Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Grafisk menu - søgemaskiner

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

patrickb:

Du kan stole på, at søgerobotterne godt kan læse CSS. Det at du bruger skjulte elementer er dog ikke i sig selv farligt. Man bruger f.eks. masser af skjulte elementer ved mange javascript-baserede funktioner.

Var pointen.

Eller med andre ord er det altså en risiko ved at bruge css med display none eller tilsvarende metoder - men jeg vil ikke umiddelbart vurdere af en standard suckerfish / son of a suckerfish construction er specielt problematisk for google - Bemærk endeligt at hvis du søger på "suckerfish" eller "son of a suckerfish" kan få super gode guides til at lave funktionaliteten med samt de problemstillinger som forekommer ved brug af hover effekter på andre elementer end a i IE.

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnikc:
Eller med andre ord er det altså en risiko ved at bruge css med display none eller tilsvarende metoder

Nej, det er der altså ikke! Det er ikke noget galt med at bruge "display: none". Som sagt, så bruger du det ofte, når du laver funktionalitet, der benytter sig af javascript, og det ved Google godt. Hvis det skulle være et problem, så kom de fleste moderne websites aldrig på google!

Google læser ikke javascript, men Google læser nok CSS til at lure, hvis man har sat forgrundsteksten samme farve som baggrunden, osv.

Der hvor der kan opstå et problem, er snarere hvordan man bruger "display: none". I trådstarters eksempel ville jeg ikke turde gøre det. Det kan godt være, at Google er ligeglad, men hvis ikke, så.... Måske vil Google bare acceptere, at der står "display: none", og så har man altså nogle links uden ankertekst.

Dit eksempel med suckerfish er jo bare en teknik til at lave en hovereffekt. Her skjuler man ikke tekst, så det er der ingen problemer i.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Google læser css og display: none er _super_ problematisk og er helt klart på grænsen af hvor det kan gå galt - Men det bruges ret ubredt til menukonstruktioner overalt.

At påstå at google er ligeglad med display: none kan vel kun betyde at du ikke har styr på det du skriver om - det er lige præcis kernen i problematikken om at et website set af en bruger skal matche et website set af en søgemaskine og det er jo ligepræcis også fordi google læser CSS at de tidelige cloaking tekniker ændrede sig fra ren css over til javascript og andre metoder og landingpages med user redirect scripts på.

Suckerfish og son of suckerfish er nok de 2 mest udbredte css menu strukturer på nettet i dag til at lave menustrukturere hvor dele af indholdet er skjult indtil der hovers over det primærer menupunkt i hierakiet over. Såvel de 2 som mange andre operere med forskellige metoder i css'en til at flytte indholdet 1000 pixels imod venstre eller 1000 op over browseren eller simplethen en display none som så erstattes eller overskrives ved hover eller i dhtml/js menuerne ved elementstyle replacements på display:none til visible eller -1000px til 0px eller andre tilsvarende metoder. Generelt for alle disse metoder er dog at de som udgangspunkt _allesammen_ skjuler tekst når menuen er foldet ind og derfor er det nok en indikation på at google acceptere denne form for "display: none" brug imens andre metoder og hyppigt set brug (ala <h1 class="gemmig">Meget vigtigt søgeord</h1>  med display: none på .gemmig i css) er noget det for alvor kviteres negativt for hos Google i takt med at det opdages.

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnikc:
At påstå at google er ligeglad med display: none kan vel kun betyde at du ikke har styr på det du skriver om

Så er det jo godt, at det heller ikke er det, jeg påstår. Prøv at læse mine indlæg mere grundigt!

Ronnikc:
Generelt for alle disse metoder er dog at de som udgangspunkt _allesammen_ skjuler tekst når menuen er foldet ind og derfor er det nok en indikation på at google acceptere denne form for "display: none" brug imens andre metoder og hyppigt set brug (ala <h1 class="gemmig">Meget vigtigt søgeord</h1>  med display: none på .gemmig i css) er noget det for alvor kviteres negativt for hos Google i takt med at det opdages.

Det er jo netop det, jeg startede med at sige! ... Så jeg ved altså ikke, hvor du vil hen!?

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit suckerfish eksempel var netop en pointering er en udbredt metode hvor det umiddelbart accepteres af google - og vel en metode som ikke ligger langt fra hvad trådstarter forsøger at lave og derfor var suckerfish jo ikke bare et "hover eksempel" men et eksempel på hvordan teknikerne bruges udbredt hvor google acceptere det - og det er er det som trådstarter forsøger at lave altså nødvendigvis ikke særligt farligt.

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnikc:
og det er er det som trådstarter forsøger at lave altså nødvendigvis ikke særligt farligt.

... Og nøgleordene her er "ikke nødvendigvis". Hvis du spiller én runde russisk roulette, dør du jo heller ikke nødvendigvis, men alligevel er det de færreste, der spiller det spil!

Så vi er principielt ikke uenige, og det jeg hele tiden har sagt, er, at VISSE teknikker vil være i orden, mens andre er over grænsen. Hvem ved, hvor grænsen præcis går? Det gør kun Google! Jeg ved ikke med dig, men jeg har ikke tænkt mig at finde ud af det på den forkerte måde!

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej men hvis det han laver ikke er iorden så kan du pille i 100.000 vis af websites der bruger samme teknik til menuer af google også - jeg tvivler ;)

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)