Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eneret til et marked – kan man det?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Mar 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej


Jeg sælger i dag et amerikansk softwareprodukt, som jeg køber via en dansk importør som er eneforhandler af produktet i Danmark.
I Sverige findes der ligeledes en svensk importør, som har eneretten til at sælge i Sverige.


Jeg ønsker at afsætte produktet på det svenske marked via en webshop på svensk, men fortsætter med at købe produktet fra den danske importør og afsender produktet fra Danmark.


Den svenske importør forsøger nu at forhindre/forbyde mig i at sælge produktet Sverige, da de har eneret til at sælge i Sverige.


Er der ikke noget med at jeg, ifølge nogle EU frihandels-regulativer, kan afsætte produkter hvor jeg vil?


Så længe den danske importør blot sælger til mig i Danmark, kan han vel være ligeglad med hvor jeg videresælger varerne, og har jeg pligt til at oplyse overfor den svenske importør, hvor jeg har mine varer fra?


Hilsen
Martin


Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tror, du skal søge svaret i den aftale, du har med din leverandør.

Det lyder meget sandsynligt, at din leverandør kun har ret til at sælge i Danmark. Når han så antager underagenter, kan han ikke give disse lov til at sælge på andre agenters markeder. Det ville jo underminere hele ideen med at have agenter med eksklusiv ret til et geografisk afgrænset marked.

 

....meeeennn - tjek lige med en jurist.

 

Det må være vigtigt for dig, at det amerikanske firma ikke bliver sur på dig og lukker dine muligheder totalt.

 

mvh Hans

Fra 8654 Bryrup
Tilmeldt 2. Oct 05
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

 

Mig bekendt kan du uden problemer sælge til Sverige. Det er den danske importør, som må tage slagsmålet med sin kollega i Sverige. Hvordan de løser det mellem sig, er sådan set ikke dit problem.

 

Hilsen

Finn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

 

Det kan blive noget rod at sælge i Sverige, men rent juridisk burde der ikke blive problemer.

 

Jeg mener også at have en "exclusive distributer" er blevet et fy ord og erstattet af "preferred distributer" Dvs at du ikke længere i følge EU kan have eksklusive rettigheder på et produkt på et bestemt marked.

 

Men du bør nok overveje om ikke producenten kan presse sin danske agent til at sætte prisen til dig så du ikke længre kan sælge din vare. Det er ulovligt men du kan intet gøre ved det.

 

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :
ja, altså det frie markede inden for europa betyder at du ikke kan forbyde andre at sælge ind over din grænse .. sådan er teorien ihvertfald .. Virkeligheden er helt anderledes - her bliver der brugt "bully" metoder, hvor fx producenten i USA kan finde på at lægge pres på den danske distributør og kræve de ik må sælge til dig fx hvis du ik ophører med at sælge ud over grænserne

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Kan du ikke lave en eller anden konstruktion, hvor du køber varer fra den svenske distributør til de kunder som bestiller gennem din svenske webshop? Så er alle vel glade? Det kan godt være at du har loven på din side, men hvad er det værd hvis distributøren ender med at nægte dig adgang til produktet? Dialog med distributørene må være vejen frem...

mvh Carsten


Tilmeldt 9. Mar 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har forespurgt om svenskerne er interesseret i, at jeg køber fra dem, og videresælger til det svenske marked, men det er de ikke. (Underligt, men sådan er det altså).

 

Det vil i øvrigt også betyde, at jeg skal momsregistrere mig i Sverige, da momsen følger varen som jo i så fald ikke forlader Sverige.

Jeg er ikke særlig interesseret i at lade mig momsregistrere i Sverige, da det gør administrationen noget mere besværligt i forhold til moms, regnskab osv.

 

Men så vidt jeg forstår jer, så er det ikke ulovligt at videresælge produkterne fra min danske importør til Sverige. Jeg må så blot overveje om det er "risikoen" værd, i forhold til at komme på kant med den svenske importør og i værste fald den amerikanske producent.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12662
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Martin

 

Hvis du vil have de nøjagtige EU-regler på det område kan du kontakte

folketingets EU-oplysnng . De er utroligt kompetente og meget hjælpsomme.

 

Kan du ikke poste deres svar her?

 


Side 1 ud af 1 (8 indlæg)