Hej Johnny
Boligportalen.dk er som navnet indikerer en portal. Dvs den indeholder mere end en simpel præsentation af firma, blog, forum osv. Uden at starte en religionskrig så vil jeg mene at en portal er en hjemmeside med meget forretningslogik.
Forretningslogikken er det der koster penge,da man skal bruge tid på krav specificering, analyse af arbejdsgang af ansatte, møder med fokusgrupper, implementering og test bare for at nævne nogle få aktiviteter. Disse aktiviteter udføres for at sikre at produktet matcher kundens behov 100%.
Konkret eksempel 1:
Jeg er i pt. et større projekt med adskillige møder med kunden for at sørge for at projektet imødekommer kundens behov. At forretningslogikken passer med virksomhedsarbejdsgang. Fx skal de hyppige aktiviteter gøres nemt og de sjældne må godt gemmes lidt væk -- vi har brugt 3 timer for at få dette på plads. Layoutet kom på plads efter 5 minutter hvor jeg viste forskellige som jeg havde lavet som powerpoint slides og kunden kom med feedback...
Konkret eksempel 2:
FirmaB henvender sig til mig og han har set et projekt jeg har lavet og vil have det samme, der skal dog lige ændres navnet på firmaet, han estimerer at det ikke kan koste mere end 2000kr. Jeg kommer ud til FirmaB og spørger ind til deres forretningsgang. FirmaB præsenterer den og jeg fortæller ham at den ikke passer med projektet. Problemet er at projektet jeg har lavet var specialiseret til FirmaA så den passede med deres forretningslogik. Dette er på ingen måde en dårlig ting da FirmaA rigtig glad for det, men det medfører at når FirmaB vil have en løsning så er det måske kun 10% der kan genbruges. Jeg sagde til FirmaB at hvis jeg kun lavede om i firmanavnet i applikationen så vil han stå med organisationisk problem i det han skal ændre arbejdsgangen i sit firma for at det stemmeroverens med applikationen. Det strider imod alt hvad jeg står for da det er værktøjet der understøtter arbejdsgangen, ikke omvendt, så jeg lavede et tilbud med en ny webapplikation der matchede deres arbejdsgang. Så jeg fik ikke en aftale med FirmaB da mit estimat var helt udenfor deres budget.
I mine projekter sidder jeg typisk som kunsulent med en fast timeløn og arbejder løs, dette er baseret på tillid mellem mig og kunden. Det har sikret os at kunden har fået det de ville have i det jeg ikke har skulle gå på komprimis for at tjene på et fastprisprojekt.
Min pointe er at det ikke er muligt at komme med et skøn indtil jeg får en ide om hvor stort systemet skal være(læs: mængden af forretningslogik). Dette kan enten være i en form af en krav specifikation eller en samtale
ps: Jeg bruger Ruby On Rails og det fungerer rigtig godt, jeg kan varmt anbefale det.
Mvh
Brian J. (brianj at itnord.net)