Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart som freelance software udvikler

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 22. Jun 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer



 



Jeg overvejer seriøst at kvitte med faste arbejde som software udvikler og springe ud som .Net freelancer. Rent teknisk og fagligt ved jeg, at jeg kan mine ting 100%, men har nogle sprøgrsmål til de mere forretningsmæssige sider af sagen. Jeg vil gerne høre lidt og faste og løse råd om at starte op som freelancer, specielt om:



 



- hvilke metoder (udover ens personlige netværk) kan med fordel bruges til at skaffe man nye kunder - hvad findes der er firmaer eller web sites der kan formidle kontakten?



- hvad er der af gode salgstricks til at sælge sig selv og ens kvalifikationer?



- bør jeg køre det som et en-mands firma eller starte et Aps?



Mvh. Steen





 




 





 





Tilmeldt 2. Jun 05
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Steen,

Jeg vil anbefale dig først at starte med at afklar, om du gerne vil have en kunde portofolio, hvor du hjælper en række virksomheder med udvikling på timebasis, eller du vil gerne være en rigtig freelance (at indgå i teams og rejse fra projekt til projekt).


Du kan kigge efter job opslag på 2 elektroniske nyhedsbrev: computerworld og ncom. I hver anden annonce er virksomhederne åbne overfor samarbejdet med en freelancer i stedet for en fast ansættelse.


Hvis du gerne vil fungere som en freelancer på nogle større projekter, så kan jeg anbefale dig at oprette dit profil hos eWork Danmark (www.eworknordic.com).


 Held og lykke.


Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Steen

Hvis du er ansat som software-udvikler i et "konsulenthus", skal du være opmærksom på at der kan være en konkurrence-klausul i din kontrakt, som kan forhindre dig i at starte op løbe med kunderne.
Hvis du er ansat som intern udvikler, kan du evt. opbygge en kundekreds ved siden af dit nuværende arbejde, og så tage springet når du er klar til det.
Evt. gå på nedsat tid, hvilket også kan fungere som fin overgangsordning både for dig og din nuværende arbejdsgiver.

En til er helt sikkert, og det er at kundegrundlaget er til stede...

Alle virksomheder skriger på .Net udviklere, her i blandt den virksomhed jeg er i.
Så hvis du eller andre .Net-udviklere bor i nærheden af Horsens og vil droppe iværksætter-tilværelsen til fordel for lønmodtager job, så send mig en PM

Alt om både i Danmark

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Steen,

Du bør gøre dig nogle tanker om hvordan du får fat i nye kunder. Det er ikke unormalt at freelancere bruger en del tid på salgsarbejdet, så der hele tiden er opgaver nok i ordrebogen.

Som udvikler er det sjældent det fedeste i verden at bruge flere timer dagligt på salg, så hvis ikke det tænder dig, vil nogle få store kunder som løbende har opgaver helt klart være at foretrække.

mvh Carsten

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Steen

Ang kunder, så skal du ikke bekymre dig, tror jeg. Det er det helt rigtige tidspunkt! Det er dog sikkert en god idé at lave formelle eller uformelle partnerskaber med andre freelanceudviklere, som du kender, og som du arbejder godt sammen med. Både mht til salgsarbejdet og mht sparring om din virksomhed.

Ang struktur (Aps eller personligt): Tag et indledende og uforpligtende møde med en revisor, hvor du dels ser ham/hende an og dels får en snak om dine muligheder.

Held og lykke!

Hilsen Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Steen

 

Hvis det er indenfor rækkevide ville jeg bestemt forslå dig at stifte et ApS, så hænger du ikke på den resten af livet, hvis lortet rammer ventilatoren.

 

Derudover bør du måske også prøve at komme i stald hos en af de store freelance huse f.eks. 7N, Prodata, Twins etc.

 

Jeg har selv rigtigt gode erfaringer med 7N, de er et både rart og lønsomt bekendskab.

 

Der er rigtigt meget "Fart" på .Net markedet pt. med mange spændende opgaver, der savner bemanding.

 

 

Fra Cerros de Aquila, Mijas, Malaga, Spanien
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/22/2006 12:59:56 AM Forfatter:.Net freelancer
Hej med jer




- hvilke metoder (udover ens personlige netværk) kan med fordel bruges til at skaffe man nye kunder - hvad findes der er firmaer eller web sites der kan formidle kontakten?


 


 

Er bare nogle får steder du kan lægge dit CV og få mail, når der søges efter ITmedarbejdere.

 

Der er rigtig mange der søger konsulenter. Så der er rigeligt med opgaver.

Fra København
Tilmeldt 29. Mar 06
Indlæg ialt: 156
Fra  Reciprok Kommunikation ApS Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan også anbefale http://www.po-data.dk som et sted, hvor du kan få freelancearbejde.

 

Genrelt skal du være opmærksom på kontrakter: erstatningsansvar, konkurrenceklausuler og om du  er lønmodtager i skattemæssig hensende eller kontrakten rigtig freelancer (jeg mener der er en tråd på Amino om sidstnævnte spørgsmål).

 

 

Fra Cerros de Aquila, Mijas, Malaga, Spanien
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis du arbejder for den samme arbejdsgiver og kun sender faktura til denne, så er det et problem. Der er faldet mange domme, hvor det betragtes som almindelig ansættelses forhold, og man skal betale skat af indkomsten.

Derimod kan man sikre sig, hvis man har flere forskellige kunder, og at der ikke er en enkelt der alene udgør 90% af omsætningen. Yderligere skal man kunne dokumenterer at man løber egen risiko, hvilket ikke er tilfældet hvis man arbejder for den samme virksomhed - bare med regning.

Generelt opsummeret hvis ikke det skal opfattes som lønmodtagerforhold
- Flere forskellige kunder
- Driver virksomheden med eget materiale og dermed egen risiko
- Betaler selv udgifter til tlf, leje af lokaler, biler etc.
Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/22/2006 12:59:56 AM
Forfatter:.Net freelancerJeg overvejer seriøst at kvitte med faste arbejde som software udvikler og springe ud som .Net freelancer. Rent teknisk og fagligt ved jeg, at jeg kan mine ting 100%, men har nogle sprøgrsmål til de mere forretningsmæssige sider af sagen.

Hvis det bliver til noget så sig lige til - der er altid plads til .NET freelancere. netMedia.dk

...hvilket jo også lige viser at Amino kan været et sted til den slags salgsfremmende arbejde.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)