Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding går konkurs

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej...

Jeg har en nær ven der har fået nogle problemer med sin patner i deres fælles aps selskab.

De har begge et holding selskab som ejer 50% hver af driftselskabet og begge holding selskaber har lånt drift 500.000kr. (ialt 1.000.000kr.).

Sagen er den at det ene holding selskab er gået konkurs og dertil har jeg følgende spørgsmål:

1) hvad sker der med ejerandelene i driftselskabet, får den anden ejer (min ven) anpartnerne eller kan der træde andre ind?

2) kan en evt. kurator kræve lånet på 500.000kr indfriet af driftselskabet?

Det skal også nævnes at der forelægger en anpartshaveroverenskomst med forkøbsret og der er også et gældsbrev hvor der er 5 år tilbage til at gælden indfries.

Jeg håber meget på at der er nogle der har erfaring med dette??? Jeg synes nemlig ikke der er noget herinde hvor der  er et holding der går konkurs og driftseldskabet der er i fortsat drift.

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Profit:

1) hvad sker der med ejerandelene i driftselskabet, får den anden ejer (min ven) anpartnerne eller kan der træde andre ind?

2) kan en evt. kurator kræve lånet på 500.000kr indfriet af driftselskabet?

1) Afhænger af hvad der står i anparthaveroverenskomsten. Kurator for Holding har kun en opgave at sikre at der bliver flest penge til dem der har penge til gode i Holding. Når der er angivet forkøbsret til din ven er det vel også angivet hvilkke betingelser der knytter sig til dette? Hvis din ven ikke benytter sig af denne ja så kan kurator sælge andelen til "højstbydende".

2) Hvad sige lånevilkårne?

Henrik

Fra København S
Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for svaret...

Lånevilkårerne er at lånet løber i 5 år uden afdrag og efter de 5 år han långiver kræve lånet indfriet.

Det jeg sørger svar på er om disse vilkår kan blive ændret nu når långiver er gået konkurs.

 

 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)