1. Ca. halvdelen af omsætningen går til teleselskaberne og SMS-gateway-selskabet. Det kan jeg ikke gøre noget ved. Jeg kan en dag understøtte kreditkortbetaling som månedligt abonnement og ubegrænset forbrug, så det bliver meget billigere pr. rejsebeskrivelse for de personer der vil benytte det meget. Husk på at en rejsebeskrivelse har sin største berettigelse når man ikke ved hvordan man kommer derhen hvor man gerne vil hen. Hvis man har styr på busafgangene, stoppestederne og kører på de samme tidspunkter igen og igen, så behøver man kun i mindre grad en rejsebeskrivelse (der kan være aflysninger af afgange).
Om prisen er et stort problem, det vil vise sig. Faktum er at kollektiv trafik er meget billigere end bil iflg. http://www.transportbudget.dk/. Her er nogle scenarier:
Scenarie
|
Pris/md. (Kollektiv trafik)
|
Pris/md. (Bil)
|
1 person (by)
|
890 kr.
|
4.771 kr.
|
1 person (land)
|
1.550 kr.
|
6.070 kr.
|
Par (by)
|
2.250 kr.
|
5.021 kr.
|
Par (land)
|
3.295 kr.
|
6.225 kr.
|
Par med børn (by)
|
2.138 kr.
|
4.739 kr.
|
Par med børn (land)
|
3.190 kr.
|
6.014 kr.
|
Det har så desværre en række ulemper i forhold til bilen og nogle af dem forsøger vi at rette op på med Nisera.
Her er en tabel med hvad personer typisk køber over mobiltelefonen og deres pris.
Mobiltjeneste
|
Typisk pris (kr.)
|
Få en SMS vist på TV
|
6 – 8
|
Ringetone
|
8 – 25
|
Polyfonisk ringetone
|
12 – 25
|
Musikvideo
|
12 – 30
|
Billede
|
25
|
Mobilspil
|
30 – 70
|
Så det afhænger af nok af personen. Hvis personen ikke tillægger sin fritid særlig stor værdi og gerne påtager sig mere besvær end nødvendigt, så har du sikkert ret i at personen sandsynligvis ikke vil betale for en tjeneste som Nisera.
2. Hvis en person ikke har set webstedet og har tilmeldt sig og bare skal bruge det her og nu, så ved han jo heller ikke hvordan han skal bruge det.
3. Google Maps kræver installation på mobiltelefonen og er meget dyr i båndbredde. Jeg har netop gjort det webbaseret for at der ikke skal installeres programmer på mobiltelefonen og tekstbaseret for at bruge minimum af båndbredde. Hos telia betaler jeg 8 kr. pr. MB. På 1 MB kan jeg udføre omkring 200 søgninger. Med mobil rejseplanen kan man kun udføre 20 - 40 søgninger for samme pris.
Desuden så er Google Maps vejdataene meget gamle og fejlagtige. Google benytter data fra TeleAtlas og jeg ved at deres data er mindst 7 år gamle. Vores vejdata opdateres hvert år.
Google er godt igang med at lukke mange af de projekter som ikke udgør deres kerneforretninger. At holde styr på alle de data der skal til for at drive sådan en tjeneste til kollektiv trafik er ikke nogen triviel opgave for Google, så jeg vil være meget overrasket hvis Google finder det værd at drive sådan en tjeneste i vores lille land.
Om licensaftaler: Trafikselskaberne har ingen penge. De har ikke engang penge til at gøre rejseplanen brugbar. Hvorfor har rejseplanen nu i rigtig mange år bedt os rejse tilbage i tiden for at nå en bus hvis vi fortæller den at vi skal afsted lige nu? Hvorfor siger den at jeg skal gå dobbelt så langt som nødvendigt? Hvorfor opdateres deres data ikke når der er midlertidige omlægninger i linjer og planer, så den sender mig hen til stoppesteder hvor bussen ikke holder? De prioriterer rejseplanlægning meget lavt og brugerne flygter bl. a. fordi de ikke kan finde ud af at benytte deres komplekse trafiksystemer.
Af ren nysgerrighed, hvad gør du egentlig i dag når du ikke ved hvordan du kommer til en adresse med bybusserne?