Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til opsigelse af fremleje af hus (privat)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Ballerup
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 175
Fra  Survee ApS Skrevet kl. 04:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Jeg ved godt det ikke har noget med erhverv at gøre, men håber der måske er en venlig sjæl med den rette baggrund, der kan hjælpe.

Vi sidder i Australien og har i Danmark fremlejet vores hus i 12 måneder i en tidsbestemt lejekontrakt. Desværre er vi nok desværre nødt til at tage hjem før tid, så jeg er der mon én der kan hjælpe os med vores mulighed for at opsige lejemålet?

Ifølge lejelovens §80, kan vi ikke umiddelbart opsige et tidsbestemt lejemål før tid. Men i §82, stk. a står der at man kan opsige et lejemål, hvis udlejer ønsker at benytte det lejede. Så jeg er ikke helt sikker på, hvilken af de to jeg skal følge?

Lejemålet er indgået med et polsk firma og således ikke med privatpersoner - måske det ændrer på lovgivningen? I lejekontrakten er indskrevet at lejer kan opsige aftalen, men der står ikke noget om udlejer.

Jeg kan evt. sende kopi af kontrakten, hvis nogen kan hjælpe med at afgøre det.


På forhånd tak :)

Jesper

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 06:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved i privat udlejning som jeg selv har med at gøre, kan jeg opsige folk med 12 måneders varsel med henblik på at beboe lejemålet selv.

et par ting jeg tænker på.

1. Da den er tidsbegrænset kan du nok ikke opsige den medmindre du laver en aftale med firmaet.
2. Som erhvervsudlejning kan du vel hæve huslejen, i modsætning hvis det var til privat?

Fra Ballerup
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 175
Fra  Survee ApS Skrevet kl. 07:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Per,

Tak for dit svar tilbage.

Jeg er ikke sikker på om udlejningen nødvendigvis er en erhvervsudlejning, bare fordi lejer er en virksomhed? Vi har selv udlejet huset som privatpersoner og det er kun udlejet til beboelse for virksomhedens ejere.

Men - dit forslag med at hæve huslejen: skal det forstås sådan at, hvis det er erhvervsudlejning, så kan vi vælge at sige noget i stil med "Om 30 dage stiger huslejen til det dobbelte. Hvis ikke i syntes om det, er i frie til at opsige lejemålet"?

Hilsen

Jesper

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det var tanken, det er selvfølgelig en svinestreg syntes jeg selv og kan anbefale at snakke med dem først om en løsning.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det juridiske afhænger af kontraktens udformning, - men hvorfor ikke blot sende en opsigelse i rent sprog og så tage den derfra?  Der er jo krise m.m. så det passer måske også lejeren fint.

Hvis der opstår problemer, så tager i den derfra. Nu skriver i ikke hvornår i kommer tilbage og hvor mange måneder det drejer sig om men i har jo lejeindtægten fra huset og kan vel bo i et lejet sommerhus el. lign. hvis lejer vil henholde sig til kontrakten.

At begynde selv at lege "advokat/jurist" og slynge om sig med paragraffer og huslejestigninger m.m., kan nemt give bagslag. Du har selv valgt at fremleje din bolig og dermed den sikkerhed der ligger i lejeindtægten, og det har selvfølgelig en pris i den anden ende.

/Michael 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vil klart følge nogle af de andre her. Stop advokat vejen og tag fat i dem i stedet, med lidt held smutter de før tid.

HVIS ikke må i jo flytte hjem til svigerforældrene, det er trods alt Jer selv der har skrevet kontrakt på huset.

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Iht. Lejelovens § 80 ophører tidsbegrænsede lejeaftaler uden opsigelse, når lejeperioden efter lejeaftalen udløber - en tidsbegrænset lejeaftale kan alene bringes til ophør i lejeperioden hvis dette er aftalt mellem parterne eller hvis den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen.

Mvh.

Kirsten Dalum, Cand.jur.    

Dalum Law Consulting s.m.b.a.

www.dalum-law.dk

 

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

 

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)