Jeg har nogle spørgsmål i den forbindelse og disse er: (bruger summasummarum)
1. når enkeltmandsvirksomheden er købt, hvordan afslutter jeg så denne? Her tænker jeg på de regninger der stadig mangler at blive betalt og de penge der mangler at komme ind....lader jeg bare enkeltmandsvirksomheden "køre" indtil alt dette er overstået?
2. Hvordan skal jeg taste de forskellige oplysninger ind i systemet (summa) i ApS regnskabet, her tænker jeg på at af de 65000 kr. er der jo både lager og goodwill osv. hvordan for jeg fordelt det ud på de rigtige kontoer, så min lager rent faktisk bliver "fyldt" i det nye regnskab.
3. Hvis jeg stifter tirsdag....køber jeg så bare enkeltmandsvirksomheden tirsdag også lader regnskabet være "ApS under stiftelse" indtil jeg har modtaget et CVR.
Sidst og ikke mindst kunne jeg rigtig godt tænke mig et summasummarum kursus her i Jylland...så hvis nogen kender et sted...
Du har helt ret, det var det første vi ville lave. Desværre kunne vi ikke "skrabe" værdier sammen i firmaet for 65000 kr. og har derfor valgt at stifte kontant også købe enkeltmandsvirksomheden for 65000 kr.
Det giver mig så bare nogle små problemer ifht bogføringen. Det er jo nyt regnskab, ny konto m.m. jeg skal have oprettet.
Jeg har ikke lavet købsaftalen endnu, jeg er nemlig ikke helt sikker på hvad den skal indholde........det er jo ret vigtigt, da det nok er det samme jeg skal bogføre ovre i ApS'et.
Det er hovedsagelig lager, resten er brugt til start af virksomhed, men fx hardware som computer er der intet af.