Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Problem med indrivelse af gamle regninger

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Lige et spørgsmål af de lange

Men det er lidt svært at forklare når man er Flyttemand og Derfor 30 % Dummere end Vådt bølgepap

Find bare læsebrillerne frem for der er nok at tygge sig igennem...

 

 

Jeg har ligesom alle andre store problemer med at få kunderne til at betale regningen

 

Men jeg har fundet løsningen - Desværre har jeg fået fortalt at det er ulovligt!

 

Jeg er selvstændig flyttemand/Underleverandør til diverse andre flytteforretninger

 

Når jeg køre ud og udføre en opgave for Børge Mogensens Flyttebutik skal jeg somregl afregne med kunden

det vil sige at jeg skal regne prisen ud og modtage pengene - hvor efter jeg aflevere pengene til børge mogensen

 

Børge Mogensen sætter så pengene ind på hans Firmakonto og sender en faktura til kunden

 

Jeg sender tilsvarende en fakture til Børge mogensen som han - ALTID glemmer at betale de første 3 til 4 Måneder

Hvilket betyder at min Firmakonto Bliver mindre og mindre mens hans vokser hurtigere og hurtigere

 

Nu er det så jeg mener at det ville være noget næmmere hvis jeg skrev en faktura (i mit eget firmanavn) til kunden på stedet når jeg modtager pengene

og der efter sætte pængene ind på min egen konto - precis som hvis det havde været en flytning der var kommet ind til mig selv

 

Men flytningen er jo kommet ind til børge mogensen så han skal jo også have lidt penge ud af det

så i stedet for at jeg sender en regning til ham skal han sende en regning til mig på det beløb han har tilgode

 

Men det påstår kunderne er FORBUD - Kan det passe?

 

Jeg syntes jo at det ville være det næmmeste - Så er han også fri for at brokke sig over hver eneste Opgave jeg har udført som står på den faktura jeg har sent ham - Og jeg kan få en changse for at styre min egen økonomi

 

Har Kunderne ret er det Forbud - Eller vil de bare helst tjene penge på min bekostning? (Den sidste del af denne linie behøver jeg ikke svar på!!!)

 

 

 

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Umiddelbart er det ikke ulovligt. Der kan være problemer med forsikringer som du skal være opmærksom på. Kunden skal selvfølgelig også vide, at det ikke er Mogensen, der står for flytningen men en anden. Der vil opstå underlige situationer, hvis kunden tror at det er Mogensen, de har bestilt og så kommer der en anden (eller der står en anden på fakturaen). Det var vel egentlig Mogensen, der blev bestilt. Kunden skal jo netop være sikker på at forsikringer og diverse garanti-ordninger er ok, hvis det er Mogensen, der har forsikringerne og er tilmeldt garantiordninger.

At Mogensen er en knold til at betale er selvfølgelig et problem. Jeg ville nok gøre op med mig selv om jeg er villig til at ofre ham, hvis han ikke kan finde ud af at stramme op. Hvis du ikke vil, kan du jo tage en stille snak med ham om at det er et problem. Det kan jo være at han bare er et rodehoved til regnskab og ikke lige tænker over det. Hvis du er villig til at ofre ham (i yderste konsekvens) så er det jo at tage samme snak med ham og sige at du gerne vil have dine penge til tiden. Og følge tæt op på det, hvis han ikke betaler. Få indført i jeres samarbejdsaftale, at ved for sen betaling så koster det godt med morarenter (eks. 2-3 % pr. løbende måned). Hvis han presser og siger at han så kan finde en anden, ja, så må han jo det. Du skal også tænke på at du potentielt står med et tab for 3-4 måneder, hvis han går konkurs. Det er vel også en slags penge.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for dit svar

 

Jeg kender godt reglerne for forsikringer og garentiordninger - og der er ikke foreskæld

 

Hvis jeg laver en skade på en opgave der køres i min bil er det mit ansvar

uanset om det er en opgave der er udført og faktureret af mig

 

 

det med forviringen tror jeg ikke bliver det store problem

 

Jeg kan saktens forklare kunderne hvordan det hænger sammen - jeg kan jo eventuelt lave et felt på fakturen hvor der står "Opgaven udføres for "Børgemogensens Flyttebutik"" ?(Er det en ide?)

 

Om aldrig andet kan det umuligt være mere besværligt end at forklare kunden at han/hun først får fakturaen om nogle dage "men at jeg skal have penge NU"

 

Det med at Miste kunden er jeg ikke så bange for

Der er mange der køre til noget der ligner det halve af det jeg tager som underlevarendøre og dem kender mine kunder også men de bruger stadigvæk mig - Og når de brokker sig får de at vide at de bare kan skifte levarendør

(Men nu skal jeg jo heller ikke blive for alt for høj i hatten)

 

 

Men hvad syntes du er bedst.:

 

At jeg forklare kunderne at jeg skal have penge nu - men at de først får en regning om nogle dage

 

Eller at det er et andet navn der står på fakturaen - Hvis de er i tvivl kan de jo altid ringe til flytteforretningen og spørge (Faktisk tror jeg at kunderne er ligeglade - Bare de får flyttet deres ting som aftalt)

 

 

 

 

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg vil som det første tale med Mogensen og aftale, hvordan det håndteres. Du kan ikke bare gøre noget udenom ham, hvis det er ham, der leverer kunderne og det er ham kunderne henvender sig til - uanset om de måske er ligeglade.

Du kan jo starte med at sige til ham, at du synes at han skal stramme op på sine betalinger og han kan jo starte med at indbetale de forfaldne fakturaer du har sendt (han bør vel have en chance, hvis han ikke har fået det før). Hvis du har gjort det før (altså rykket for opstramning) og det ikke har hjulpet, så synes jeg at du skal sige til ham, at hvis der fortsat skal være et samarbejde, så bliver det med at du udsteder fakturaer til kunderne og at han så efterfølgende fakturerer dig for hans andel og at du på fakturaen skriver at opgaven udføres for ham. Hvis han accepterer det, ville jeg, for en god ordens skyld, få det skriftligt (hvis I i forvejen har en skriftlig aftale så få det med som en allonge til den eksisterende aftale). Hvis det fungerer ved en mundtlig aftale så vil jeg ikke gøre mere.

Hilsen Jakob

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12662
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Da kunden ikke har entreret med dig men med Børge Mogensens Flyttebutik, kan du ikke på lovlig vis fakturere kunden. Da kunden ikke har indgået en aftale med dig, har han heller ikke har pligt til at betale din faktura.
 

Ravn


Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :
> At jeg forklare kunderne at jeg skal have penge nu - men at de først får en regning om nogle dage

Jeg ville ikke acceptere dette. Hvis jeg bestiller en ydelse hos firma A og de benytter underleverandør B vil jeg IKKE betale underleverandør B med mindre dette på forhånd skriftligt er aftalt med leverandør A. Så jeg tror ikke du kommer så langtr med den løsning

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Når der foreligger en aftale mellem Mogensen og Flyttemanden og kunden er bekendt og accepterer dette med at Flyttemanden udfører og fakturerer direkte, så er der ingen problemer i det. Derfor er det væsentligt at det aftales hvordan det håndteres og at det er anført på fakturaen og i de betingelser, kunden får. Hvis kunden og Mogensen aftaler at fakturaen skal betales til Flyttemanden så kan kunden kun betale til Flyttemanden. Det er såmænd brugt i mange andre tilfælde, hvor opkrævningen af en faktura overdrages til 3. part. Og så sender den, der opkræver regningen, en meddelelse til kunden om at betaling skal ske til ham og ikke til ham, der har udstedt fakturaen (når der er tale om fakturaer med en længere kredittid - ellers kan det alligevel ikke nås at der sendes et brev).

I dette tilfælde klares det jo hurtigt og enkelt med kunden, så der er ikke de store problemer i det. 

Hilsen Jakob

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/5/2006 11:06:12 PM Forfatter: Mikkel deMib
> At jeg forklare kunderne at jeg skal have penge nu - men at de først får en regning om nogle dage

Jeg ville ikke acceptere dette. Hvis jeg bestiller en ydelse hos firma A og de benytter underleverandør B vil jeg IKKE betale underleverandør B med mindre dette på forhånd skriftligt er aftalt med leverandør A. Så jeg tror ikke du kommer så langtr med den løsning


Her handler det jo netop om at ordningen er sådan at kunden betaler nu og først får en faktura senere. Og det fungerer åbenbart ganske fint for Mogensen. Problemet er at pengene gives til Mogensen først og bagefter sendes en faktura for at så Flyttemandens betaling (tilbage fra de penge, der blev afleveret).

En ny aftale skulle netop sikre at Mogensen kun får betalt den andel, der tilkommer ham og at Flyttemanden beholder sin andel straks. Nu skal vi nok ikke gøre det sværere end det er.

Hilsen Jakob

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan jo blot sige, at jeg personligt aldrig ville indgå i en leverandør aftale der er SÅ kludret :)
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Mikkel.

Jeg ved ikke lige hvor du synes at det er kludret.

At kunderne først får en regning tilsendt et par dage efter de har betalt eller at underleverandøren opkræver beløbet i stedet for hovedleverandøren.

Nu flytter jeg kun sjældent men jeg har noget familie, der lige har flyttet (hvor jeg hjalp) og der fik man også først tilsendt en regning bagefter - og det var et ret stort flyttefirma. Hvis det fungerer, så ok. Jeg vil personligt foretrække at modtage en faktura inden jeg betaler noget. Om det et er underleverandøren eller hovedleverandøren, jeg betaler til, betyder ikke noget. Jeg skal bare være sikker på at jeg betaler til den rigtige. Hvis hovedleverandøren siger, at betalingen skal ske til underleverandøren, ja, så er det ok med mig. Men hvis underleverandøren kommer og kræver penge uden at hovedleverandøren er med (har sagt at det er sådan det skal være), så er det ikke ok med mig.

Hvad hoved- og underleverandør så gør efterfølgende er jeg fuldstændig ligeglad med.

I min egen virksomhed udfører jeg som underleverandør opgaver for kunder. I nogle tilfælde aftaler vi at betalingen sker til mig direkte og i andre tilfælde til hovedleverandøren og jeg fakturerer så hovedleverandøren. Men der ligger også en skriftlig aftale bag hver gang, og det kræver jeg også altid. Men jeg er heller ikke i flyttebranchen. Du er jo også i en branche, hvor man samhandler anderledes, så vi er nok ganske enige - det kan bare ikke sammenlignes over til flyttebranchen. Men som sagt. Hvis det er sådan det fungerer, så fint nok med mig .

Hilsen Jakob

 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)