Jeg lavede lidt indkøb/videresalg inden jeg valgte at starte en lille enkeltmandsvirksomhed. Derfor har jeg et mindre parti af forskellige varer liggende (en anslået værdi af 6500,-) som jeg gerne ville have ind i min virksomhed. Jeg er i tvivl om jeg skal "sælge" det til mig selv og bogføre det som et almindeligt salg?? og er det overhovedet lovligt? Eller kan jeg bare debiterer varerlageret+købsmoms og kreditere privatforbruget?
Derudover har jeg et spørgsmål om straksafskrivninger, som nok bare er en peditesse. Jeg har forstået at hvis man f.eks. køber computer, skærm, og printer, så skal man se på den samlede værdi af disse ting, for at se om de overskrider grænsen for at de kan straksafskrives. Men hvad hvis man køber f.eks. 1 skrivebord, 2 reoler, 3 lamper og 1 pengeskab? Det hele er jo inventar til kontoret og bruges i det daglige arbejde?
Lige et spørgsmål til Peter, nu når du er revisor :)
Hvad vil forskellen være på at sælge dem og bogføre dem på kapitalkontoen, nu når det er enkeltmandsvirksomhed?
Spørgsmålet om straksafskrivingen kan du bedst selv svarer på, hvis de indkøbte inventarer associerer er det den samlet sum. Måske hvis lampen er spefickt lavet til bordet, eller hvad ved jeg :)
Det er præcist det samme/to sider af samme sag. Du indskyder det i virksomheden til den anslåede værdi. Hvis der er tale om varer som du har købt indenfor det sidste halve år så ville jeg da overveje at tage købsmomsen også ud fra en betragtning om at virksomheden er opstartet på dette tidligere tidspunkt og det er vel også realiteten. Du har jo næppe købt varerne for sjov. Ellers er jeg enig med Peter. Jeg ville også anse det for separate effekter der kan bruges uafhængigt af hinanden, men praksis er faktisk ikke særlig klar lige på dette punkt.