Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investorer...Findes de?

Side 1 ud af 5 (44 indlæg)
Tilmeldt 10. Aug 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er en ingeniør som nu på 5''te år forsøger at få min lille virksomhed på 2 personer til at køre. Og jeg må sige at mine erfaringer som iværksætter her i vores lille land ikke har været specielt gode. Jeg hører gang på gang fra venner og bekendte (som alle er lønmodtagere), at man som lille virksomhed jo *bare* skal finde sig en investor eller *score* noget støtte fra staten. Realiteterne har jo været noget helt andet.


Fra staten har vi fået "scoret" os 2 timer med en advokat som kiggede den forretningsplan vi selv havde lavet igennem. Fint nok. Det er trods alt en ok ide. Men det var så det. Firmaet har vi måttet starte på 2 banklån (som private personer selvfølgelig) med skyhøje renter. Envidere fik vi af vide fra Danske Bank af de af princip ikke engang accepterer "Vækstkaution" fra vækstfonden som betingelse for lån til firmaet....kun personlig hæftelse.


Det virker som der på grund af de stigende ejendomspriser i Danmark, ikke længere er nogen som helst risikovillighed tilbage. Hvorfor skulle man tage en chance på virksomhedsinvesteringer når man kan få et afkast på ejendomsinvesteringer der både er stensikkert og endda ofte større en virksomhedsinvestering.

 

Mit spørgsmål er så..."Findes der overhovedet investorer til små private firmaer i Danmark?". De tilfælde jeg støder på, er enten selskaber der er bliver skabt af andre større selskaber, eller tilfælde hvor der investoren kender ejeren af selskabet før det overhovedet er blevet stiftet.


 

 
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er altid velkom til at prøve http://www.dban.dk/ men...hvor meget penge snakke vi om??? Business Angels maks er omkring 5 million.


 

Andy (your rich uncle )
Fra Esbjerg
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 65
Fra  Airplay Music ApS Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,


Jeg kender udmærket din situation - det er meget vanskeligt at finde risikovillige investorer. Og bankerne er da helt umulige - når de siger nej til vækstkaution, er det dybest set fordi de ikke kender/forstår ordningen.

Medmindre du har en MEGET åbenlys idé, og har beskrevet den meget udførligt, skal du ikke spilde tid på DBAN og lignende.

Det bedste du umiddelbart kan gøre er at beskrive din virksomhed/idé nærmere her på Amino - måske finder du blandt Amino-brugerne eller på foranledning af disse en investor.

 

Held og lykke        
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Medmindre du har en MEGET åbenlys idé, og har beskrevet den meget udførligt, skal du ikke spilde tid på DBAN og lignende.
 
Ja men Ulrik, det lyder som han har en idé og hvis han har kommet i gang så vil jeg håber han har en business plan (eller noget som ligne en).  Man kun ikke forvente en bank vil se "ja tak" uden en business plan.
 
DBAN er venlig overfor innovation og vidensbaserede investeringsprojekter .  Nu, dig og mig ved ikke hvad Jesper har for en virksomhed men hvis
  1. Han har en gøde idé
  2. Han kan forklare den
  3. Han har en plan for vækst over det næste 5 år
  4. Han har brug for mellem 500,000 og 5 million
Så kan jeg se en gøde "match" med DBAN.  Ja risikovillighed er mindre når man kan spekuler i sommerhuser men Business Angel er mere for dem som kan og vil gerne bidrage med egne erfaringer i en opstartsvirksomhed.
 
Jesper her er en "partner" liste sorteret efter region, det kan ikke slå fejl at snak med en i din region ang. muligheder.
Fra Holte
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 62
Fra  Amino ApS Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Glem Banker .... de syntes ikke de er sat i verden for at andre skal tjene penge.
De er sat i verden for at DE skal tjene penge.
At der godt kan være et sammenhæng kan de have meget svært ved at se...... Det skal dog siges at vi i Jubii var heldige at finde "een person" som godt kunne se begge dele.
Vi valgte også at ansætte han senere ;-)

Mine erfaringer med vækstfonden er små ...... har dog haft en virksomhed som benyttede sig af det, og selv da den "gik på røven" var de nu meget fair.
Jeg hører kun godt om dem i dag og der er vist ikke så meget bureaukrati.
Jeg ville klart give det et skud.

Mht. øvrige investorer, så findes de derude, men meget afhænger af hvor "god" du er til at sælge "historien". Lad være med at tro at "hvis de ikke fatter den første gang" så er det dem om er idioter.
5 års planer har jeg personlig aldrig givet ret meget for ..... hvem fanden kan se 5 år ud i fremtiden anyway. Det vigtigste er at
* du er "realist" mht de næster "par" års udgifter og indtjening
* virker rigtig inspireret af dit eget projekt
* man kan "lugte" at det er noget som du gider kæmpe for til sidste blodsdråbe
* at du er Loyal overfor partnere
* at du virker afklaret med at "investorer/partnere" også skal have del i kagen ... jo tidligere de kommer ind, des større del koster det ... sådan er det bare.

Jeg hader selv at blive præsenteret for en "ide" som giver 100 millarder i overskud efter 3 år.
Tror mig, jeg har set dem og det er typisk dem hvor du ikke bestiller andet end at skyde penge ind i en evighed.

Nuvel, prøv at beskrive dit projekt lidt mere, så kan det være nemmere at "råde"

Gamle
Fra Esbjerg
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 65
Fra  Airplay Music ApS Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja men Andy - har du selv prøvet DBAN og kender du succesraten.

Det har jeg, og det er relativt tidskrævende at oprette Businessplanen. Og erfaringsmæssigt (ikke bare min erfaring) giver det ringe eller ingen respons. Så mit indlæg var blot for at spare Jesper for tid og skuffelse. 
   
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ulrik,

Ja, jeg er ene at succes ratio med DBAN er ikke højt og jeg vil ikke anbefale man brug deres Markedsplads (den sku’ vær gratis…markedet selv vil sorter den dårligt fra). Men mange DBAN vil gerne brug deres erfaring OG deres penge at hjælpe interessant (og profitable) projekter i gang.  Det er mit erfaring at rådgivning (hvis den er brugt eller ej) er aldrig spildt tid.

Med undtagelse af min niece (hun er sød) vil jeg ikke lån penge ud uden en Businessplan.  Jeg har sagt det her før, "at start en firma er lig som at kom ud af døren om morgen, og at laver en forretnings plan er lig som et børste tænder.  Hvis man ikke gør det, den eneste man skade er man selv.”

5 år er nødvendig for banker (jeg har haft nogen som vil se 10!), men en ”Angel” vil gerne bare se hvornår deres penge kommer tilbage.  Exit strategi er vigtig.  Du kan ikke start en firma og siger, ”Jeg har brug for et par million, vi vil brug noget det første år, noget det næste år og vi håber på at vi kan sælge vores produkt efter det, måske har vi start kapital tilbage om et par mere år.”  Vi snakke ikke om præcis detaljer, jeg er lige glad hvor meget man skal brug på blyanter i år 4…men man skal har nogen general idé ang. produkt, pris, marked, osv. 

Hvis du kun brug en regnskab til at planlæg så kører du bilen frem samme tid du kig ud af bagruden.

Til alle, i kan finde mange hjælpsomme skabeloner (kan en skabelon være ”hjælpsom”) ud på den britisk ”Amino” http://www.innovateur.co.uk/

http://www.innovateur.co.uk/models.html

-Andy

Fra Holte
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 62
Fra  Amino ApS Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ved sgu ikke rigtig om jeg er enig med dig, Andy.
Gu er en "forretningsplan" vigtig, men da vi intet kender til det oprindelige indlæg´s ideer og tanker, så kan en "strategi formulering" være et bedre ord.

Hvorvidt man skal lave en 5 årsplan, så er det bestemt ikke min erfaring at bankerne nødvendigvis ønsker det. Det kommer meget an på projektet, lånets størrelse og tilbagebetalings tid.
Jeg syntes at venture kapital partnere er langt mere opsatte på langtidsbudgetter, hvilket har at gøre med at de stiller med riskovillige kapital, hvilket banker IKKE gør.

At lave en "Exit plan" er fin nok ...... hvis det er planen at der skal være en EXIT.
Venture kapital stillere vil gerne have "ud" af projektet på et tidspunkt, men hvis projektet giver "penge nok" i overskud inden for rimelig tid, så er det også noget man kan tage hen ad vejen.

Når jeg har investeret har en Exit plan betydet mindre de sidste år end det gjorde før i tiden.
I det øjeblik du begynder at diskutere Exit, så diskutere du også salg af en virksomhed med de iværksættere som opfatter projektet som deres egen lille baby og iøvrigt, så aner du ikke hvordan/hvem som kunne have interesse 3-5-8 år fra i dag. Det er typisk helt andre ting som spiller ind til den tid end det/dem du har i tankerne i dag.
Focus må altid være at lave forretningen til en SUND og overskudsgivende forretning først og fremmest, så kan man altid diskutere exit detajler ...... det kommer normalt helt ad sig selv ved at der er mulige køber som melder sig på banen eller at "iværksætterne" køber "venture partnerne" ud.

Som generel anbefaling vil jeg altid forslå at man finder en "venture" som giver "kloge" penge istedet for dumme cash. Til forklaring kan siges at "kloge penge" er penge fra nogle som har interesse og kan bidrage til projektet på den ene eller anden måde, hvorimod "dumme cash" er blot penge og så kan du passe dig selv bortset fra at du skal aflevere regnskaber i mindste detalje.
Du får et langt bedre samspil med partnere og render ikke ind i mærkelig krav fra partnere som ikke forstår din virksomhed.

Men til dem som søger penge .... lad være med at tage den første og bedste.
Shop lidt omkring, men når i har valgt, så vær "loyal" mod de nye partnerne. Det giver klart det bedste samarbejde.

Nå, langt indlæg ...... håber det hjælper mere end forvirre.

Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ved sgu ikke rigtig om jeg er enig med dig, Andy.

 
Jeg har en fornemmelse at vi er.
  1. Vi begge to synes at penge med rådgivning er beder end penge uden
  2. Vi begge to ved at der er penge derud


Ang. Exit Plan...mit er altid ud fra egen kapital.  Hvis jeg invester 500,000 i en firma mit exit plan er måske 1 million om 5 år. Om 5 år har man et etableret firma som kan tage andre investor på banen, eller ser godt nok ud til banken at de vil skud penge i, betyder det at firma er til salg? Tja, det synes jeg ikke. Det bare betyder at jeg er ikke interesseret i at har mit penge bindet fast i et projekt som kører selv nu.  Der er andre projekter, andre ufordringer, hvor det kan bruges. Hvad vis det er ikke 1 million eller firma har brug for et par mere år...det er helt forståelig.  Kan jeg får halv nu uden at skade firma? Hvad med en kvart?  Det er hvor loyalitet og ærlighed er så vigtig.
 
Ang. den oprindelige indlægs ideer og tanker...ja, Jesper er lidt stille (efter han har får os op og kører )  Men, jeg ved godt at mange vil komme efter og brug Martin''s søg funktion til at finde frem til tråden her. Jeg synes vi har giv dem meget til eftertanken.
 
Og, jeg synes vi skal hold op med at samling "Angel" investor så meget med "venture kapital" investor. En "Angel" har penge og erfaring til at tilbud, "venture capital" er bare det, kapital.
 
Tak for snakket i to, jeg synes dette indslag har haft nok frem og tilbage...vi er egne eller ej, men Jesper (og det andre) har vores mening nu
 
-Andy

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper.

Har du prøvet at kontakte Connect Danmark? Du har forretningsplan klar, så hvis du kan overbevise dem om at din ide holder, kan de faktisk hjælpe dig rigtig godt på vej. Også med at skaffe kontakt til investorer.
 
Venlig hilsen
Kim Bennekou
Power Produktion Film og TV
Side 1 ud af 5 (44 indlæg)