Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms på fragt?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 14. Feb 08
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 07:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har diskuteret med min ven om det her emne.

Når jeg går på posthuset og sender en pakke med postdanmark, betaler jeg f.eks,.90 kr. og det er et momsfrit beløb.

Når jeg så fakturaer mine kunder, 90 kr for forsendelse ligger jeg ikke moms på, er det en forkert fremgangsmåde?

Benjamin

Shape the future, or die trying 8-)

Tilmeldt 27. Mar 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ja det er forkert, du skal opkræve moms af det samlede beløb. Dvs varekøb + evt administrations gebyr + fragt.

 

Tilmeldt 14. Feb 08
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 08:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor skal man ligge moms på en momsfri ydelse, jeg tager ikke et ekspeditions gebyr, men udelukkende for forsendelse som er momsfrit beløb?

Shape the future, or die trying 8-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Det er den korrekte fremgangsmåde - du kan viderefakturer det momsfrie beløb, sålænge du angivet det særskilt på fakturaen og ikke ændrer på beløbet.

 

Slutteligt henvises til udlægsreglerne for postordrevirksomhederne, efter hvilke en postordrevirksomhed kan anvende udlægsreglerne i forbindelse med porto, således at den del af det samlede gebyr, som virksomheden opkræver vedrørende porto, kan udeholdes fra momsgrundlaget.
Kilde: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1600559

Ovenstående er ikke den bedste kilde, da det blot er en anden type sag, hvor der henvises til reglen om viderfakturering af udlæg... men det bedste jeg lige kan finde en mandag morgen. Det er formentlig Momsloven § 27, stk. 1, og stk. 3, nr. 3 du skal kigge nærmere på (jvf. linket).

Tilmeldt 27. Mar 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

hvorfor og hvordan tingene hænger samme tør jeg ikke begive mig ud i, men i mit arbejde modtager jeg dagligt bunkevis af fakturaer hvor på jeg bliver krævet moms af fragt, både når det er fra speditør og fra post dk.

Tilmeldt 14. Feb 08
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Det vil sige jeg skal kræve moms af en momsfri ydelse leveret i dyre domme fra postdk, selv om de ikke har moms på?

Det er da konkurrence forvridende, når f.eks. GLS og andre har moms på deres forsendele endda stadig til en lavere pris.

 

Shape the future, or die trying 8-)

Fra 8670 Låsby
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Benjamin4295:
Det vil sige jeg skal kræve moms af en momsfri ydelse leveret i dyre domme fra postdk, selv om de ikke har moms på?

Ja, det skal ikke være nemt. Ved erhvervskunder er det selvfølgelig ikke et problem, da de bare fratrækker momsen igen, men for privat kunder bliver det dyere da du skal lægge moms på. Men hvis du benytter dig af udlægsreglerne som blev nævnt tidligere, så skal der ikke moms på. Du laver en udlægskonto i dit regnskab, hvor alt fragt konteres på (køb + salg). Desværre gør det bogføringen lidt mere besværlig hvis du ikke har det automatiseret, da du for hver salgsfaktura nu også skal kontere fragt delen på din udlægskonto.

 

Tilmeldt 27. Mar 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt at det er konkurrenceforvridning til en hvis grad, men omvendt kan postdanmark heller ikke fratrække købsmomsen af de vare og ydelser de køber, ligesom ellers alle andre virksomheder kan, så momsen bliver derfor i sidste enden blot en skjult moms.

En hurtig søgning på google gave følgende hvor du kan læse lidt mere om det:

http://www.folketinget.dk/Samling/20031/udvbilag/TRU/L121_bilag72.htm 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er enig med Tommy.

Sålænge portobeløbet viderefaktureres, skal der ikke momses.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)