Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ekstraordinær generalforsamling

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Nyborg
Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

hej aminoer!

Vi er med i en frivillig forening, og med i bestyrelsen, nu er det således at den nuværende formand og næstformand er bedste venner, og to af de resterende fire bestyrelsesmedlemmer er deres koner, og de er alle fire af præcis samme mening som formanden, han følger dog ikke foreningens vedtægter med hensyn til formål ( der er vist lidt "egenvinding" ind over),hvilket er frustrerende. Vi ( de to resterende best.medlemmer) har indkaldt til bestyrelsesmøde med henblik på at få indkaldt til ekstraordinær generalforsamling. I vedtægterne står der imidlertid at der skal 2/3 af den samlede bestyrelse til at indkalde til en sådan, og det det kan være et problem i denne situation, jeg vil gerne høre om der er nogen der ved hvad vi kan gøre.

på forhånd tak

Morten

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Står der noget om hvor mange meninge medlemmer der skal til at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling?

Henrik

Fra Nyborg
Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Henrik

Nej det er ikke beskrevet, og der er som sådan heller ikke lavet nogen medlemsliste, eller endnu truffet bestemmelse om hvad der skal gøres i den sammenhæng

 

vh Morten

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten,

Problemet er at der på det foreningsretlige område er aftalefrihed. Denne aftalefrihed giver sig udtryk i den første og allervigtigste foreningsretlige grundregel, der slår fast, at det er vedtægterne, der bestemmer, hvad der gælder i den pågældende forening.

Så hvis du ikke kan finde hjemmel i jeres forenings vedtægter har du en svær situation.

Hvis det kun er bestyrelsen som kan indkalde til ekstraordinær generalforsamling så er det måske et punkt at tage op på den næste ordinære generalforsamling.

Henrik

Fra Nyborg
Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Henrik

Det er desværre det samme jeg har konkluderet.

men det vil altså sige at den nuværende konstallation muligvis er blivende, indtil den næste ordinære generalforsamling, uagtet at der afviges fra vedtægterne, og foreningens midler ikke anvendes iht. disse.

 

mvh

 

Morten

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Schjøtt:

men det vil altså sige at den nuværende konstallation muligvis er blivende, indtil den næste ordinære generalforsamling, uagtet at der afviges fra vedtægterne, og foreningens midler ikke anvendes iht. disse.

Hej Morten,

Ja som det ser ud må "slaget" stå på den ordinære generalforsamling.

Der er stadigvæk spørmsmålet om bestyrelsesansvar. Normalt vil dispositioner som er normale og forretningsmæssige ikke kunne aflede et ansvar. I det tilfælde, hvor bestyrelsen disponerer udenfor de vedtægtmæssige rammer risikerer den at kunne gøres ansvarlig.

Så I dit tilfælde, ville jeg selv sørge for at få ført til referat i forhandlingsprotokollen, at jeg stemte i mod beslutningen.

Jeg kender alt for godt din situation og det er dræbende for frivilligt bestyrelsesarbejde, at skulle bruge krudt på sådanne problemer.

Henrik

Fra Nyborg
Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Henrik

tak for dine gode og konstruktive svar, både i dette og andre indlæg.

 

vh

 

Morten

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)