt hans løn og der er så nogen der har forhandlet sig til en særstatus hen over årene :)   ... det er også derfor jeg primært bruger royalty-free billeder (så vidt muligt) jeg foretrækker at kunne bruge billedet igen og igen uden at skulle spørge fotografen om lov. Jeg er naturligvis klar over at man kan forhandle sig frem til alt - men det er mere princippet i at når man har købt varen så må man bruge den som man lyster. Hvis jeg køber en ny bil og får lyst til at smadre den, så er det min ret, da den er betalt. (Det kan så give helt andre problemer, men lad nu det ligge Smile )

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

så blev man lige grebet af debatten så man rent glemte sine gode manerer - så jeg vil gerne lige have lov at sige mange tak for de gode input og for teksten fra din kontrakt Hans :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

> er naturligvis klar over at man kan forhandle sig frem til alt

Nej, det kan man faktisk ikke helt. Ophavsretslovens begrænsinger går forud for aftalefriheden. F.eks. kan selve ophavsretten normalt slet ikke overdrages, men alene de kommercielle udnyttelsesrettigheder med de begrænsninger der aftales.

Tidligere kunne alt aftales og det betød i praksis at "kunstnerne" blev røvbollet af de store forlag mv. I dag er dem der frembringer værkerne beskyttet, så "dumme kunstnere" ikke kan komme alt for galt afsted.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Ophavsretslovens begrænsinger går forud for aftalefriheden.

Netop derfor bruger jeg ofte en formulering om, at kunden har ubegrænset brugsret (nogle gange ubegrænset og eksklusiv brugsret) til det materiale, jeg leverer. Jeg kan nemlig - ganske rigtigt - ikke lovligt overdrage min ophavsret.

mvh Hans

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Desværre er det stadig de færreste der forstår forskellen på en "brugsret" og så "ophavsretten" - ejerskab kontra retten til kommercielt brug. Jeg har endda oplevet advokater som ikke forstår dette! Så vi kommer nok til at skulle forklare det mange gange endnu, Hans :)

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo altid rart at blive klogere :) ... men hvis man får ubegrænset og eksklusiv brugsret til fx en artikel, så kan ophavsretten vel i virkeligheden ikke bruges til særligt meget længere? Andet end at holde styr på at man bliver nævnt som skribent.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)