Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der andet i Franchise end stakkels 7Eleven franchise-tagere?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Jul 05
Indlæg ialt: 414
Fra  MedieMarketing Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer,

 

Jeg har i det sidste halve år arbejdet intenst med idéen om noget i stil med 7-Eleven. Hvorfor skal de være de eneste på markedet? - og tendenserne er der helt klart fra den danske befolkning. Alle får mere travlt og vil ikke lave mad etc.

 

Men i stedet for at lave det til et franchise-koncept, arbejder jeg på at lave det til et kædesamarbejde med de allerede eksisterende købmænd/kiosker i København. Det har både sine ulemper og fordele ved denne måde:

 

Ulemperne:

- Der er ingen forpligtelser overfor kæden

- Kunderne kan hurtigt bryde ud af kæden og forsætte selv

 

Fordelene:

- Indehaverne skal ikke skyde 200.000 ind i firmaet (som man skal i 7-Eleven idag) man bruger simpelthen sin eksisterende butik

- Vi (firmaet bag) skal ikke ud og finde 100 franchise-tagere - vi har dem allerede i systemmet.

 

... og så er der lige 100.000 andre fordele og ulemper.

Nå, men det var blot for at sige, at 7-Eleven ikke bør (må) være de eneste på dette marked. Men faktisk er der også McDonald''s forretninger der drives på denne måde. Kæder som SPAR og SuperBest er også franchise-koncepter. Så Martin T..... du kan sgu få andet end en 7-Eleven

ONLINEAFDELINGEN.DK - Sammensæt din egen onlineafdeling.

Se mere på www.onlineafdelingen.dk

Tilmeldt 15. Apr 05
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 03:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Har siddet med ansvaret for e-handel hos Bog & idé - landets største boghandlerkæde med over 135 butikker og en årsomsætning på ca. 1,2 mia. Det er et af landets mest holdbare franchise-koncepter og i stadig vækst. Jeg kan varmt anbefale en butik, hvis man ellers er int. i bøger, multimedie, kontorting etc. Skriv til mig på jonathan@engodsag.dk, hvis I vil vide lidt mere.


VH Jonathan Løw.
Fra Holstebro
Tilmeldt 14. Aug 05
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa.

Lige en besked til "Bengaard".

Superbest & Spar butikkerne er ikke franchise koncepter. Superbest og Spar forretninger er udelukkende selvstændigt ejede detail forretninger der er samarbejdende i kæder, hvilket giver dem fordele i eksempelvis markedsføring, indkøb etc.. Butikkerne ejes 100% af ejerne selv.

Rema 1000 & 7-eleven er vist de eneste der driver franchise på detail området. (De 2 firmaer ejes også af den samme).




Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 01:46
Hvor mange stjerner giver du? :

franchise-koncept anno 1998

 
Da jeg som selvstændig vognmand kiggede efter nye kunder i avisen falt jeg over en annonce fra . . . . .TRANS (ingen nævnt, ingen glemt).
 
De søgte vognmænd som ville være med på franchise-konceptet hos dem. Jeg sendte en ansøning for det virkede meget spændene. Fik svar efter et par dage om de gerne ville se mig til en samtale, cool nok.
 
Under mødet kom der store tal på bordet, men grundet min erfaring fra jobbet som selvstændig vognmand kunne jeg se, at deres kørsels system og de vare grupper de har valg at køre med ville tage ca 12 - 16 timer dagligt på hverdage og 8 - 10 timer pr dag i weekenderne.
 
Vildt lang tid ...... for et franchise-koncept uden udvikling i `98 ...... men når alt blev lagt sammen så ville der være 47.000 kr til franchise-tageren dog minus pladsleje minus leasing af DERES vogn minus værdiforringelse på teknisk udstyr, de var de første som kørte via håndholdte mini pcér. Min hurtige beregning var, at der ville være under 32.000 før skatten skulle trækkes, og med det timetal ville det være en midt sagt elendig timeløn, nede på omkring 85 kr men stadig en flot månedsløn, hvis man ikke fortalte om sine timer.
 
Min løsning var at kunne køre for dem, som EKSTERN vognmand til MINE PRISER, det viste sig at være en temlig god ide, for jeg fik hurtig gang i 4 vogne hos dem, med en daglig belægning på 16 - 18 timer pr vogn, med 2 forskellige chaufføre på hver vogn pr dag, altså job til 10 mand og med 5 vogne på gade, som må¨siges at være ret cool, for et personligt ejet vognmands firma med en levetid på under 2 år.
 
Det beløb der skulle indskydes i franchise-konceptet var omkring 175 af de store, pr. vogn fra franchise-tageren side.
 
En ret så dårlig forretning for de stakler der skød deres spare kroner i det, som i nok har gættet så gik de konkurs efter kort tid. Jeg måtte af med 3 af de 5 vogne, men værst var det at sige fravel til 8 ud af 10 mand.
 
PS : Jeg har solgt den pågældene vognmands forretning til en af de ansatte chaufføre

Venligst

René Buch

Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 01:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Martin - og alle øvrige Aminoer  

Jeg indrømmer straks, at jeg ikke har de store erfaringer med Franchise - har kun studeret det en smule, da vi som koncept skulle igang her på det danske marked, hvor vi overvejede hvorledes forhandler-aftaler m.m. skulle skrues sammen.

Man skal som evt. kommende franchise-tager se sig ualmindeligt godt for, i det - som tidligere nævnt i et fornuftigt indlæg - som regel er opstillet en standard kontrakt, der i høj grad tilgodeser franchise-giver - i alle forhold. Der skal normalt stilles modkrav, og ved kapitalindskud - forlang garantier for at der er værdier for pengene, du må aldrig købe en anden mands ideer og vissioner - førend han har bevist, at begge parter kan drive forretning / tjene penge på projektet.

(undskyld for at bringe sport på banen) - tag nu vores helt egen Michael Rasmussen - kald ham for franchise-tager i det spil han er i, han kører for Robobank / franchise-giver, der også står for konceptet / holdet af øvrige FTér - her er jo et tydeligt eks. på magtfordelingen - konceptet svigter (i dette tilfælde) forhandleren, når lokummet brænder / markedet og kunderne (tour-ledelsen og pressen m.fl.) ændre sig - eller skifter holdning. (Håber han har en fornuftig kontrakt iøvrigt - vil hermed lige give manden min sympati).

Endvidere vil jeg da også mene, at et koncept bør have grundlaget på plads mht. Brand, visioner, planer, lokaler og udstyr samt profil og markedsstrategi - ikke at forglemme, hvad baglandet vil / kan gøre for franchise-tageren. Der bør fremlægges reviderede budgetter med kapital beskrivelse og forklaring til størrelsen på indskud.

Med andre ord, inden et franchise-baseret koncept kan tillade sig at bé potentielle samarbejdspartnere om penge, så er der mange ting der skal på plads, hvilket man jo må forvente af større koncepter som 7-11 m.fl.

Vi valgte franchise handlen fra, da vi på daværende tidspunkt ikke følte os nok rustet til at tilbyde FTére ordentlige vilkår - vi gik den mere traditionelle vej, med ganske almindelige forhandler-aftaler - med ganske almindelige handels betingelser.

Set i bakspejlet....... Vore forhandlere / servicepartnere ejer selv deres firmaer - også værdierne i dem, de kan principelt handle hvor de vil - vi skal bare som koncept sørge for, at varen er tilgængelig og at baglandet fungerer bedere end vore konkurrenters - hvilket er en god og ærlig måde at drive samarbejde på. En svaghed ved den metode er, vi som koncept - ikke har alle slutkunder direkte i koncept-regi - udover at vi jo da kan bestemme hvem der kan købe udstyr og originale dele osv.

mvh

Bent

Fra Århus
Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 381
Fra  BiipBiip.dk Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kender også 2 der har en 7/11 og det kører fint..

 

Og ham der ejer de fleste af macD i Århus ja han mangler skam heller ikke smøret til brødet



 



God god omsætning



Side 2 ud af 2 (16 indlæg)