Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Polsk virksomhed - drevet fra Danmark

Side 2 ud af 5 (46 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..der skal nok være en repræsentant i Polen!

Fra Warszawa
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 277
Fra  Biz i Polen (del af firmaet Søren Christensen) Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

jacobfrom:

Uden at være 100% sikker mener jeg der er noget om at udlændninge ikke kan eje en virksomhed i polen, noget med at der skal være en polak som med ejer...

Det samme med jord, så kan en dansker ikke opkøbe jord i polen....

 

Det passer ikke, i hvert fald ikke hvis du er EU borger. Jeg er selv i gang med, at oprette virksomhed i Polen, saa det kan godt lade sig goere.

Men uden polsk talende hjaelp bliver det MEGET svaert. Ikke mindst i disse dage, da de har lavet registringsprocessen om per 1.april.

Saa jeg er glad for, at have en kaereste som er advokat inden for omraadet og polsk.

Ang. det med besiddelse af jord, er jeg ikke sikker. Men tror det samme goer sig gaeldende her. Smile

Rådgiver om det polske marked på bl.a. bizipolen.dk og har også en business news side.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis en polsk virksomhed eller selskab etablerer en filial i DK som har karakter af at være et fast driftssted så skal der svares skat i Danmark.

Hvis et dansk selskab etablerer et driftssted i polen er det danske selskab ikke skattepligtig til Danmark af overskuddet af det faste driftssted. 

Hvis der er tale om en dansk personlig drevet virksomhed er alt skattepligtigt til og den polske skat er så et lempelsesspørgsmål.

At et dansk selskab ikke er skattepligtige af faste driftssteder i udlandet ændrer dog ikke ved at den værditilvækst som opstår i selskabet vil blive undergivet dansk avancebeskatning når anpartshaveren, der bor i DK,  sælger anparterne eller likviderer selskabet.

Hvor skal selskabets administration, tilbudsgivning m.v. ske fra ?  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 6. Apr 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Lyder spændende. Jeg er netop vendt hjem til DK efter at have læst et semester på Warsaw School of Economics, hvor jeg blandt andet er blevet undervist i business environment i Polen.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan du er kommet frem til, at det skulle være administrativt nemmere at opstarte virksomhed i Polen. I alle internationale målinger, skraber de østeuropæiske lande, og især Polen bunden (blandt de indusstrialiserede lande). I Danmark, ligger vi faktisk i top 3 hvert år. Dette inkluderer alt lige fra antallet af korrespondancer, der skal til for at opstarte en virksomhed, til antallet af nødvendige godkendelser, tidsmæssig administration hos de offentlige myndigheder mm. Hertil skal du lægge, at nogle områder i Polen lider af korruption i visse brancher.

Men selvfølgelig kan der være visse skattemæssige fordele, afhængig af din selskabsform osv.

Dette er selvfølgelig en viden jeg har fra forelæsningslokalet og altså ikke igennem praktisk erfaring, så der er nok nogle derude, der kan fortælle dig mere om det. Men, at begrunde placeringen i Polen med administrative fordele, er vist noget af en forskønnelse af virkeligheden... Men ret mig, hvis jeg tager fejl.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Kaminski:
Hvis man starter et lille privat rejseselskab op mellem Danmark og Polen

 

HAr du overvejet problemstillingen med rejsegarantifonden? Bliver dine aktiviteter omfattet af dette regelsæt?  Dertil kommer at >rejsegarantifinden er er en EU-opfindelse og du i worst case afhængig af dit setup kan blive omfattet af både den danske og den polske rejsegarantifond - og dermed skal stille sikkerhed i begge lande.

 

Fra Warszawa
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 277
Fra  Biz i Polen (del af firmaet Søren Christensen) Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig i, at det ikke ligefrem er, administrativt let at starte virksomghed i Polen.

Hvilken selskabsform er den skattemaessige bedste i Polen, hvis du er EU borger og har egen

virksomhed her?

Rådgiver om det polske marked på bl.a. bizipolen.dk og har også en business news side.

Tilmeldt 16. Apr 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Der er nogle interessante perspektiver ved opstart af virksomhed i Polen.
Jeg ved dette, da jeg igennem de sidste 7 år har startet 3 virksomheder i Polen, senest i Juni 2008 - hvor alle tre stadig er i drift med fine resultater.

Først og fremmest vil jeg råde dig til, at overveje det grundigt om det er nødvendigt med et selskab i Polen, inden dugår igang. Polen har trods alt kun ca. 20 år på bagen som åben økonomi, hvilket bevirker at de offentlige institutioner er ufatteligt bureaukratiske og langsomme (samt korrupte i særtilfælde).

Når det nu er sagt, har jeg et par kommentarer til emnet:

Det er ikke nødvendigt, at være udlandsdansker for, at oprette virksomhed i Polen, det er dog krævet at der er en Polsk medejer i virksomheden (min. 1%). Dette er egentligt en udmærket ting, der kan gøre det nemmere for dig, at finde motiverede medarbejdere i Polen - da du kan tilbyde medejerskab af virksomheden. Samtidig er dette også reglen, der gør at du ikke behøver at tilbringe mere end 6 måneder i Polen hvert år.

Desuden vil jeg stærkt anbefale dig at oprette et Sp. z o.o. (evt. w organizacji) selskab i Polen - nogenlunde det samme som et ApS her i Danmark - da de Polske myndigheder dermed er nemmere at arbejde "sammen" med. Dette kræver min. PLN 50.000,- (ca. 85.000,- kr idag).

Hvis du også har overvejet at starte virksomhed i Polen pga. besparelser ifht. løn og diverse, så skal du tage i mente at den Polske regering har udtalt at den polske valuta vil blive styrket kraftigt overfor Euroen inden udgangen af 2009. De snakket om helt op til 75% stigning i dens værdi til en kurs på omkring 240 DKK / 100 PLN (idag ca. 170 DKK / 100 PLN). Samtidigt med dette varsler "fagforeninger" og medier, at lønnen er alt for lav i øjeblikket ifht. stigninger i deres prisindex. Derfor skal det forventes, at de polske lønninger stiger kraftigt i indeværende år og næste.

Slutteligt vil jeg råde dig til at opbygge et solidt netværk i Polen også (evt. igennem den mulige medejer af virksomheden). Netværket skal indeholde en advokat, en revisor/bogholder og en tolk. Uden disse vil du ikke kunne gøre ret meget i Polen.

Jeg ved godt, at dette har lydt lidt negativt, men der er selvfølgelig også fordele ved at starte virksomhed i Polen, men disse går jeg ud fra, at du selv kender - ellers ville du nok ikke spørge ind til opstart af polsk virksomhed.

Har du yderligere eller mere konkrete spørgsmål om opstart af virksomhed i Polen, er du velkommen til at maile til mig på jdd@dietz.se.

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

JDD:
lønnen er alt for lav i øjeblikket ifht. stigninger i deres prisindex. Derfor skal det forventes, at de polske lønninger stiger kraftigt i indeværende år og næste.

Så er det vel nu man med fordel kan investere i bolig. PRiserne på boliger har det jo med at stige når folk får flere penge mellem hænderne :

Fra Warszawa
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 277
Fra  Biz i Polen (del af firmaet Søren Christensen) Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

WideEyes.dk & AAimport.dk:

JDD:
lønnen er alt for lav i øjeblikket ifht. stigninger i deres prisindex. Derfor skal det forventes, at de polske lønninger stiger kraftigt i indeværende år og næste.

Så er det vel nu man med fordel kan investere i bolig. PRiserne på boliger har det jo med at stige når folk får flere penge mellem hænderne :

 

Nu bor jeg selv hernede og er i gang med, at starte virksomhed her. Ingen tvivl om, at loennen vil stige hernede. Men da slet ikke saa hurtigt, isaer ikke nu hvor der er en global finanskrise.

Endvidere vil en hurtig loenstigning foerer til en oeget inflation. Men at investere i en grund eller bolig hernede  vil helt sikkert give et godt afkast for, at sige det paa jydsk. Min svorger og hans kone har i oevrigt en grund til salg hernede:

 

We offer 800 m2 ready-to-start building real property in Warsaw. The property is situated in the fast developing district of Warsaw. It has a perfect transport connection to the city center (10 minutes by car, 15 minutes by bus). The property can be ideally set for a family house, two-family houses or for commercial purposes. There are new family houses in the neighborhood. It is a perfect profitable location or to start business such as in particular having a hotel, hostel or motel and especially during European Football Championship coming soon in 2012.

A real bargain price: EUR 150,000.00 (approximately 187.5 EUR/1 m2)

Contact information:
Agna Stankiewicz
mobile: + 48 502555060
e-mail: agastankiewicz@wp.pl

 

Rådgiver om det polske marked på bl.a. bizipolen.dk og har også en business news side.

Fra Poznan
Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er ingen problemer i at etablere et polsk selskab og pågrund af finanskrisen har de nedsat kapitalindskudet fra 50.000 pln ned til kun 5.000 pln.

det bedste er at stifte et Sp.z.o.o. det er det samme som et dansk ApS, jeg bor selv i Polen og har 4 selskaber, jeg vil meget gerne hjælpe dig med de fornødne kontakter som skal til, dygtig revisor, notar, mm.

Da jeg kom uerfaren til polen kostede det mig 25.000 pln bare for at få etableret det første selskab derefter kom så de 50.000 pln

nu betaler jeg kun ca. 3.000 pln for etablereingen samt 5.000 pln for selskabet

Håber du kan bruge ovenstående til noget, og du er velkommen til at give mig et kald når du når så vidt..

venligst

Henning

 

Side 2 ud af 5 (46 indlæg)