Jeg har lige fået bogholder på. Firmaet har en webside, men man kan ikke se priser m.m. Jeg var til et møde og forhørte mig om lidt af hvert og vi aftalte at de skulle lave mit momsregnskab. Så langt så godt. Regnskabet blev lavet og det var helt fint.
Da fakturaen så kommer er der smækket 950 kr på som hedder "årsgebyr vedr. 2009" og der er ingen nærmere forklaring hvad det dækker over.
Er det normalt at man skal betale gebyr/abonnement m.m. for bogholderi? Nej vel?
Jeg husker heller ikke at have fået dette at vide på mødet.
Sagen er jo at timelønnen reelt stiger med 250 kr, da det cirka tager en time at lave mit regnskab, dvs en bogholder får så cirka 780 kr i timen. Det mener jeg er for meget for et simpelt momsregnskab.
Hvordan kan jeg juridisk undgå at betale det årsgebyr? Det er jo påstand mod påstand tænker jeg.
Nu ved jeg ikke hvordan i har udarbejdet aftalen, men jeg tror at bogholderen/revisoren pålægger dette "gebyr" udfra hvad det endelige regnskab for 2009 vil komme til at koste, hvorfor at dette "gebyr" vil ses på alle momsafregnings fakturarene.
Jeg har netop overtaget en kunde hvor den gamle revisor anvendte denne metode. Problemet er hvis i ikke har aftalt dette og du dermed bliver overrasket over det.
aftalen var mundtlig og meget ukonkret. Det lå ikke direkte i kortene at jeg ville bruge dem flere gange. Og der var ingen kontrakt eller noget.
Men hvorfor disse gebyrer? Gebyrer er noget som pisser kunder af. Hvorfor kan man ikke bare betale for den tid man optager bogholderen? Jeg betaler nemlig både timeløn og så lige det her gebyt på 950 kr.
Jeg laver selv regnskab for mindre virksomheder som freelance. Jeg er aldrig faldet over årsgabyr vedr. xxxx før, så her kan jeg ikke hjælpe dig.
Men vil dog sige, at de steder jeg kender til samt min egen forretnings metode er, at der aftales en time pris samt ca. antal timer om ugen eller måneden alt efter hvad der skal laves, så virksomhederne har en idé om, hvad det kommer til at koste at have en bogholder på. Herefter faktureres der så for de brugte timer af arbejdet og intet andet.
det var et gebyr varslet inden nytår (hvor jeg ikke var kunde). Det blev indført, da deres økonomi ikke hang sammen, men med dette gebyr skulle faste kunder forfordeles, da der til gengæld ikke røres ved timepriserne - og man får nogle kundefordele såsom rabat på kurser etc ved at betale gebyr. På den måde betaler den trofaste jo langt mindre en engangskunden, som så vidt jeg har forstået betaler dette gebyr fremover.
Jeg har fået tilbuddet om at droppe gebyret og betale højere timepris i stedet, så nu tygger jeg lidt på fordele og ulemper. Jeg hader den slags pest eller kolera valg...!
Hvis det er en del af firmaets politik at man vælter nogle faste udgifter til eks. EDB implementering ud på kunderne forholdsmæssigt ud fra omfang o.l. er det sådan set ok men det skal jo naturligvis være oplyst overfor kunden. Da I kun har lavet en mundtlig aftale har jeg svært ved at se at du kan gøre noget ved det. Personligt ville jeg da også overveje om den samlede udgift var acceptabel set i forhold til det udførte arbejde og umiddelbart får man ikke meget bogføring for 2.000 kr. som du vel ca. har betalt totalt.