Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp - er fortvivlet!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Nov 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sover ikke godt om natten... - hvorfor?

I 2004 startede jeg et mindre I/S firma med en ven og i starten af 2006 fik vi en 3. partner ind i firmaet, som lagde et indskud på kr. 500.000. Kort efter blev I/S omdannet til A/S med 33,33% til hver.

I I/S havde vi hævet løbende arbejdslønninger, og ved overgang til A/S siger vores nye revisor, at begge ejere fra I/S skal betale de penge tilbage, da bankkontoens kassekredit står i negativ, og da overskuddet ikke har kunne dække disse hævninger.

Det ender med at jeg har betalt kr. 104.000,00 til dækning - og ligeledes har den anden I/S partner.

Der blev ikke skrevet nogen kontrakt fra I/S til A/S, der blev ligeledes bortført i mere end 10 mdr. på I/S bankkonto (gennem A/S), og til sidst valgte jeg at forlade firmaet pga. interne stridigheder. Jeg fik en lille pose penge med på vejen.

Nu til mit spørgsmål:

Da der ikke var nogen form for kontrakt da den 3. partner købte sig ind, kan A/S så opkræve den negative egenkapital fra I/S - der var på kassekreditten? Eller føres denne bare videre i A/S når der ikke forligger en intern kontrakt?

På forhånd tusinde tak for hjælpen - det har jeg brug for...

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Der må jo være lavet nogle papirer(fra revisor) i forbindelse med omdannelse fra I/S til A/S.

Hvad siger disse?

Er der lavet en åbningsbalance i A/S`et?

Tilmeldt 25. Nov 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Først vil jeg gerne takke dig for din respons!

Jeg havde/har desværre ikke den store forstand på bogføring eller regnskaber. Men jeg tror bestemt at der blev lavet nogle regnskabsmæssige papirer ved overgangen fra I/S til A/S. Der er samtidig blevet lavet en mellemregning til os 2 I/S´er, hvor i der skulle betales de nævnte beløb pålydende kr. 104.000,00 pr. andel.

Har en åbnings balance noget med den negative egenkapital fra I/S? Kan A/S gøre krav på at vi skal indfri denne?

Igen et stort varmt tak!

 

/Den fortvivlede

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jamen I/S éts gæld(jeres personlige) må jo i åbningen stå som et tilgodehavende i A/S´et!

Tilmeldt 25. Nov 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Peter,

De eneste papirer jeg fik med da jeg forlod firmaet var nogle årsopgørelser/resultater for 2004/2005/starten af 2006.

I I/S´et hæftede vi jo selv for kassekreditten, men den 3. partner købte sig ind i I/S´et med det varelager der var tilstede, tilgodehavende hos debitorer, gæld til kreditorer, goodwill og gælden på kassekreditten i banken (jeg havde intet med bogføringen at gøre, men kan se at bogholderiet fortsatte med at bogføre på I/S bankkontoen ca. 11-12 måneder efter A/S var stiftet...det er vist ikke helt lovligt eller hvad?).

Der hvor jeg mister tråden er at når vi alle 3 omdanner I/S til A/S, at det kun er 2 der skal betale dette underskudegenkapitalen?

Der ligger som sagt ingen juridisk kontrakt mellem I/S og A/S, kun nogle papirer på aktieselskabet og nogle regnskabs opgørelser.

 

/Tak

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg ville nok lige få en rådgiver til at kigge de papirer du har igennem.

Dette for at være helt sikker på, at alt mht. omdannelsen er foregået korrekt.

Tilmeldt 25. Nov 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Det ville nok være en god idé som du nævner, at få en rådgiver på banen. Jeg har en advokat i standby.

Det skal lige nævnes, at den 3. part der kom ind i firmaet kendte/kender revisoren for firmaet privat....

Jeg har bare brug for at få lagt 110% "låg" på denne sag her - hvis du forstår mig.

 

Men tak for dine inputs!

 

De bedste hilsner

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

I/S'et er jo lukket og A/S'et har overtaget al gæld.  

Hvis det du fortæller her er korrekt m.h.t. rækkefølgen så har I haft en dårlig rådgiver: 

- Er du sikker på at 3. partneren ikke først foretog sit indskud efter omdannelsen til A/S. I modsat fald har I jo lavet et skattepligtigt delsalg af interessentskabet.

- Det revisoren har sagt er vel at hvis I skal lave en omdannelse så vil I i året før omdannelsen skulle foretage et indskud (hvad man gør via regnskabsafslutningen). Det er meget normalt.

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)