Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SU og overskud i virksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Sep 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Amino'er,

Jeg tror jeg er havnet i et før set problem - jeg er dog ikke helt sikker på hvordan jeg løser det.

Jeg har et lille overskud i min virksomhed, som jeg ikke "må" have i hensyn til mit SU-fribeløb. Så har jeg tænkt, at jeg bare kunne reinvestere dette mindre beløb - vi snakker ca. 10.000 - i småanskaffelser, for at undgå det som overskud i virksomhed (det skal lige nævnes at jeg ikke er på virksomhedsskatteordningen, så kan ikke lade pengene stå i firmaet uden de påvirker min egenindkomst).

Nu har jeg så i mellemtiden læst et andet indlæg her inde hvor der står, at småanskaffelser under 11.600,- (straks-afskrivning) også tæller som overskud i virksomhed - til trods for de er reinvesteret. Er der nogle der kan be- eller afkræfte dette?

 

På forhånd tak!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan jeg så afkræfte. SU styrelsen tager udgangspunkt i det skattemæssige resultat og hvis du har anvendt en del af overskuddet til at købe småanskaffelser så udgiftsfører du dem, hvorved resultatet bliver reduceret med 10.000 kr.

Du behøver så ikke nødvendigvis at købe småanskaffelser bare for at gøre det. Alternativt kan du opspare de 10.000 kr. i virksomhedsordningen med en foreløbig skat på 25%. Det interessante her er at det opsparede overskud ikke indgår i beregningen af din SU.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 28. Sep 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er fornemt. Tak for svaret.

Mvh. Frederik

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)