Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investorer...Findes de?

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Glem alt om at lægge din tillid i investorer af NOGEN art. Banker er komplet ubrugelige, ganske enkelt fordi ingen bankmand på noget tidspunkt er villig til at sætte sig ind i en virksomhed. De kigger udelukkende på regnskaber, og hvis du ikke allerede HAR drevet din virksomhed i to år, så har du ikke et regnskab. Slut prut punktum.

Venture kapital eksisterer ikke i Danmark, overhovedet. Der er et par enkelte der KALDER sig Venture kapital selskaber, men det er en sandhed med mange modifikationer. De er i bund og grund investeringsselskaber bygget til at håndtere penge i stil med aktieinvesteringer, dvs. de kigger på hvad der går op og ned og investerer i det der går op. Dvs. de investere i ting der allerede eksisterer, og virksomheder der enten allerede arbejder inden for de områder, eller som allerede har ekstern støtte fra virksomheder der kan vise en solid fremgang (eller MEGET stabilt niveau) i en anderkendt branche. Hvis du skal lave standard software til Novo, strålende, men hvis ikke, glem det.

Der eksisterer ingen risikokapital i Danmark heller. 'Risiko' indebærer en vilje til at tabe penge. Den slags eksisterer ikke i Danmark, fordi ingen er stærke nok til at tabe nogen beløb af betydning. Særligt med den nuværende hysteriske panik over økonomien holder alle på pengepungen. Schweiz har stærke nok banker til den slags, og er begyndt at vise det (var to af Skype's fire investorer ikke Schweiziske banker?)

Business Angels er en helt anden scene, og ikke en jeg er top-kendt med. Mine undersøgelser tyder meget på at personlige forbindelser er altafgørende; ville du investere i en person ingen du kendte kunne sige god for? Nej vel. Og hvis du allerede er personligt forbundet, så ville du ikke være her og spørge. Det mest sandsynlige du kan gøre er at skabe et netværk med forbindelser der KAN være personligt forbundne til BizAngels. Hvordan ved jeg ikke, men sig endelig hvis du finder metoden. Måske Dansk IværksætterForening (nej, jeg er ikke medlem).

Grundsatsen er, at hvis du i Danmark skaber en forretning der indeholder en synlig nyhedsværdi er du død hvad angår investering. Jeg har grundlagt en virksomhed hvor de MODERATE budgetter viser en femdobling af investeringer i løbet af 12 måneder, og har allerede finansieret research der støtter beregningerne. Alt den information er værdiløs, fordi jeg ikke har kopieret nogens koncept, og derfor kan ingen sige "nåh ja, X og Y gjorde det samme og scorede kassen", og derfor får jeg ingen investering, punktum. Min familie har støttet mig med alt startkapital, og vi er nu ved at komme op i gear, men jeg har svoret aldrig at lade nogen bank eller lignende røre mit firma, for de er ude af stand til at gøre andet end bank-arbejde og kræve direkte tåbelige krav for det (jeg er blevet afkrævet 10% af en hærdet veteran som ville "skabe overblik", men ikke kunne forklare hvordan, bare for at nævne et latterligt eksempel).


Undgå banker, jagt ikke venture kapital, og vent ikke på at en BizAngel pludselig dukker op. Der er en grund til at det hedder "selvstændig virksomhed": Du er alene.
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Åh Henrik,

Det lyder som du har haft det hård...get over it.  Som en af den du svine til i dit LANGT afsnit jeg vil bare sige at kapital jagt (og det er et jagt) er hårdt arbejd, endnu hårdere hvis man skytte med pil (som ny starter) og ikke kanon (som etableret enterprise). 

Fordi vi skal hjælp hinanden herind og ikke bare brok, skal jeg siger noget konstruktiv også.

Til dem som læse tråden i fremtid vil jeg giv nogen gratis anbefalinger ang. den jagt på investorer.

1. Bliv kunde hos en Corporate Finans Advokat som har arbejdet direkte med andre succes indenfor startup-vc.  At har advokaten ring til en VC og siger at dit idé er god er det bedste mode at får opmærksomhed.

2. Også effektiv er en som er kendt indenfor dit branche på jeres bestyrelsen, hvis Martin Thorborg var til ring til mig og se at dit firma er det bedste ide han har set idenfor den sidste 5 år og han selv skal skud penge i dit firma.  Så vil jeg gerne mode dig!

3. Du skal slå på MANGE dor for du finde en som vil tro på idén, kom i gang, mest "early stage" VCs tag kun et par minutter at bestem om de vil indskyd i dit projekt.

4. Og husk, Venture Capitalister er ikke Iværksætter.  Det er dygtig til at finde penge, ikke starte firma.  Du har brug for dem og De har brug for dig.

En bank er en anden dyr.  Deres opgave er beskyttelse af penge som dig, mig og andre har giv' dem.  Banken skal ikke giv' den penge væk til hvem-som-helst.  Og derfor sku' mit bank invester i "sure things".

Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :
1: Jeg brokker mig ikke, jeg foretrækker bare at advare folk mod de mange skuffelser de højst sandsynligt rammer ind i. Den danske stat har for tiden en masse høje løfter om at iværksættere skal hjælpes, men de holder dem stort set ikke, og det rammer mange. Som iværksætter er man meget ofte svag, bange, og følelsesmæssigt såbar, fordi man arbejder med noget der virkelig har betydning for en selv, og fordi man temmelig ofte står alene med det (hvis man er en gruppe står gruppen så alene med det).

Mit indlæg er måske pessimistisk, men det er helt bestemt konstruktivt.

2: Jeg angriber ikke venture kapitalister. Jeg siger at vi ikke har nogle RIGTIGE venture selskaber i Danmark. Som du selv, er venture kapitalister generelt udenlandske, fordi den danske forretningsmentalitet endnu ikke er bygget op til at håndtere tanken om at satse på noget der er nyt. Danmark er en national landsby, og banker og de fleste dansk-skabte investeringsvirksomheder lever efter den forsigtige landsby-mentalitet. Det betyder ingen reelt risikable sats, ergo: De er ikke rigtige venture selskaber.

3: Jeg ved udemærket godt at venture kapitalister har lige så meget brug for ideer som ideer har brug for penge. Det er sund logik. Det ændrer bare ikke ved at venture kapitalister og iværksættere har UTROLIGE problemer, fordi de tænker meget forskelligt. Jeg mener naturligvis at begge sider har et ansvar for at forstå hinanden bedre, men mine personlige erfaringer, og hvad jeg har hørt fra andre, siger at folk med penge er meget afvisende og meget arrogante over for iværksættere, fordi iværksættere stort set aldrig taler det rette pengesprog. Som du selv siger, lytter venture kapitalister meget sjældent til iværksætteren, de lytter til erfarne, trænede folk der taler det rette sprog (advokater, Martin T.). Det er det samme gamle problem: Man kan først få penge når man allerede har tjent dem. Og det har unge uværksættere stort set aldrig, derfor har de meget små chancer for at få pengene til at få succes.


Så for at opsumere: Jeg brokker mig ikke, jeg viser en meget almindelig iværksættersynsvinkel. Jeg sviner ikke venture kapitalister til, jeg ville bare ønske de faktisk fandtes i Danmark, og at de rent faktisk tog en interesse i iværksættere, der ikke altid har råd til dyre Corp.Fin. advokater (hvis du har en pris der beviser jeg tager fejl, så sig endelig til, for så er jeg den første der hyrer en!), og som heller ikke liiiiige kan få en fyr som Martin T. i tale. Vi er ikke allesammen supermennesker, og jeg bryder mig ikke om at blive set ned på bare fordi jeg har måtte kæmpe selv for alt hvad jeg ejer.

And as for "get over it", I have, by deciding that my destiny, and the eventual reward, apparently seems to be mine alone, whether I like that or not. Get over it? Yes, that is the solution today. But should it really be the solution for tommorrow? I say "get with it" sounds better. I hope you agree.


PS: Mit sprog ER meget hårdt. Jeg siger intet her for at fornærme eller afskrække nogen, og håber at du vil tage det som en engageret debat. Jeg vil enormt gerne høre dine meninger og svar. Jeg håber helt ærligt at jeg tager fejl i mine holdninger, fordi det ville betyde at der er muligheder derude jeg ikke kender!

PPS: Mit afsnit er ikke langt. En rigtig debat kræver rigtig snak, ikke tyve ord og et punktum. Jeg elsker rigtig debat.
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik

 
Jeg må nok gi Andy ret, du lyder lidt mavesur. Hvis du hele tiden løber panden mod muren,
så prøv evt. at vende den rundt, og se om du måske kunne præsentere din forretningsplan
en anden måde.
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hehe, jeg ved godt jeg lyder mavesur, bare rolig, jeg er kommet over det stadie, ellers var jeg bestemt ikke aktiv længere.

Men okay, lad lave en håndsoprækning: Hvem føler at Danmark er et land hvor pengeindustrien viser engageret selvstændig virksomhed en reel respekt? Ikke bare venlige kundesmil, men en reel vilje til at bygge bro til nye industripotentialer.

Hvor mange tror Skype ville have den mindste smule mere held med at finde indenlandsk kapital idag end de havde da alle smed dem på porten (med pæne smil) da de startede?

Nej vel.

Faktum er at man altid lyder enormt mavesur når man beskriver en dårlig situation uden at prøve at "finde det positive i det negative", som vi danskere så ofte kræver. Der er bare ikke meget positivt at finde når unge mennesker bliver betragtet som blåøjede legebørn bare fordi de ved mere om en ny teknologi end de berygtede "folk med slips" gør. Sådan har det nok altid været (se filmen "Pirates of Silicon Valley", om Apple og Microsoft''s skabelse, om ikke andet).

Jeg har ikke meget til overs for pengefolk længere, nej. Jeg er nok lidt gnavpottet over den dårlige behandling og de pæne, men tomme smil jeg har fået, ja. Men det betyder ikke så meget længere. Mit arbejde tegner sig nu yderst muligt, helt uden at jeg behøver at dele gevinsten med nogen. Og det passer mig sådan set fint. Jeg ville bare ønske at næste generation fik en bedre chance. De får ikke en bedre modtagelse af pengefolkene, det er jeg overbevist om, men herinde kan jeg i det mindste advare dem om ikke at få alt for høje håb. Jeg hader at lyve for unge håbefulde mennesker (jeg har nul og niks chance for at blive politiker).

Mavesur... okay da, betragt mig som det. Men modbevis mig først.
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit afsnit er bare lang fordi det tag mig tid til at læse (og normalt jeg kun læse powerpoint slides ).

Man kan først få penge når man allerede har tjent dem
"Det først million er det sværste" - Donald Trump
 
Ja, det kan vare hårdt arbejd at komme til bord med en VC (og en del held) men det er ikke at siger at 1) det kan ikke ske. 2) Det kan ikke betaler sig. 3) man skal ikke kun kig efter det i Danmark.  Jeg vil aldrig kun mødes med VC'er i Los Angeles (pop. 9,871,506 i 2003) så hvorfor er Dansker så bang for at finde kapital udenfor granse.
 
VCs sprog måske er anderles men de snakker fra efaring og kan hjælpe med at minimer fejl trin (hvis ikke direkt hjælpe med udvikling).  Husk at mange brandt af meget penge ikke så mange år siden .
 
Og de findes i Denmark, Ikke alle i DVCA er vc (nogen er banker, nogen "Corporate VCs", nogen investering selskaber) men tilbage er stadigvæk et pæn stk.  http://dvca.dk/sw7612.asp
 
Som Kim Bennekou har svaret, er Connect Denmark et udmærket sted at forbered mans "pitch" så du kan overbevis VC'er at din idé er kanon, fordi hvis den er, så er der en angel eller VC som vil gerne med.
 
(nå, så har vi måske taget den her tråd op til et lidt højer enhed en Jesper med hans 2 personer virksomhed har regnet med).
 
Bare så menskener ikke giv op (det er godt du har ikke Henrik).  Hvis du har en idé, og den er go´, så er det en -et sted der ud - som vil betaler dig at kom i gang.  Så bare kom i gang
 
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik

Nu ved jeg ikke hvordan du præsenterer dit projekt, men min erfaring er at dokumentationen er uhyre vigtig,
( hvor er jeg , hvor vil jeg hen, hvordan er det planen at komme derhen ) og ikke mindst hvordan er jeg kommet derhen hvor jeg er i dag. Jeg har set diverse projekter hvor man bruger hele sider på at beskrive div konstruktioner for at undgå personlig hæftelse, og hvor helt elementære basisoplysninger om ejeren er udeladt. og så kan man efterfølgende ikke forstå at en evt. investor takker pænt nej.
Jeg er udmærket klar over at det ikke forholder sig sådan i alle tilfælde.
 
 
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :
1) Jeg kan ikke lave et ordentligt Power Point, jeg har altid for meget jeg gerne vil sige

2) Donald Trump, haha, jeg har hans "The Way to The Top" her, og den er alle pengene værd! Jeg har altid haft en svaghed for manden, han er så skamfrit eccentrisk og forretnings-minded

Men Andy, du virker faktisk utroligt interessant! Jeg har aldrig sagt man ikke kan klare det i Danmark; man KAN blive succesrig i Danmark, se bare på Giga og Skype. Men man skal netop, som du siger, ikke kun kigge i Danmark, man skal langt mere kigge UDENFOR Danmark, fordi danske banker og investorer er ikke specielt gode til nytænkning. Jeg ville ønske jeg havde vidst det for 3-4 år siden, men det er ikke nemt at lære om de VIGTIGE ting for iværksættere i Danmark. Jeg har studeret forretning ved universitetet, jeg har deltager i mange andre "iværksætter-kurser", og gør det stadig lidt. Men de fortæller ikke mange vigtige ting, de siger bare "lav en forretningsbeskrivelse" og forklare en masse om skatter. Jeg tror der er mere brug for folk med DIN viden end der er for nogen af de kurser.

Jeg er stadig meget besluttet på ikke at spilde tid på banker og investorer. Jeg har aldrig fået andet end hul kritik og falske smil fra dem. Men de ting du skriver her gør mig interesseret. Jeg vil meget gerne høre flere af den slags forslag fra dig (og andre der har dem), især om steder man kan gå hen og få folk til at skabe forbindelsen til gode investorer.

Jeg tror stadig ikke at det bliver en del af min virksomhed, og jeg vil ikke råde nogen til at bygge hele deres virksomhed op på et håb om at "nogen" vil finansiere den. Men nu er jeg ihvertfald nysgerrig.
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :
(Svar til Hans)

Dokumentation er MEGET vigtig. Problemet er at mange nye teknologier ikke kan dokumenteres med 20 års baggrund, og hvis det er for nyt, skræmmer det mange væk. Folk tror (og fortæller derfor ofte andre) at det drejer sig om at forklare og dokumentere ting over for en bankmand, og så vil han forstå. Det passer desværre overhovedet ikke. Jeg har bankmænds ord på at de ikke vil røre noget som helst nyt medmindre alle deres penge er 100% garanteret. Det kan ingen nystartede iværksættere klare!

Mht. alt det med personen: Jeg har aldrig udeladt information om mig selv, og jeg har aldrig forsøgt at undgå personlig hæftelse (jeg hæfter p.t. for al aktiv kapital i min virksomhed). Jeg ved udemærket godt hvad jeg arbejder med, og jeg kan sagtens fortælle hvem hvad og hvorfor jeg er, nu da og i fremtiden. Problemet er at det ikke er nok. Der SKAL være noget sikkert, afprøvet til hudløshed osv. før de alment tilgængelige investorer bider på. Patentsikring er den helt store dille; hvis du yder en service er du stort set skudt ned med det samme, for den kan man ikke beskytte ved retssag.

Problemet er i bund og grund at hvem jeg er, hvor jeg vil hen, handlingsplanen, midlerne, viden, person osv. er ikke nok. Der skal være nogle magiske ord, som 99% af iværksættere ikke kender eller ikke kan levere uden at lyve tykt. Og det går mig på, for jeg har set geniale ideer styrte ned i flammer pga. bankfolk og investeringsfonde der hellere vil lytte til smarte, velsmurte sælgersmil (kan nogen huske dagbladet "Dagen"?) end folk der rent faktisk kan tilbyde noget (Skype).

Men nu plaprer jeg bare løs igen. Jeg er nok lidt for følelsesmæssigt engageret i samfundstilstanden. Nok derfor jeg ikke kan skrue et sælgersmil sammen hvor det behøves
Side 2 ud af 5 (44 indlæg)