Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright og strikkeopskrifter

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 05:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg nu har et strikkecommunity og laver en opskriftsdatabase, hvor jeg samler opskrifter ind alverdens steder fra, som af ophavsmænd (firmaer og privatpersoner) er lagt på nettet til gratis brug, - er det så i orden at opskrifterne fremgår på mit site, hvis de vel og mærke får tilføjet copyrights og kilder?

Fra Skovby, 6470 Sydals
Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som en god ide, men du skal i gang med, at søge om tilladelse til at bruge dem på din side og få en skriftlig tilladelse.

Der kan være to grunde til at ophavsmændene lægger gratis opskrifter på nettet, den ene er for at skabe større salg af garnet, den anden er for at skabe mere trafik på deres hjemmesiden/ i webshoppen (give noget gratis til deres kunder). Så det er nok ikke alle, der vil give dig den tilladelse. Det kunne være at de syntes det var bedre med et foto af fx trøjen på din side og et link til opskriften hen til deres side? Held og lykke med dit strikkecommunity.

MVH Ruth Søe

Designerkort.dk kort til fester

Luxury by hand, lav selv kort

Hent gratis maleark til dine børn

Fra København
Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Men det vil ikke fungere for mig :) For der findes kun gode gratis opskrifter på udenlandske sider og jeg vil lave et dansk community, så opskrifterne skal oversættes, da det langt fra er alle der vil få glæde af en engelsk opskrift. 

Det overrasker mig lidt at jeg ligefrem skal søge skriftlig tilladelse? Jeg kan ikke finde de rigtige informationer selv, må jeg se din kilde? :)

 

 

 

Tilmeldt 2. Mar 08
Indlæg ialt: 259
Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

SBPetersen:
Jeg kan ikke finde de rigtige informationer selv, må jeg se din kilde?
SBPetersen:
Jeg kan ikke finde de rigtige informationer selv, må jeg se din kilde?

Ophavsretsloven § 2 stk. 3 og stk. 4 nr. 1. 

Hvis en forfatter lægger en e-bog ud på sin hjemmeside, kan du jo heller ikke bare kopiere den, uanset om den er gratis eller ej. Det er basal ophavsret. Det er sådan set samme princip. Nu kender jeg intet til strikkeopskrifter, men hvis de er omfattet af ophavsretsloven (hvilket jeg går stærkt ud fra at de er, da der er tale om kreative frembringelser), kan du naturligvis ikke blot kopiere dem uden tilladelse.

SBPetersen:
Men det vil ikke fungere for mig :) For der findes kun gode gratis opskrifter på udenlandske sider og jeg vil lave et dansk community, så opskrifterne skal oversættes, da det langt fra er alle der vil få glæde af en engelsk opskrift.

Jeg kan ikke se, hvorfor dette ikke vil fungere for dig? Hvis du taler godt for din sag, burde det da nok være muligt for dig at få tilladelse til at oversætte engelske strikkeopskrifter til dansk, såfremt du henviser til det engelske website under opskrifterne. Fx "Denne opskrift er venligst udlånt af xxxxx.com". De får gratis reklame og link juice til deres website uden at skulle gøre noget. Hvis de er paranoide, kan du jo bare foreslå at starte med en tidsbegrænset aftale.

 

Jeg hjælper med på www.madforlivet.com. Sunde opskrifter og inspiration til et sundt liv.

Fra København
Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 02:39
Hvor mange stjerner giver du? :

AdXpert:

SBPetersen:
Jeg kan ikke finde de rigtige informationer selv, må jeg se din kilde?
SBPetersen:
Jeg kan ikke finde de rigtige informationer selv, må jeg se din kilde?

Ophavsretsloven § 2 stk. 3 og stk. 4 nr. 1. 

Hvis en forfatter lægger en e-bog ud på sin hjemmeside, kan du jo heller ikke bare kopiere den, uanset om den er gratis eller ej. Det er basal ophavsret. Det er sådan set samme princip. Nu kender jeg intet til strikkeopskrifter, men hvis de er omfattet af ophavsretsloven (hvilket jeg går stærkt ud fra at de er, da der er tale om kreative frembringelser), kan du naturligvis ikke blot kopiere dem uden tilladelse.

Det har du ret i, det giver selvfølgelig sig selv :) Jeg tænkte måske bare, at det ikke var sådan en big deal, så længe man opgav hvem der havde ophavsrettighederne, på samme måde som folk gør alle vegne med billeder. Men selvom det "bare" er opskrifter, så er ophavsret selvfølgelig ophavsret. Min plan var ikke at fylde hele databasen selv, men bare at spæde lidt til, så brugerne senere selv ville have lyst til at bidrage.

AdXpert:

SBPetersen:
Men det vil ikke fungere for mig :) For der findes kun gode gratis opskrifter på udenlandske sider og jeg vil lave et dansk community, så opskrifterne skal oversættes, da det langt fra er alle der vil få glæde af en engelsk opskrift.

Jeg kan ikke se, hvorfor dette ikke vil fungere for dig? Hvis du taler godt for din sag, burde det da nok være muligt for dig at få tilladelse til at oversætte engelske strikkeopskrifter til dansk, såfremt du henviser til det engelske website under opskrifterne. Fx "Denne opskrift er venligst udlånt af xxxxx.com". De får gratis reklame og link juice til deres website uden at skulle gøre noget. Hvis de er paranoide, kan du jo bare foreslå at starte med en tidsbegrænset aftale.

 

Selvfølgelig vil det fungere! Det er da ingen sag. Det der ikke ville fungere var Ruth's forslag til at lade databasen være billeder og links der førte til de udenlandske sider med de pågældende opskrifter. Fordi opskrifterne er på engelsk og mine brugere er danske.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)