Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. injurier

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3339
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Nu er der blevet lukket for annoncehajer og andre svindlere her på amino - det havde Martin simpelthen ikke tid til at administrere.

 

Mit spørgsmål til de juridisk kyndige hoveder herinde lyder således:

Må jeg godt "hænge firmaer ud"  på en hjemmeside ? Det er altså et lille offentligt register jeg taler om.

Når jeg bliver snydt af en virksomhed vil jeg så lægge dokumentation ind på denne hjemmeside sammen med et kort resume.

Hvis jeg ellers formår at gøre det på et objektivt plan (og ikke siger noget jeg ikke kan underbygge med bevismateriale) - kan jeg så sigtes for injurier?

 

Et eksempel:

Jeg har fået monteret en emhætte i mit køkken (med filter, der skulle altså ikke etableres udsugning).

Jeg bestilte en montor fra et elektrikerfirma til installationen.

De besluttede sig for at dukke op to mand på min adresse og brugte 5,5 timer på monteringen. Den ene mand vidste ikke rigtig hvad han skulle tage sig til og brugte det meste af tiden på og stå og klø sig i hovedet og undre sig - den anden stod for monteringen. Undervejs måtte vi konstatere at de ikke havde sat den helt op til loftet. En emhætte skal helt op til loftet så vi bedte dem tage den ned igen og starte forfra. Når de så havde monteret den endnu engang bemærkede jeg at den sad skævt og gjorde dem opmærksom på problemet. Jeg fik følgende respons: "du skal jo også holde os i ørerne!". De monterede den endnu engang og til sidst lykkedes det.

Resultatet er en regning på 11 timer á 500kr + moms.

Jeg har forhørt mig hos to andre firmaer og de mener det vil tage dem (een mand) 30-45 minutter at sætte den op. Det er mit indtryk at det er den reelle værdi af deres arbejde.

 

Jeg får altså en regning på 7.000kr for et stykke arbejde med en værdi af 500kr og de fastholder deres krav fordi de har "gjort os en tjeneste med hurtig udrykning" - de kom i samme uge som vi ringede.

 

Hvad er konsekvensen for et firma der tager røven på folk hvis man ikke kan "hænge dem ud" og fortælle hvad der er sket (selvfølgelig kun det man kan bevise).

 

Jeg håber nogen kan fortælle mig hvordan det står til med ytringsfriheden. Hvis jeg har lov til at berette om dette elektrikerfirma på nettet med navns nævnelse - ville jeg så allerede her have talt over mig?

 

VH Jørgen Olsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvor grundløst det måtte være kan du altid blive stævnet. Og så må du enten selv forsvare dig, med en øget risiko for at tabe til følge, eller betale for en advokat.

Ytringsfrihed? Det har man altså kun i Danmark hvis man har penge til at kæmpe for den. Sådan er det desværre i en retsstat ...

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3339
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel.

Tak for dit svar.

De kan stævne alt det de vil - mit spørgsmål går ud på om de har noget og komme efter hvis jeg ikke siger noget der ikke kan undderbygges i form af beviser.

Vil naturligvis gerne lægge den tid i sagen som det tager.

VH Jørgen Olsen

Fra Fredericia
Tilmeldt 12. Aug 08
Indlæg ialt: 30
Fra  Mobiludstilling.dk Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

Hej Mikkel.

Tak for dit svar.

De kan stævne alt det de vil - mit spørgsmål går ud på om de har noget og komme efter hvis jeg ikke siger noget der ikke kan undderbygges i form af beviser.

Vil naturligvis gerne lægge den tid i sagen som det tager.

VH Jørgen Olsen

Hej Jørgen.

Jeg føler virkelig med dig....har selv prøvet noget ligende. Jeg syntes dog du får lidt et problem når du skal bevise din sag. De to " håndværkere " har jo været hos dig i den fakturerede tid....Dermed skal du bevise at de var inkompetente og udulige til den bestilte opgave, og hvordan gør man lige det i en retsal. Nu skriger det jo til himmelen at det var to klaphatte som løb i vejen for hinanden......men derfra og så til at bevise at de ikke var pengene værd.?

Så kan vi ryge ud i noget syn - og - skøn mand o.s.v. o.s.v.  Står der iøvrigt noget i loven om at man ikke må være et fjols til montageopgaver.? Du risikerer endvidere at skulle høre på latterlige argumenter som " at du burde have grebet ind hvis de virkelige var så dårlige, og dermed have stoppet arbejdet " eller at " arbejdsforholdene var elendige " eller " kunden ombestemte sig efter første montering". Vi ved godt at det ikke er rigtigt, men du skal bevise det......

Summesumarum : Er du virkelig sikker på at du kan bevise alle dine anklager, og vil de iøvrigt kunne udløse en reduktion af regningen ( er det strafbart at være en klovn )

Din oplevelse er endnu et godt eksempel på hvor vigtigt det kan være at få et fast tilbud før opgaven sættes igang. Håber du kunne bruge mine ord....lad høre hvad det ender med....Venlig Hilsen Jensi

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3339
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens.

Tak for dit svar.

Jeg er blot interesseret i at fortælle folk at opgaven har kostet mig 11 timer og samtidig offentliggøre tilbud fra andre virksomheder - om det så er nogle tumper der har arbejdet for mig vil jeg lade folk vurdere selv.

Samtidig ønsker jeg mig at offentliggøre al skriftlige korrespondance melle mig og firmaet.

Det i sig selv er vel ikke en anklage - spørgsmålet er om jeg under nogen omstændigheder må nævne navne.

Den skriftlige korrespondance kan dog godt være "anklagende".

VH Jørgen olsen

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan sagtens hænge dem ud helt lovligt. Du skal bare lave en website der helt opbejktivt fortæller hvad der skete.
Du skal ikke advare imod dem, kalde dem navne eller noget andet, bare brug deres firmanavn i toppen af siden og så fortæl løs.
Jeg har selv fået penge tilbage fra håndværkere, da de kunne se det skadede deres forretning at have det stående og deres advokat kunne godt se at det var fuld lovligt.
Prøv at søge på "vordingborg køkken" og se hvad du finder..

Dbh Martin

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om du har set her, hvor du kan få hjælp til din sag  http://www.forbrug.dk/klage/guide/byggeklager/

Jeg vil holde mig fra at oprette en hjemmeside, hvor man kan fortælle om sine dårlige erfaringer. Selvfølgelig kan du godt skrive om sagen på internettet, men du skal være ret sikker på, at du overholder loven for æreskrænkelse og injurier. Jeg vil nok holde mig fra det og "nøjes" med www.forbrug.dk. Hvis sagen falder ud til din fordel så er sagen jo ikke længere. Hvis de bagefter ikke vil efterkomme afgørelsen bliver de hængt ud på forbrugs hjemmeside. Hvis håndværkeren får ret, ja så er den jo egentlig ikke længere. Men som du har beskrevet den lyder det nok ikke så sandsynligt. Men det bør jo komme an på en prøve.

Hilsen Jakob

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 283
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen

Der er alt for mange fuskere derude, desværre du kan anmelde dem her måske er de der allerede, andre som skal have lavet noget kan også tjekke denne side og se om der er lavet en anmeldelse, på den håndværker de har fået tilbud fra.

Venlig hilsen Kim Johansen

www.visam.dk

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3339
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin.

Tak for dit svar !!!

Jeg skal så sandlig love for at de går hårdt til den - de kalder dem navne og advarer imod dem - er det lovligt? Jeg vil selvfølgelig gerne gøre noget lignende, bare på et lidt mere "sobert" niveau.

Den var fandme dejlig og se den side - jeg er selv blevet fucket godt og grundig af kvik køkken på amager så den var lige i vinkel :)

 

VH Jørgen Olsen

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3339
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

JakobN:

Jeg ved ikke om du har set her, hvor du kan få hjælp til din sag  http://www.forbrug.dk/klage/guide/byggeklager/

Jeg vil holde mig fra at oprette en hjemmeside, hvor man kan fortælle om sine dårlige erfaringer. Selvfølgelig kan du godt skrive om sagen på internettet, men du skal være ret sikker på, at du overholder loven for æreskrænkelse og injurier. Jeg vil nok holde mig fra det og "nøjes" med www.forbrug.dk. Hvis sagen falder ud til din fordel så er sagen jo ikke længere. Hvis de bagefter ikke vil efterkomme afgørelsen bliver de hængt ud på forbrugs hjemmeside. Hvis håndværkeren får ret, ja så er den jo egentlig ikke længere. Men som du har beskrevet den lyder det nok ikke så sandsynligt. Men det bør jo komme an på en prøve.

Hilsen Jakob

Hej JakobN - tak for dit svar.

Det lyder meget interessant altsammen, jeg er bare bange for at det vil udløse min bureaukrati-allergi ! :)

Jeg tager retssagen med dette firma, men uanset udfaldet vil jeg gerne have at offentligheden kender til sagen - og der er mange ting de ikke kan løbe fra på papir.

VH Jørgen Olsen

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)