Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO Linnkbuilding...... intern vs ekstern

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Donovan Comics:

Søg på "garderobeskabe" på Google, den ligger nr. 1.

Det har selvfølgelig primært noget at gøre med at der ikke er syndrlig "konkurrence" omkring ordet + at ordet indgår i domænet, teksten er skrevet med dette in mente osv. men ingen indgående links.

 

Og du vurderer ikke, at domænenavnet garderobeskabe.net er årsagen, kan jeg forstå. Kan du uddybe den vurdering?

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry - overså at du faktisk havde nævnt det med domænenavnet. Jeg er 99% sikker på, at det er dit domænenavn og ikke de udgående links, der gør magien. Ikke at jeg vil undervurdere de udgåend elinks, for de vægter bestemt, men du lå der ikke med samme side, hvis den hed xyppdtf.net eller så'n noget.

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Blasone:
Det gør man altså ikke. Pagerank er et stemmesystem, og man "lækker" ikke pagerank til andre sider. Det med, at pagerank bliver fortyndet, henviser til den mængde pagerank, der tilgår den side, der linkes til. - Ikke den side, der linker.

Hej Patrick Blasone

Jeg er ikke enig med dig, du kan sagtens "lække" PageRank, faktisk kan man endda have en PageRank "blødning", hvis man ikke håndterer sine udgående links korrekt. Det skal jeg nok forklare senere.

Hvad er Google PageRank:

I henhold til den oprindelige Google PageRank algoritme, så udregnes en sides PageRank således:

En sides PageRank = en andel af PageRank'en fra alle de sider der linker til siden

Det gælder naturligvis både "andre" interne sider og de eksterne sider, der linker til siden.

Jeg synes nogen gange, at det er lettere at forstå PageRank, hvis man opfatter PageRank som penge og siderne som personer.

  • I stedet for at der er tale om PageRank, der flyder rundt imellem sider, så er der i stedet tale om nogle penge, der sendes rundt imellem nogle personer.
  • Når sider linker til hinanden, så svarer det til, at personer peger på hvem de gerne vil sende penge til.

Normalt er det sådan at en siden som udgangspunkt har en PageRank på 1, det svarer så til, at en person som udgangspunkt har kr 1,-.

Hvis der er 4 links på en side, så svarer det til, at en person gerne vil dele sin kr. 1,- med 4 andre, så han sender kr. 0,25 til dem hver.

Hvis der er andre sider, der linker til siden, så svarer det til, at personen godt nok som udgangspunkt sender hele sin "formue" videre til andre, men der er imidlertid andre der også sender penge til ham. Lad os antage at han modtager kr. 0,75,-

Nu sender vi pengene rundt i systemet igen, denne gang kan personen dog kun sende kr. 0,75 /4 = kr. 0,19 videre.

Det betyder ikke, at personen til sidst vil ende med ikke at have nogen penge at sende ud. De første par gange, der sendes penge rundt i systemet, vil der kunne forekomme nogle kraftige udsving i det beløb, som en person modtager. Men når vi har sendt pengene rundt 40-50 gange, så begynder det at være det samme beløb en person modtager, og det samme beløb han sender videre. Når vi har sendt pengene rundt 100 gange, så kan det efterhånden ikke betale sig at gennemføre flere "runder", hvor der sendes penge rundt. For nu er forskellen fra gang til gang mikroskobisk lille.

Google udregner ikke PageRank fra minut til minut. Der sendes altså ikke penge rundt fra person til person hele tiden. I stedet gør Google det, at de med et par måneders mellemrum tager et øjebliksbillede af alle de sider, som de har indekseret, og ser på, hvordan de linker til hinanden, og på baggrund af dette øjebliksbillede beregner de så PageRank for hver side.

Det vil sige, at med et par måneders mellemrum, så starter hver person igen med kr. 1, og så sendes pengene igen rundt imellem alle personer. Pengene sendes rundt så mange gange som det er nødvendigt for at opnå en situation, hvor forskellene fra runde til runde er så lille, at det ikke kan betale sig at gennemføre flere sende-penge runder. Herefter er der nogen personer som har fået en stor formue (en høj PageRank), mens andre kun har en lille formue.

Det er ikke det samme beløb, en person ender op med at have som formue (PageRank), hver gang der sendes penge rundt. Den samlede formue stiger eller falder jo, hver kan der kommer flere eller der forsvinder personer som hver tilføjer eller fjerner kr. 1,- fra den samlede formue, som kan sendes rundt. Med andre ord, så stiger og falder den samlede mængde PageRank som Internettet rummer, fordi der hele tiden kommer nye sider til og gamle forsvinder. Nettomæssigt er det sikkert sådan, at Internettet vokser og kommer til at bestå af flere og flere sider.

Derudover så er det ikke de samme personer vi bliver ved med at sende til, engang imellem vælger vi at sende til lidt flere personer eller lidt færre personer. Det svarer til at linkstrukturen på websites jo løbende ændres.

Det med småt:

  • Vi kender kun det patent, som den oprindelige PageRank algoritme er baseret på. Google har uden tvivl løbende ændret på algoritmen.
  • I dag er der mange andre faktorer der spiller ind. Eksempelvis duplicate content, indekseringsbarrierer, et websites alder, domænenavnet, linktekster, nofollow, noindex, lokale (sprog) indeks (google.dk|google.co.uk|google.se etc) og ...

Skal man linke ud til andre?

Man kan godt få den opfattelse, at det kun drejer sig som at få links fra andre og ikke linke ud til andre. Dette er IKKE tilfældet, Google belønner dig for at linke ud til omverdenen, og straffer dig hvis dit website fungere som en blind vej på Internettet. Ved at linke ud til andre, fortæller du både brugerne og Google hvordan siderne på Internettet relateer sig til hinanden. Eksempelvis undulat >> fuglebur >> aviser i bunden af buret >> genbrug af papir >> miljø >> CO2 >> Bjørn Lomborg >> etc.

Hvad en PageRank "blødning":

Men man skal ikke bare linke ukritisk til alt og alle, og frådse med sin interne PageRank. Vi skal bruge lidt af vores formue på at holde hjulene igang, men vi skal også sørge for at have nogle penge i banken.

Det at frådse med sin PageRank, er det, der kaldes for en PageRank "blødning", og disse kan være følgende.

  • Udvikleren eller designeren af et website, har eksempelvis fået et link i bunden af alle siderne på en kundes website til sin egen hjemmeside. Det vil sige kunden spilder en masse Intern PageRank ved at alle siderne på websitet linker til leverandøren. Det kan være udmærket, at linke til sine leverandører, men så bør man oprette en dedikeret side hertil på sit website hvor linket placeres. Så får leverandøren et enkelt link fra kundens website, og kunden kan herefter fordele sin interne PageRank langt bedre til de øvrige sider på websitet eller til andre eksterne sider som kunden gerne vil linke til.
  • Mange webshops har chatbaserede kundesupportsystemer der ligger på eksterne websites, og der linkes ofte til disse fra alle siderne på webshoppen. Det vil være en god ide at ændre disse links til JavaScript eller sætte et rel="nofollow" på disse link.
  • Webshops gør også ofte den fejl, at de på alle deres produktsider, linker direkte til producentens website. I stedet bør produktsiderne linke til intern sider, der beskriver hver enkelt producent. På disse specifikke producentsider, kan der så være et enkelt link ud til producentens website.
  • Sæt også et rel="nofollow" på links, der peger på sider, som er blokeret imod at blive indekseret, eksempelvis til en login side.

Der kom jeg vist til at skrive endnu en dansk stil :-)

/Grosen Friis

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Fin gennemgang Grosen.

Selve "link-blødningen" kan vist godt tåle et eksempel mere. 

Lad os sige at en side på dit website har 4 links, 3 af dem interne til eget site, og 1 til et eksternt site. I dette tilfælde sendes kun 3 x 0,25 = 0,75 kr tilbage til ens eget website mens 0,25 øre ryger ud. Fjerner man istedet det eksterne link sendes 3x0,33 = 1kr tilbage til eget site. Da man alt andet lige får flere links fra interne sider end fra eksterne kan det isoleret set betale sig at betale sine egne sider (der er mere gavmilde) end eksterne sider.

Mvh Jesper

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 04:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Grosen og Jesper

Alt det med, hvordan udtyndingen af pagerank virker på baggrund af sidens pagerank og antal af links på siden osv. er jeg med på. Men siden, der linker, mister IKKE selv pagerank.

Spørgsmålet kommer jo tit op, og hver gang bliver der på de store SEO-sider gjort klart, at pagerank ikke lækker. Jeg er faldet over det så mange gange, men jeg har naturligvis ikke gemt links'ne, så jeg kan ikke henvise jer til noget konkret lige nu.

Næste gang jeg falder over det, skal jeg dog nok give besked!

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Blasone:
Men siden, der linker, mister IKKE selv pagerank

Hej Patrick

Med at "lække" eller "bløde" PageRank mener jeg, at man har nogle ikke-optimerede links på site website, der sender for meget PageRank til ikke vigtige interne sider (eksempelvis 'Forretningsbetingelser') eller at alle sider har et footer link til en leverandør.

En side både sender og modtager PageRank på samme tid, når disse sende/modtage kørsler gennemføres for at udregne PageRank for hver enkelt side.

Når RankRank er udregnet, så kan en side godt have mistet noget af sin PageRank i forhold til den forrige beregning af PageRank. Eksempelvis hvis nogle af dens tidligere indgående links forsvinder, eller hvis et indgående link ikke leverer den samme mængde PageRank som før.

Så en side kan altså godt miste (eller få mere) PageRank imellem hver ny beregning af PageRank som Google foretager med et par måneders mellemrum.

/Grosen Friis

 

 

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

[quote user="Grosen Friis [OP.dk]"]

Når RankRank er udregnet, så kan en side godt have mistet noget af sin PageRank i forhold til den forrige beregning af PageRank. Eksempelvis hvis nogle af dens tidligere indgående links forsvinder, eller hvis et indgående link ikke leverer den samme mængde PageRank som før.

Så en side kan altså godt miste (eller få mere) PageRank imellem hver ny beregning af PageRank som Google foretager med et par måneders mellemrum.

[/quote]

Altså, nu må vi ikke tale forbi hinanden! Der er ingen, der siger, at en side ikke kan miste pagerank, hvis der kommer mindre pagerank ind.

Det jeg siger, er, at uanset hvor mange udgående links, du har, så mister du ikke pagerank på det. Din pagerank afgøres kun af indgående links - ikke udgående. Derfor er det forkert at se på pagerank som penge, der sendes rundt i et system, for man sender altså ikke nogen penge videre.

Det ser ud til, at det er en myte, der lever i bedste velgående rundt omkring, men hver gang, en autoritet udtaler sig om det, bliver det slået fast, at man ikke kan lække pagerank ved at linke ud!

Men jeg skal nok henvise dig til noget, næste gang jeg falder over det!

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Blasone:
Der er ingen, der siger, at en side ikke kan miste pagerank, hvis der kommer mindre pagerank ind.


Enig.



Patrick Blasone:
Derfor er det forkert at se på pagerank som penge, der sendes rundt i et system, for man sender altså ikke nogen penge videre.


Vi kan naturligvis ikke blive enige, hvis du ikke mener, at der både bliver sendt og modtaget PageRank imellem sider, og jeg fastholder, at der gør. For så taler vi om to forskellige forudsætninger, og vi kommer altid til to forskellige konklusioner.

Sendes og modtages der PageRank imellem sider, så kan man også godt sammenligne sider og PageRank, med personer og penge.

Hver gang Google udregner en ny PageRank for hver side på Internettet, og hvis Google bare nogenlunde holder sig til den oprindelige PageRank algoriteme, så bliver der BÅDE sendt og modtaget PageRank imellem siderne.

Jeg kan også vende det om og spørge. Hvor kommer den PageRank fra, som dine sider modtager fra indgående links? Den kommer jo ikke fra den blå luft,men fra den PageRank, som er blevet sendt fra andre sider. Du modtager jo heller ikke en pakke med posten, medmindre der er en der sender den til dig.



Patrick Blasone:
Det jeg siger, er, at uanset hvor mange udgående links, du har, så mister du ikke pagerank på det. Din pagerank afgøres kun af indgående links - ikke udgående.


Ikke enig.

Hvis du har 10 links på en side:
- de 8 linker til andre interne sider og
- de resterende 2 linker ud til eksterne sider

Lad os antage at denne side har en PageRank på 1, så betyder det, at hvert link på siden sender 0,1 PageRank videre.

Det betyder så, at du beholder 0,8 PageRank internt, mens 0,2 PageRank bliver sendt væk fra dit website til et andet website.

Hvis du kun havde haft 1 enkelt link til en ekstern side, så havde du kunne beholde 0,9 PageRank internt, mens kun 0,1 PageRank blev sendt væk fra dit website.

Man skal naturligvis ikke lukke sit website af og ikke linke ud, man skal linke ud til andre og bruge noget af sin PageRank på andre, men det bør gøres optimalt. Hvis en webshop linker til producenternes websites fra alle sine produktsider, så "lækker/bløder" eller "frådser" webshoppen med sin PageRank, for i sådanne situationer er det muligt at ændre sin linkstruktur, og beholde en større del af PageRank'en internt.

Hvis du sender for meget PageRank til en ikke-vigtig intern side med eksempelvis forretningsbetingelser, så "lækker" du ikke PageRank, den forbliver jo internt, men du frådser stadigvæk med PageRank, for du kunne jo sende mere PageRank hen til sider som er mere vigtigt såsom kategorisider og produktsider på en webshop.



Patrick Blasone:
Det ser ud til, at det er en myte, der lever i bedste velgående rundt omkring, men hver gang, en autoritet udtaler sig om det, bliver det slået fast, at man ikke kan lække pagerank ved at linke ud!


Ja jeg mener nu ikke det er en myte :-)



Patrick Blasone:
Altså, nu må vi ikke tale forbi hinanden!


Det tror jeg vi gør, i hvert fald så længe vi ikke har samme opfattelse af, om sider både sender og modtager PageRank, eller om de kun modtager PageRank.

/Grosen Friis

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Blasone:

Spørgsmålet kommer jo tit op, og hver gang bliver der på de store SEO-sider gjort klart, at pagerank ikke lækker. Jeg er faldet over det så mange gange, men jeg har naturligvis ikke gemt links'ne, så jeg kan ikke henvise jer til noget konkret lige nu.

Hej Patrick

Foresil dig at Google begynder at at opdatere Toolbar pagerank live fra minut til minut, og at forsiden på dit website har Toolbar PageRank 5.

Hvis du tilføjer et ekstra eksternt link på forsiden KAN du opleve at din toolbar Pagerank falder til 4, minuttet efter SOM EN DIREKTE EFFEKT AF dit eksterne link. Hvis du er uenig i det kan du henvise til en passage i denne artikel: http://infolab.stanford.edu/~backrub/google.html, og argumentere for hvorfor jeg tager fejl. Om du så vil kalde denne effekt at "siden lækker PageRank" eller noget andet ved jeg ikke, men effekten er reel.

Jeg vil umiddelbart vurdere at man kan blive en rigtigt dygit SEO ekspert uden at forstå PageRank algoritmen tilbunds, så jeg kan ikke afvise at iøvrigt velrenommerede SEO eksperter har udtalt sig forkert, uden at de nødvendigvis fortjener mindre respekt af den grund.

Skal man virkeligt fluekneppe det her, så er der PageRank beregnere derude der kan udregne PageRank på op til 30 sider, som man kan bruge til at teste effekten i små netværk.

Mvh Jesper Jørgensen

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Grosen og Jesper

Jeg har altså ikke selv foretaget nogen videnskabelige studier af dette, men holder mig bare til, hvad jeg har læst på diversen store SEO-blogs. Jeg mener også at Google selv har sagt det, men jeg kan ikke huske hvor eller hvordan. Derfor kan jeg ikke rigtig diskutere det med jer.

Rent principielt kan jeg nu heller ikke se ideen med, at man skulle miste pagerank ved at linke ud. Det ville jo få sites til at linke mindre ud, og det er jo ikke sådan, at der findes en bestemt mængde pagerank i verden, som der så kan "handles" med, og som kan sammenlignes med penge. Pagerank er jo et sites anbefaling af et andet.

Men som sagt, jeg sender links, når jeg falder over det igen!

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)