Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kommentarer fra e-handelseksperterne

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Pyha, efter mere end 4 år fra den første idé og efter 100+ problemer, så har jeg endelig fået projektet i en brugbar tilstand. Så nu skal jeg så lære at sælge til privatpersoner fremfor erhverv som tidligere, hvilket jeg har lidt på fornemmelsen er en hel del sværere. Nu ville det jo være fint med nogle kommentarer fra de erfarne e-handelskøbmænd/kvinder. Tror du webstedet sælger og hvad vil du mene der skal til for at forbedre salget?

Nisera

 

Tilmeldt 17. Mar 08
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper.

Ideen ser god ud, men det er jo klart en udfordring at få folk til at bruge den - specielt fordi vi alle har nogle vaner i forvejen for, hvordan vi finder vej. -Og det fungerer jo....

Jeg synes at du skal finpolere din side en del for at gøre tilbuddet attraktivt for dine besøgende. Min første tanke var, at din forside har MANGE forskellige skrifttyper, skriftstørrelser og farver. Det fungerer ikke. Og den gule overskregning af alt går imod alle retningslinjer for tekst på nettet. Gør det ensartet og brug i stedet en tekstforfatter til at sammensætte en kort og direkte tekst til din side. Jeg orker simpelthen ikke at læse det hele igennem. Sorry.

Selve designet er simpelt og det kan fungere -  men det er ikke prangende. Der kunne godt laves nogle lækre detaljer, som gør siden mere behagelig at være på.

Håber det kunne bruges og held og lykke med projektet.

Mvh Morten.

Fra Århus
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Morten.

Man orker ikke læse mere end de første 5 linier.. og hvis man scroller ned, laaangt ned.. er det et væld af farver.
Kunsten er at holde sit budskab kort og virkelig få folk til at tænke, "Det er lige det jeg har ledt efter!" ... Jeg tror det er et godt projekt du har gang i, men du har et stykke vej endnu før det kan brandes ordentligt, ellers smutter folk hurtigt væk fra din side..

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Feb 07
Indlæg ialt: 776
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Hej Casper

Jeg vil give Morten ret, din side mangler en del finpudsning. Selve topmenuen og fanerne spiller rigtig godt, men herunder syntes jeg lidt det går galt. Du bruger forskellige skrift størrelser, farver og overstregninger. Det får jeg stress af, det er meget svært lige at få et overordnet overblik hvad det her egenlig går ud på.

Herefter scroller man ned og ser på forsiden, der er så meget information man skal tage stilling til, og det gider en kunde simpelthen ikke - han vil være væk med det samme. På forsiden skriver du hvad det her går ud på og herefter kan du lave en fane med stærke fordele. Hvis du laver en ordenlig beskrivelse på forsiden, vil de fleste allerede have taget en beslutning og tænkt fordelene igennem - og vælger herefter om de vil benytte dig eller ej. Med andre ord, der er for meget støj på din forside.

Som Morten nævner kan du få fat i en tekstforfatter der lige ved hvad der skal stå på forsiden. Ellers burde du sætte dig ned med en blok, tænke virkelig igennem, hvad har kunden brug for at vide, når han træder ind på din side. Dette skal stå på forsiden. Herefter næste skridt, hvis kunden syntes det er en fed ydelse, hvad skal han så vide bagefter? Her kommer fordele, sådan gør du, hvad koster det osv.

Din kasse hvor man kan prøve din ydelse af, skriver du Århus kommune, virker den ikke i andre kommuner? Hvis ikke, skal dette stå der et sted på forsiden. Hvis den virker overalt, skal du have ændret "århus kommune" ellers får din kunde ideen om, det her kun virker i Århus.

Nå det var lige et par skud fra hoften, håber det kunne hjælpe lidt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det. Så en lille opsummering:

Kun sort farve
Kun én skriftstørrelse
Flyt fordelene væk fra forsiden

Det virker pt. kun i Århus kommune, men jeg vil gerne have e-mail-adresssen fra nogle af de personer som bor i andre kommuner som kommer forbi, så jeg tilbyder dem 60 dage gratis når vi understøtter deres kommune, hvis de giver mig deres e-mail-adresse på tilmeldingssiden efter at de har valgt  kommune.

Hvis fordelene ikke skal være på forsiden/landing page, hvad bør jeg så skrive om/slå på der?

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Feb 07
Indlæg ialt: 776
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Ja det ihvertfald nogle af de fejl der lige popper i øjenene. Du kan evt. henvise til fordelene, blot ved et lille blåt link. Så kan kunden selv vælge, om han gider læse mere om fordelene. Du kunne også lave nogle små kasser hvor der stod SÅDAN KOMMER DU VIDERE - FORDELE - PRISER efter forside teksten. 

Men sæt dig ned og tænk igennem, hvad har kunden brug for når han kommer ind på din side. Prøv at holde dig til en farve og størrelse - ingen overstregninger. På forsiden skal der KUN være 100% relevant information.

 

Tilmeldt 26. Jan 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Ideen er umiddelbart god, men jeg ser dog nogle åbenlyse svagheder og trusler ved konceptet:

  1. Prisen på 12 kroner lyder af meget. Det er en fordobling af billetprisen hvis man bruger klippekort.
  2. Man skal tilmelde sig. Dette er bare dræbende hvis man står og skal bruge det her og nu.
  3. Det er "tekstbaseret" i en browser (hvis jeg da har forstået konceptet rigtigt). Når du nu har valgt at lave det browserbaseret , kan jeg ikke forstå, at du ikke har lavet en google maps applikation. Og apropos Google, så ved jeg at de er igang, med at lave kørselsplanlægning hvor kollektiv trafik indgår. Jeg har ingen anelse om hvornår det kommer til Danmark, men det vil dræbe din virksomhed på stedet.

Jeg synes hellere du skulle prøve at sælge din løsning til de forskellige busselskaber på licensbasis. Det andet virker desværre dødfødt. Jeg selv der er storforbruger af kollektiv trafik, ville aldrig benytte din service. Det er simpelhen for dyrt og kompliceret at bruge.

/elbarto

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Ca. halvdelen af omsætningen går til teleselskaberne og SMS-gateway-selskabet. Det kan jeg ikke gøre noget ved. Jeg kan en dag understøtte kreditkortbetaling som månedligt abonnement og ubegrænset forbrug, så det bliver meget billigere pr. rejsebeskrivelse for de personer der vil benytte det meget. Husk på at en rejsebeskrivelse har sin største berettigelse når man ikke ved hvordan man kommer derhen hvor man gerne vil hen. Hvis man har styr på busafgangene, stoppestederne og kører på de samme tidspunkter igen og igen, så behøver man kun i mindre grad en rejsebeskrivelse (der kan være aflysninger af afgange).

Om prisen er et stort problem, det vil vise sig. Faktum er at kollektiv trafik er meget billigere end bil iflg. http://www.transportbudget.dk/. Her er nogle scenarier:

Scenarie

Pris/md. (Kollektiv trafik)

Pris/md. (Bil)

1 person (by)

890 kr.

4.771 kr.

1 person (land)

1.550 kr.

6.070 kr.

Par (by)

2.250 kr.

5.021 kr.

Par (land)

3.295 kr.

6.225 kr.

Par med børn (by)

2.138 kr.

4.739 kr.

Par med børn (land)

3.190 kr.

6.014 kr.

Det har så desværre en række ulemper i forhold til bilen og nogle af dem forsøger vi at rette op på med Nisera.

Her er en tabel med hvad personer typisk køber over mobiltelefonen og deres pris.

Mobiltjeneste

Typisk pris (kr.)

Få en SMS vist på TV

6 – 8

Ringetone

8 – 25

Polyfonisk ringetone

12 – 25

Musikvideo

12 – 30

Billede

25

Mobilspil

30 – 70

Så det afhænger af nok af personen. Hvis personen ikke tillægger sin fritid særlig stor værdi og gerne påtager sig mere besvær end nødvendigt, så har du sikkert ret i at personen sandsynligvis ikke vil betale for en tjeneste som Nisera.

2. Hvis en person ikke har set webstedet og har tilmeldt sig og bare skal bruge det her og nu, så ved han jo heller ikke hvordan han skal bruge det.

3. Google Maps kræver installation på mobiltelefonen og er meget dyr i båndbredde. Jeg har netop gjort det webbaseret for at der ikke skal installeres programmer på mobiltelefonen og tekstbaseret for at bruge minimum af båndbredde. Hos telia betaler jeg 8 kr. pr. MB. På 1 MB kan jeg udføre omkring 200 søgninger. Med mobil rejseplanen kan man kun udføre 20 - 40 søgninger for samme pris.

Desuden så er Google Maps vejdataene meget gamle og fejlagtige. Google benytter data fra TeleAtlas og jeg ved at deres data er mindst 7 år gamle. Vores vejdata opdateres hvert år.

Google er godt igang med at lukke mange af de projekter som ikke udgør deres kerneforretninger. At holde styr på alle de data der skal til for at drive sådan en tjeneste til kollektiv trafik er ikke nogen triviel opgave for Google, så jeg vil være meget overrasket hvis Google finder det værd at drive sådan en tjeneste i vores lille land.

Om licensaftaler: Trafikselskaberne har ingen penge. De har ikke engang penge til at gøre rejseplanen brugbar. Hvorfor har rejseplanen nu i rigtig mange år bedt os rejse tilbage i tiden for at nå en bus hvis vi fortæller den at vi skal afsted lige nu? Hvorfor siger den at jeg skal gå dobbelt så langt som nødvendigt? Hvorfor opdateres deres data ikke når der er midlertidige omlægninger i linjer og planer, så den sender mig hen til stoppesteder hvor bussen ikke holder? De prioriterer rejseplanlægning meget lavt og brugerne flygter bl. a. fordi de ikke kan finde ud af at benytte deres komplekse trafiksystemer.

Af ren nysgerrighed, hvad gør du egentlig i dag når du ikke ved hvordan du kommer til en adresse med bybusserne?

Tilmeldt 26. Jan 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper,

Jeg håber ikke du tog min kritik ilde op. Det var bare de tanker der kom til mig som potentiel kunde, da jeg læste om konceptet på din hjemmeside. Du har naturligvis tænkt det grundigere igennem end jeg har.

Jeg har ikke selv en telefon med browser, så jeg aner ikke hvad båndbredde koster. Med 8 kr. pr. MB, er det naturligvis udelukket at bruge Google Maps på mobilen.

Når jeg selv skal et sted hen i Århus hvor jeg ikke er kendt, går jeg først ind på rutekortet for at finde ud af hvilken linie som kører der hvor jeg skal hen. Derefter slår jeg op i køreplanen. Skal man med mere end een line, bliver det tricky, og her må man sige at i hvert fald midttrafik har sovet i timen. Derfor tænkte jeg at Google Maps ville være den ideelle løsning, da man ville kunne kombinere den grafiske rutepræsentation med køreplansdata. Det ville også give en visuel beskrivelse af rejsen, hvilket jeg ville foretrække fremfor en ren tekstbeskrivelse. En sådan løsning tror jeg ogsp ville være lettere at sælge til busselskaberne.

Om Google stopper deres udvikling kan jeg ikke sige, men du kan se her hvor de dækker pt.: http://maps.google.com/transit

Hvorfra ved du at Googles data er 7 år gamle? Hvor får du dine vejdata fra, og hvad med busdata?

/elbarto

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Slet ikke, jeg argumenterede bare for mine valg. Ved at det er en simpel browserløsning, så kan man også bruge Nisera på de billige mobiltelefoner der ikke har internet (GRPS og.lign.), men som understøtter WAP og JAVA, hvis man installerer Opera Mini browseren. Det er alligevel ca. 700 mio. ekstra mobiltelefoner der så er kompatible med Nisera, så vidt jeg kan forstå.

Jeg har dataene til at kunne udvikle en grafisk løsning uden at skulle være afhængig af Google Maps. Google har jo deres licensbetingelser. Det jeg synes der stopper mig er markedsbetingelserne. Der er flere GPRS-abonnementer i danmark end der er danskere og GPRS er simpelthen for langsomt til grafiske data. GPRS har stor latency (det tager lang tid for en datapakke at nå frem). Derudover så er prisen på datatrafik for dyr. Og så mangler jeg så også lige nogle kontanter til at udvikle det ;-)

Prøv http://mobil.rejseplanen.dk/ på en mobiltelefon hvis du kan. Somme tider kan jeg slet ikke se det jeg skal bruge på kortet selvom jeg zoomer helt ind.

Jeg sad tilfældigvis ved siden af direktøren for KortCenter.dk som registrerer vejmidter i danmark ved et foredrag om Google Maps. Så vi snakkede lidt om min idé og jeg fik en licens til vejdataene. Busdataene indsamler vi selv og sørger for at få alle midlertidige ændringer med også, hvilket rejseplanen ikke gør. Der er jo vejarbejde flere steder i midtbyen nærmest hele tiden og det gør at busserne kører ad omveje og stoppesteder flyttes. Midttrafik publiserer ikke nye køreplaner i sådanne tilfælde. De skriver bare at bussen kører ad en omvej, så deres brugere må selv finde ud af hvor de kan komme af og på, når bussen ikke kører som den plejer. Vi sørger for at opdatere med de ændringer, så Nisera sender brugerne ad den bedste alternative rute, hvis f.eks. et stoppested er inaktiv i en periode. Dermed opdager en Nisera bruger ikke at køreplanerne er ændret f.eks. pga. vejarbejde.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)