Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Video: Duplicate Content

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Duplicate Content er et problem som der flere gange har været diskussioner om her på Amino. Det er et emne som jeg har beskæftiget mig meget med - som et særligt område indenfor "teknisk SEO", og som jeg holder en del foredrag om rundt omkring i verden.

I December skulle jeg have været til en stor konference i Chicago og tale om Duplicate Content, som jeg har gjort tidligere, med et par af mine rigtig gode kollegaer og nære venner: Shari Thurow og Anne Kennedy (samt et par representanter fra søgemaskinerne - som dog ingen formelle præsentationer laver).

Desværre blev jeg grunden nogle forsikringsmæssige udfordringer forhindret i at tage afsted, som planlagt. Arrangørerne af konferencen, og de øvrige talere, var dog fast besluttet på at få mig "på scenen", så vi blev derfor enige om, at jeg skulle lave en video af min præsentation i stedet for, som de så kunne afspille.

Nu er konferencen overstået og jeg fik ekstrem god feedback på videoen. Jeg synes derfor at I, kære Amino-venner, også skulle have glæde af den. Betragt det som en lille julegave :)

Det er planen at jeg skal producere en del flere videoer i det nye år. Jeg har allerede planlagt de næste 4-5 timers video! Jeg er ved at bygge et mindre TV-studio, så kvaliteten kan blive endnu bedre og vi kan få lavet nogle flere. De fleste af dem vil dog nok kun blive tilgængelige for SEO Supportens medlemmer - men det er jo så bare en ekstra grund til at tegne abonnement :)

Anyway - her kommer videoen. Jeg håber du kan bruge den....
Videoen er (naturligvis) på engelsk, da den er lavet til den Amerikanske konference (jeg HAR prøvet at lære dem dansk, men de er bare SÅ talentløse til det... hehe)

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej deMib

Fin video med gode pointer!

Med hensyn til querystrings, hvor der indgår diverse "duplikerende" parametre til sortering, ref-id, osv., så anbefaler du, at man bruger 301 redirects. Det forekommer mig bare en smule voldsomt. Selv indsætter vores forum nofollow og noindex meta-tags på sider, hvor der er disse "ekstra" querystring-parametre. Er det ikke lige så godt?

 

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

> Er det ikke lige så godt?

Det løser indekseringsproblemet - men ikke altid linking-problemet. Hvis en masse mennesker linker til de versioner der ikke bliver indekseret, så går den linkværdi tabt. Og det er jo forbandet ærgligt, når vi nu alle sammen ved hvor vigtige de links er. Så det kommer lidt an på situationen. Jo flere alternative URL's - jo større risiko for, at en stor del af dine indgående links haver det "forkerte" sted.

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 01:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Nårh ja! Indgående links havde jeg ikke lige tænkt på i den sammenhæng. Det er jo især væsentlig mht. session ID's, for hvis brugerne skal linke til en forum-side, kopierer de jo bare URL'en inkl. session id. Og så hjælper det jo ikke engang, at man ellers skjuler session Id's for søgerobotter.

Så vi laver det om til 301's! Tak for tippet!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Sessionized URLs er fuld af problemer, så det er absolut bedst at undgå dem. Langt de fleste brugere understøtter cookies, så sørg i det mindste for, at ALLE brugere, der accepterer cookies får det - og ikke session IDs. Hvis du så gerne vil have de sidste få promille med, og giver dem session ID's så sørg for at redirected requests til sessionized URLs i en ny session, og for udeluke dem helt for alle søgemaskiner. En gammel session ID bør INGEN kunne genbruge! (Det kan nemlig også give nogle uheldige sikkerhedsmæssige problemer, som vi har set mange gange)

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Jamen jeg er helt enig. Vores forum er 3rd party software, og det bruger ivrigt session id's, hvilket jeg indtil videre er hoppet op og faldet ned på. Jeg mener dog at have slået det fra i vidt omfang, og at det er slået fra for søgerobotter.

Jeg kom dog til at tænke på mht. 301's istedet for meta-tags: Hvis man bruger disse, så bliver vel ikke kun søgerobotter, men også menneskelige brugere da redirected - ikke? Hvordan kan man så bruge en querystring-parameter til sortering, hvis brugerne så bare bliver redirected tilbage til start, hvis de prøver at sortere omvendt?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ALDRIG bruge META-refresh (JavaScript eller anden client side scripting) til redirect. Brug altid server side redirects hvis du kan - og normalt 301 permanent redirects.

Det er korrekt, at det ikke altid er så let at finde den bedste løsning på sider med server side sortering af tabeller. Det er så også en god grund til at lave den slags client-side i stedet :)

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Du skal ALDRIG bruge META-refresh (JavaScript eller anden client side scripting) til redirect. Brug altid server side redirects hvis du kan - og normalt 301 permanent redirects.

Med meta-tags mente jeg bare no-follow og no-index. Jeg redirecter naturligvis ikke med meta-tags eller javascript!

Jeg tror, vi holder os til meta-løsningen for at forhindre, at brugerne bliver 301-redirected i utide. Så må vi undvære evt. spildt linkjuice ved direkte links ind i vores forum. Dem har vi alligevel ikke mange af, da vores brugere ikke er så teknisk anlagt. Smile

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan også tjekke på agent-navnet på de 4 største søgemaskiner og så bare give dem en 301 - men så bevæger du dig også ud i en gråzone, der let kan blive en svær ballancegang.  Så hvis din oplevelse er (det kan du tjekke med Google Webmaster Tools!), at der ikke er så mange der linker til undersider med sorterings-parametre, så vil jeg også anbefale du gør, som du selv foreslår :)

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Du kan også tjekke på agent-navnet på de 4 største søgemaskiner og så bare give dem en 301 - men så bevæger du dig også ud i en gråzone, der let kan blive en svær ballancegang.

Ja det tror jeg ikke, man skal lege med, hvis man har sit site kært! Indifferent

Så længe, vi er rigtig mange, der kører med de aldrende og web 1.0-agtige phpBB-kloner, så vil der være SEO-problemer med forums. Men jeg tror, at nye forums vil blive udviklet med en helt anden og større grad af opmæksomhed på den problematik. Desuden så vil funktioner som sortering osv. jo blive lavet på client-side, og mon ikke vi vil se en meget større brug af hashen i url'en til at fylde querystring-parametre på, som søgerobotterne skal ignorere!

 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)