Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Teknisk insolvent, men...

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Først og fremmest tusind tak til alle der deltager på amino-forumet. Jeg har længe læst og lært af de mange fornuftige tråde her på forumet, men først nu er det altså blevet min tur til at oprette et spørgsmål selv, da jeg ikke lige umiddelbart har kunnet finde noget om præcis dette.

Jeg står i en situation hvor jeg ejer et hus, som er faldet ca. 35% over det sidste halve år. Dette har gjort mig teknisk insolvent. Udover dette, skylder jeg nogle penge på min bil og når jeg sælger den, vil jeg stadig have en gæld liggende, også grundet et voldsomt prisfald.

Alt i alt er min situation, økonomisk som personligt, lidt kedelig for tiden. Jeg trænger til at starte på en frisk grundet nogle personlige ting og derfor har jeg overvejet at starte et nyt firma - ikke nu, hvor økonomien er presset, men over en årrække - lad os sige 3-4-5 år. Jeg har overvejet at læse nogle enkeltfag, tage nogle kurser og lign. i disse år, for ligesom at "ruste" mig selv til når der er kommet mere luft i budgettet, til at starte et firma.

Er der nogle jura-hajer eller andre, som kan fortælle mig hvordan jeg står i denne situation, hvor jeg har nogle personlige ejendele, som jeg ikke ønsker at afsætte, men som er en del penge værd og som banken nok har interesse i, hvis de må erklære mig "personligt konkurs". Vil de i denne sammenhæng ikke forsøge at skaffe enhver mulig krone?

Jeg ved ikke om jeg har udpenslet mit spørgsmål godt nok - men for at sætte det simpelt op, så har jeg pt. hus og bil, som jeg vil sælge, for at få min gæld væk. Så skylder jeg på dette tidspunkt stadig banken penge og da jeg ikke rigtigt vil have nogen stor indtægt, eftersom jeg vil til at læse, går jeg ud fra at de vil erklære mig personligt konkurs og afskrive en evt. umulig "betalelig gæld" over 5 år.

Jeg håber I kan hjælpe mig i en halv kedelig situation.

På forhånd mange tak!

Med venlig hilsen Hans

Tilmeldt 21. Aug 06
Indlæg ialt: 292
Fra  WebSafe Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du kan ikke få en gældssanering, når du ikke har fast lønmodtagerjob!

Og har du CVR.nr....kan du heller ikke! 

Tilmeldt 21. Aug 06
Indlæg ialt: 292
Fra  WebSafe Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Men der skal vel trods alt en form for fast indtægt til 'at læse nogle enkeltfag, tage nogle kurser og lign. i disse år' ... ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for den hurtige respons.

Afdelingen jeg har siddet i, har valgt at dreje nøglen, men med løn i 5 måneder + bonus. Dette giver mig trods alt økonomisk frihed i et halvt års tid, men det er klart at jeg er hårdere stillet herefter - men jeg skal nok komme igennem det.

Ang. gælsanering, så har jeg lugtet til dette før og faktisk er det nok den bedste mulighed for mig i min nuværende situation. Jeg har læst en del om det, men kan ikke lige umiddelbart se hvordan jeg er stillet med mine personlige ejendele - sådan helt konkret?

Umiddelbart kan jeg se noget med at aktiver som overstiger 3.000,- er i farezonen for at blive realiseret?

Igen mange tak for jeres kvalificerede svar. Det er mig en stor hjælp.

Tilmeldt 21. Aug 06
Indlæg ialt: 292
Fra  WebSafe Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans

Hvis ikke du har udsigt til et job med fast indtægt de kommende år må jeg give Peter-Revisor ret, så er der nok ikke grundlag for en gældssanering.

Du spørger mere specifikt om hvordan du er stillet mht. dine aktiver, og her gælder det at kreditor for at kunne gøre et krav gældende i forhold til dine aktiver er nødt til at gøre udlæg i dem via en fogedforretning. Der står mere om det her http://www.familieadvokaten.dk/Emner/643.html

Uden at opkaste mig til ekspert kan jeg fortælle dig at jeg selv har haft en gæld i størrelsesordenen 3-400.000 og at det ikke gav anledning til at kreditor gjorde udlæg. Det er dog i den forbindelse vigtigt at søge forlig med kreditor ud fra de faktiske omstændigheder.

 

 

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak.

Da jeg før svarede på spørgsmålet til mine fremtidige indtægter, var jeg uklar. Jeg mente at jeg ville finde et arbejde, men ikke nødvendigvis et som kan betale mig hvad jeg får i dag. Primært noget som bare kan få det til at køre rundt.

Min gæld kommer til at hedde 700-800.000 efter hus og bil er solgt. Så det er jo ikke småpenge.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg ved er der to slags gældanering du kan komme ind under, og den ene kan du godt have et CVR nummer ved, den normale 5 årige gældanering her fastsættes en helt fast tilbagebetalings procent, fx 30% af det skyldige beløb over 5 år hvis dette er muligt dette beløb vil ikke ændre sig selvom du inden udløb af den 5 årige periode kommer til at tjene mange flere penge og dermed har mulighed for at afdrage mere end de 30%. Derimod kan man komme ind under gældanering som iværksætter eller virksomhedsejer, og her kan der være en god mulighed for at du kommer til at tjene mere over de næste år og dermed vil det være muligt for kreditorerne at forhøje det beløb de ønsker tilbage betalt over fx en 3årig periode.

Du vil skulle lægge et budget og så vil der blive sat et fast rådighedsbeløb udover dine fastudgifter på omkring 4700 om måneden, alt du tjener derudover vil så blive brugt til at afbetale på din gæld. Det er altid skifteretten der siger god for om du kan få gældsanering eller ej. Tag fat i en advokat som ved noget om emnet, og hent så formularen i skifterette, ved faktisk ikke om den kan hentes på nettet.

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans

Såfremt de 700-800000,- skyldes til en eller få kreditorer og såfremt du via andre kanaler kan skaffe omkring 25-30%, altså ca 200-250000,- ville jeg forsøge en direkte forhandlingsløsning med kreditorerne, hvor du starter med at tilbyde en til fuld og endelig afslutning af dine mellemværende ved at hver kreditor for 25% af deres fordring evt. fordelt over et antal gange. Kan du ikke komme igennem med de 25% så find ud af hvor kreditorernes smertegrænse går.

Med venlig hilsen

Bertil V. Thomsen

 

Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 832
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans.

Kedelig situation du står i, - men prøv dette link

http://www.jjh.dk/

- Og køb evt. hans bog, - hvad den mand ikke ved om gældssanering, og hvad man må og ikke må, for reglerne er meget strikse, er ikke værd at vide...-

Held og lykke

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)