Hej Louise
Du taber penge hver evig eneste dag ved ikke at tage fragt på dine varer.
Kunden forventer nærmest at der er fragt på en ordre, da det er prisen vi er indstillet på at skulle "betale" for at undvære at starte bilen, køre ned og finde parkeringsplads, møve os gennem butikken, stå i kø, betale hos den morgensure ekspedient, ud og holde i kø, og endelig komme hjem igen.
En sådan tur kan rask væk tage 1 time hernede på landet hvor vi skal køre 18km. til nærmeste Bilka eller JemogFix, samt koster hurtigt 20-30kr. i brændstof med nutidens brændstofpriser. Så at betale f.eks. 45kr. eller 70kr. i fragt gør jeg gerne, såfremt jeg sparer turen ;-))
Fragtfrit over xxx kr.?
En ting du med stor fordel kan indføre, er som også Helle nævner, en fragtfri grænse. Dette åbner en række andre muligheder for dig, som f.eks. mersalg og salg af ekstra varer du ikke ville have solgt (omsat til dansk, netbutikkens svar på impulskøb).
Tilbage i 2004 var jeg med til at opbygge en succesrig kontormøbelforretning på nettet (Stantonoffice), og vi indså hurtigt at de 150-250kr. i fragt skræmte mange væk (kontormøbler er store og tunge = skal sendes med fragtmand).
Efter nogle beregninger frem og tilbage, fandt vi ud af at kalkuleret ud fra de 17 emner der var, kunne vi stadig opretholde en rigtig god avance, ved at tilbyde fragtfri levering på alle ordrer over 2.400kr.
Dette betød pludselig en firedobling af salget af skuffemoduler og reoler. Og hvorfor så det??
Jo, det mest populære produkt, et hjørneskrivebord i kirsebær/sort kostede 1795kr., og et skuffemodul 995kr., en reol 795kr. Så istedet for kun at købe et skrivebord til 1795 + fragt på 250kr. = 2.045, kunne de lige så godt betale f.eks. 2.590kr. og få en reol med ;-))
Alt mulig held og lykke med din forretning fremover herfra.