Det gør man altså ikke. Pagerank er et stemmesystem, og man "lækker" ikke pagerank til andre sider. Det med, at pagerank bliver fortyndet, henviser til den mængde pagerank, der tilgår den side, der linkes til. - Ikke den side, der linker.
Hej Patrick Blasone
Jeg er ikke enig med dig, du kan sagtens "lække" PageRank, faktisk kan man endda have en PageRank "blødning", hvis man ikke håndterer sine udgående links korrekt. Det skal jeg nok forklare senere.
Hvad er Google PageRank:
I henhold til den oprindelige Google PageRank algoritme, så udregnes en sides PageRank således:
En sides PageRank = en andel af PageRank'en fra alle de sider der linker til siden
Det gælder naturligvis både "andre" interne sider og de eksterne sider, der linker til siden.
Jeg synes nogen gange, at det er lettere at forstå PageRank, hvis man opfatter PageRank som penge og siderne som personer.
- I stedet for at der er tale om PageRank, der flyder rundt imellem sider, så er der i stedet tale om nogle penge, der sendes rundt imellem nogle personer.
- Når sider linker til hinanden, så svarer det til, at personer peger på hvem de gerne vil sende penge til.
Normalt er det sådan at en siden som udgangspunkt har en PageRank på 1, det svarer så til, at en person som udgangspunkt har kr 1,-.
Hvis der er 4 links på en side, så svarer det til, at en person gerne vil dele sin kr. 1,- med 4 andre, så han sender kr. 0,25 til dem hver.
Hvis der er andre sider, der linker til siden, så svarer det til, at personen godt nok som udgangspunkt sender hele sin "formue" videre til andre, men der er imidlertid andre der også sender penge til ham. Lad os antage at han modtager kr. 0,75,-
Nu sender vi pengene rundt i systemet igen, denne gang kan personen dog kun sende kr. 0,75 /4 = kr. 0,19 videre.
Det betyder ikke, at personen til sidst vil ende med ikke at have nogen penge at sende ud. De første par gange, der sendes penge rundt i systemet, vil der kunne forekomme nogle kraftige udsving i det beløb, som en person modtager. Men når vi har sendt pengene rundt 40-50 gange, så begynder det at være det samme beløb en person modtager, og det samme beløb han sender videre. Når vi har sendt pengene rundt 100 gange, så kan det efterhånden ikke betale sig at gennemføre flere "runder", hvor der sendes penge rundt. For nu er forskellen fra gang til gang mikroskobisk lille.
Google udregner ikke PageRank fra minut til minut. Der sendes altså ikke penge rundt fra person til person hele tiden. I stedet gør Google det, at de med et par måneders mellemrum tager et øjebliksbillede af alle de sider, som de har indekseret, og ser på, hvordan de linker til hinanden, og på baggrund af dette øjebliksbillede beregner de så PageRank for hver side.
Det vil sige, at med et par måneders mellemrum, så starter hver person igen med kr. 1, og så sendes pengene igen rundt imellem alle personer. Pengene sendes rundt så mange gange som det er nødvendigt for at opnå en situation, hvor forskellene fra runde til runde er så lille, at det ikke kan betale sig at gennemføre flere sende-penge runder. Herefter er der nogen personer som har fået en stor formue (en høj PageRank), mens andre kun har en lille formue.
Det er ikke det samme beløb, en person ender op med at have som formue (PageRank), hver gang der sendes penge rundt. Den samlede formue stiger eller falder jo, hver kan der kommer flere eller der forsvinder personer som hver tilføjer eller fjerner kr. 1,- fra den samlede formue, som kan sendes rundt. Med andre ord, så stiger og falder den samlede mængde PageRank som Internettet rummer, fordi der hele tiden kommer nye sider til og gamle forsvinder. Nettomæssigt er det sikkert sådan, at Internettet vokser og kommer til at bestå af flere og flere sider.
Derudover så er det ikke de samme personer vi bliver ved med at sende til, engang imellem vælger vi at sende til lidt flere personer eller lidt færre personer. Det svarer til at linkstrukturen på websites jo løbende ændres.
Det med småt:
- Vi kender kun det patent, som den oprindelige PageRank algoritme er baseret på. Google har uden tvivl løbende ændret på algoritmen.
- I dag er der mange andre faktorer der spiller ind. Eksempelvis duplicate content, indekseringsbarrierer, et websites alder, domænenavnet, linktekster, nofollow, noindex, lokale (sprog) indeks (google.dk|google.co.uk|google.se etc) og ...
Skal man linke ud til andre?
Man kan godt få den opfattelse, at det kun drejer sig som at få links fra andre og ikke linke ud til andre. Dette er IKKE tilfældet, Google belønner dig for at linke ud til omverdenen, og straffer dig hvis dit website fungere som en blind vej på Internettet. Ved at linke ud til andre, fortæller du både brugerne og Google hvordan siderne på Internettet relateer sig til hinanden. Eksempelvis undulat >> fuglebur >> aviser i bunden af buret >> genbrug af papir >> miljø >> CO2 >> Bjørn Lomborg >> etc.
Hvad en PageRank "blødning":
Men man skal ikke bare linke ukritisk til alt og alle, og frådse med sin interne PageRank. Vi skal bruge lidt af vores formue på at holde hjulene igang, men vi skal også sørge for at have nogle penge i banken.
Det at frådse med sin PageRank, er det, der kaldes for en PageRank "blødning", og disse kan være følgende.
- Udvikleren eller designeren af et website, har eksempelvis fået et link i bunden af alle siderne på en kundes website til sin egen hjemmeside. Det vil sige kunden spilder en masse Intern PageRank ved at alle siderne på websitet linker til leverandøren. Det kan være udmærket, at linke til sine leverandører, men så bør man oprette en dedikeret side hertil på sit website hvor linket placeres. Så får leverandøren et enkelt link fra kundens website, og kunden kan herefter fordele sin interne PageRank langt bedre til de øvrige sider på websitet eller til andre eksterne sider som kunden gerne vil linke til.
- Mange webshops har chatbaserede kundesupportsystemer der ligger på eksterne websites, og der linkes ofte til disse fra alle siderne på webshoppen. Det vil være en god ide at ændre disse links til JavaScript eller sætte et rel="nofollow" på disse link.
- Webshops gør også ofte den fejl, at de på alle deres produktsider, linker direkte til producentens website. I stedet bør produktsiderne linke til intern sider, der beskriver hver enkelt producent. På disse specifikke producentsider, kan der så være et enkelt link ud til producentens website.
- Sæt også et rel="nofollow" på links, der peger på sider, som er blokeret imod at blive indekseret, eksempelvis til en login side.
Der kom jeg vist til at skrive endnu en dansk stil :-)
/Grosen Friis