Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem kan hjælpe

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/29/2006 9:26:54 AM Forfatter: Martin S. Du har ret, måske blander jeg de to ting sammen... Men det korte af det lange er, at det er misundelsen og pessimismen, som irriterer mig... Janteloven har ikke begrænset mig, men i bund og grund savner jeg i DK en sjovere og mere optimistisk tilgang til ALT!


Jeg tror slet ikke at vi er så uenige når det kommer til stykket

mvh Carsten
Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/29/2006 9:20:31 AM
Forfatter: Carsten Jacobsen
OK, så lad mig spørge jer der oplever Janteloven: Hvordan har Janteloven begrænset jer, og hvilke ting har I måtte opgive pga. Janteloven?


Janteloven begrænser nu ikke mig, men jeg er ikke i tvivl om, at mange ligger under for den.
Men havde jeg en Maserati ville jeg ikke kunne lade den overnatte i København. Den ville blive både ridset og bulet. Det er jo også en form for begrænsning.

Og om det er misundelse eller jantelov kommer vel ud på ét - det er lige modbydeligt?

Hilsen
FlemMming

Tilmeldt 21. Apr 06
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Det tror jeg heller ikke....

 

Hvorfor så ikke gøre noget ved det?

 

Det kan forandres! Jeg vil i hvert fald gøre forsøget...... (og jeg ved at det kan lade sig gøre, så jeg klør bare på!)

 

Ha'' en rigtig god dag! Og tak for jeres kommentarer.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/29/2006 9:36:02 AM Forfatter: FlemMming Ernst
Dato: 5/29/2006 9:20:31 AM Forfatter: Carsten Jacobsen
OK, så lad mig spørge jer der oplever Janteloven: Hvordan har Janteloven begrænset jer, og hvilke ting har I måtte opgive pga. Janteloven?


Janteloven begrænser nu ikke mig, men jeg er ikke i tvivl om, at mange ligger under for den.
Men havde jeg en Maserati ville jeg ikke kunne lade den overnatte i København. Den ville blive både ridset og bulet. Det er jo også en form for begrænsning.

Og om det er misundelse eller jantelov kommer vel ud på ét - det er lige modbydeligt?

Hilsen
FlemMming



Det er noget der kun foregår oppe i dit hoved. Du snakker om problemer der var for 15 år siden. Jeg har en ven der handler Porscher og han har ikke set den slags siden 80''erne. Jeg har selv haft Porsche mens jeg boede midt i KBH og jeg har ALDRIG oplevet noget som helst af det du nævner.

Det skal ikke lyde surt, men janteloven "lever" kun oppe i folks hoveder, den er afskaffet forlængst. Vi danskere er bare så glade for at være kede af det, at vi beholder den...
Læs lidt her:

http://www.thorborg.dk/blog/2005/03/ret-vre-jantes-minde.html

Dbh Martin

Dbh Martin

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Er det ikke sådan, at jo mere man snakker om noget jo mere tror man på det eksisterer? Hvordan er myten om Loch Ness ellers opstået?

Er personligt træt af at janteloven bruges i sammenhænge hvor  misundelse, beskedenhed, lavt selvværd osv egentlig ville passe bedre. Når en vestjyde tjener godt med penge på at sælge køleanlæg til svinefarme i rusland, og derefter ikke vælger at smide om sig med penge - har det i mine øjne intet som helst med jantelov at gøre. Det er beskedenhed og ikke andet. Når mennesker ikke tør/vil gå ud og networke med andre mennesker med succes, kan det så ikke skyldes lavt selvværd? Og er det så ikke et helt andet sted at tage fat.

I ine øjne er alle Jantelovsentusiaster (for eller imod den "lov") dem der ser begrænsningerne. Hvis alle disse begreber = jantelov, ja så har alle lande janteloven!

Sidder ikke og dødsdømmer dit projekt Brian, men synes det er vigtigt at kalde en spade for en spade. Synes også det er vigitigt, at du på forhånd indser, at der er nogle mennesker du aldrig vil kunne røre. Dem skal du ikke spilde din tid på.

Og så må jeg tilslutte mig Carsten´s skepsis overfor "jantelovens begrænsninger". Hvis en person ikke tør springe ud som iværksætter tør jeg godt æde min hat på, at janteloven er en af de sidste bekymringer. Det er snarere økonomiske og personlige bekymringer.

Nå, men held og lykke med projektet, og hvis du kan få en flok mennesker til at få det bedre, ved at kalde dem "jantelovsbrydere", (smart nyt ord der ) så er det bare super godt.
Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/29/2006 10:45:45 AM
Forfatter: Martin Thorborg
Dato: 5/29/2006 9:36:02 AM Forfatter: FlemMming Ernst
Dato: 5/29/2006 9:20:31 AM Forfatter: Carsten Jacobsen
OK, så lad mig spørge jer der oplever Janteloven: Hvordan har Janteloven begrænset jer, og hvilke ting har I måtte opgive pga. Janteloven?


Janteloven begrænser nu ikke mig, men jeg er ikke i tvivl om, at mange ligger under for den.
Men havde jeg en Maserati ville jeg ikke kunne lade den overnatte i København. Den ville blive både ridset og bulet. Det er jo også en form for begrænsning.

Og om det er misundelse eller jantelov kommer vel ud på ét - det er lige modbydeligt?

Hilsen
FlemMming



Det er noget der kun foregår oppe i dit hoved. Du snakker om problemer der var for 15 år siden. Jeg har en ven der handler Porscher og han har ikke set den slags siden 80''erne. Jeg har selv haft Porsche mens jeg boede midt i KBH og jeg har ALDRIG oplevet noget som helst af det du nævner.

Det skal ikke lyde surt, men janteloven ''lever'' kun oppe i folks hoveder, den er afskaffet forlængst. Vi danskere er bare så glade for at være kede af det, at vi beholder den...
Læs lidt her:

http://www.thorborg.dk/blog/2005/03/ret-vre-jantes-minde.html

Dbh Martin

Dbh Martin


Folk smilte og vinkede da jeg for 15år siden sejlede rundt i kanalerne i København.
Idag får jeg et hånligt og nedladende smil, måske ovenikøbet en flaske i nakken.

Nu går der efterhånden også en del Porscher, prøv med en Ferrari.

Jeg tror ikke janteloven/misundelse er et "spøgelse", men meget virkeligt.
Men spøgelse eller ej, så afholder det mange fra at udfolde sig, og så lever det vel også.

Hilsen
Flemming

Tilmeldt 24. Oct 05
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Ok, så glem ordet "Jantelov" et øjeblik og fokuser på, at danskerne i bund og grund bare at være sure og kede af det... Det er sgu da sørgeligt, hvis nogen holder et uudnyttet potentiale tilbage, blot fordi de mødes af pessimisme og skepsis! ALT KAN LADE SIG GØRE

Lad os da for pokker gøre oprør mod dårligt humør, USUND skepsis, pessimisme og ..... dårligt vejr! Kan vi gøre det sammen... jeg har lige en måned, inden bopælen i stedet hedder Sydspanien!? 

 

Tilmeldt 21. Apr 06
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle jer der ivrigt deltager i debatten!

Et par yderligere kommentarer:

Martin, du har fuldstændig ret - Janteloven er kun noget der foregår oppe i hovederne på folk! Intet andet. Derfor er det også muligt at skabe noget andet/forandre det. 

 

Nu kom jeg jo selv til at snakke "anti jantelov" fra starten, men om den er der eller ej er ikke så afgørende. Jeg brugte den egentligt bare for at samle den negative energi/vibrationer/tanker i et begreb. Om det er det ene eller det andet betyder ikke så meget for mig.

 

Min idé er at kigge fremad - at kigge på potentialet i mennesket. Og få viden om dette ud til flest mulige mennesker. Derved eliminerer jeg også det der er der eller bare måske er der.

 

Men jeg kan da ikke la'' vær med at bringe et enkelt lille eksempel på Janteloven for at vise at jeg kan få øje på den i det danske samfund - Anja Andersen Slagelse! (og så ellers ikke mere jantelov fra mig - jeg skal have mit projekt op at stå)

 

Ellers tak for jeres ivrige lyst til at debattere.

 

Mvh Brian

Fra Vemb
Tilmeldt 18. Sep 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/29/2006 10:45:45 AM Forfatter: Martin Thorborg
Det er noget der kun foregår oppe i dit hoved. Du snakker om problemer der var for 15 år siden. Jeg har en ven der handler Porscher og han har ikke set den slags siden 80''erne. Jeg har selv haft Porsche mens jeg boede midt i KBH og jeg har ALDRIG oplevet noget som helst af det du nævner.

Det skal ikke lyde surt, men janteloven ''lever'' kun oppe i folks hoveder, den er afskaffet forlængst. Vi danskere er bare så glade for at være kede af det, at vi beholder den...
Læs lidt her:

http://www.thorborg.dk/blog/2005/03/ret-vre-jantes-minde.html

Dbh Martin

Dbh Martin


Her må jeg så lige komme med et input, for jeg er ikke enig. Jeg har desværre personligt oplevet flere eksempler på biler der er blevet ridset og lignende. Om det skyldes misundelse, kedsomhed, had eller lignende er jo svært at kommentere på. Men uanset hvad deres motivation har været, så sker den slags altså stadig. Er det mere eller mindre udbredt end i 80''erne? Hvem ved... jeg har i hvert fald ikke adgang til en brugbar statistik på området.

Om vi kalder noget "jantelov", "pessimisme" eller noget helt tredje er for mit vedkommende også underordnet. Jeg kan jo desværre kun tale udfra egne erfaringer (og de afhænger naturligvis af hvem man omgiver sig med), men i mit tilfælde er der mange "begrænsninger". Tag nu et sprængfarligt emne som Network Marketing. Her er det ikke ualmindeligt at man møder folk som afviser konceptet med: "Jeg vil først se at du kan tjene nogle penge på det, før jeg er interesseret". Tiden går og personen kommer tilbage og viser at der nu tjenes penge. Svaret herefter er ofte: "Du havde sørme ret, men nu er det for sent at komme igang". Begrænsninger, begrænsninger, begrænsninger.

Tror faktisk at det er det danskerne generelt lider af "Begrænsninger"

Medstifter af Marketers.dk - Danmarks Affiliate Marketing Forum

Fra Tølløse
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Den skal da ikke stå uimodsagt!

Anja Andersen i Slagelse har ikke noget med Jantelov at gøre, selv om hun gerne selv vil have den etiket sat på.

Jeg tror, at de fleste mennesker herhjemme (og ude) anerkender hende som en gudsbenådet håndboldspiller og en spændende, anderledes og kreativ træner.

Men!.... Det berettiger hende bare ikke til at tilsvine dommere, forbund og alle andre, som går hende imod! Derfor får hun verbale og idrætsjuridiske tæsk fra tid til anden.

Men det var jo et sidespring fra tråden - jeg glæder mig til at se dit projekt - udover en video til smådollars;-)

Mvh.
Claus

Professional Quiz Services - 1st-Quiz.com

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)